Otevřený dopis řediteli Kanceláře architekta města Brna
Vážený pane řediteli,
dovolte, abychom vás jako skupina mladých odborníků z řad architektů, urbanistů a dalších veřejně činných osob vyzvali k otevřené diskusi o současných výzvách města Brna. V Brně žijeme a profesně působíme, směřování města nám proto není lhostejné. Chceme společně diskutovat, utvářet své názory a aktivně přispět do chybějící odborné debaty o budoucí podobě města.
Město Brno po desetiletích sporů ohledně nové polohy hlavního nádraží přistoupilo k rovnocennému zhodnocení obou variant. Proběhly dvě urbanisticko-architektonické soutěže s rozdílným zadáním. Na konci října 2017 zveřejnila Správa železniční a dopravní cesty Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno, která konstatuje, že obě varianty polohy nádraží jsou za určitých podmínek proveditelné.
K vámi prezentovanému stanovisku o poloze nádraží máme řadu zásadních připomínek a doporučení.
Tímto otevřeným dopisem vás žádáme o zařazení dvou zástupců iniciativy GEN BRNO do oficiálních odborných debat KAM a panelu plánované veřejné debaty „Modernizace železničního uzlu v Brně – veřejná diskuze“, která má proběhnout 20. února 2017 v 17.30 hod na Nové radnici v Brně. Věříme, že spolupráce, vzájemné sdílení zkušeností a zastoupení různých názorových proudů může napomoci pozitivnímu vývoji města.
Celý text otevřeného dopisu je obsažen v příloze (pod článkem).
Budeme se těšit na společná setkání.
Zástupci iniciativy GEN BRNO
www.genbrno.cz
______________________
Stanovisko ABRAST (Asociace brněnských architektů a stavitelů) k aktuální situaci ohledně přesunu železničního uzlu Brno najdete v příloze pod článkem. Asociace se na základě seznámení s výsledky hodnocení všech tří posuzovaných variant (A Řeka, B Petrov, BP bez projektu) ve Studii proveditelnosti ŽUB rozhodla doporučit zastupitelstvu města Brna variantu A „Řeka“.
______________________
Vedení Brna bude mít 16. února 2018 výsledky průzkumu o přesunu nádraží
(ČTK)
– Členové politických klubů brněnské koalice by měli mít dnes (16. 2.2018) k
dispozici výsledky průzkumu veřejného mínění, z něhož vyplyne, jaký
postoj mají obyvatelé Brna k přesunu nádraží. V pondělí jim odborníci
představí výsledky výzkumu a posléze o nich povedou debatu, řekli ČTK za Žít Brno Matěj Hollan a za Stranu zelených Martin Ander.
Podle
mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka mají radní výsledky projednávat
na schůzi rady i příští týden v úterý. Zastupitelstvo, na němž se má
město definitivně vyjádřit, jakou polohu nádraží preferuje, se sejde 27.
února. V úvahu přichází odsun nádraží zhruba kilometr na jih do míst
nákladového dolního nádraží, nebo ponechání nádraží v centru s mírným
posunem.
S výjimkou lidovců už je zřejmé, jakou variantu který
politický klub podporuje. Žít Brno, Piráti a Strana zelených chce
nádraží v centru, ostatní odsun. Někteří to řekli přímo, u některých to
vyplývá z vyjádření politiků dané strany.
Zatímco Ander pochybuje o
tom, že by mohl průzkum veřejného mínění výrazně pohnout s názory
stran, Hollan míní, že mohou mít výsledky velký vliv. I Ander však
připouští, že ještě není rozhodnuto, ač nyní se zdá, že odsun nádraží má
zřetelnou politickou podporu. „Cílem je, abychom se v koalici dohodli
na jednotné interpretaci výzkumu. Výsledek nevyplyne jednoduše. Musíme
se také shodnout, co znamená výraz jasná podpora pro jednu z variant, a
také zjistíme, jak silně lidé téma vnímají,“ řekl Hollan.
Koalice
má v koaliční smlouvě větu, že bude podporovat tu variantu, která bude
mít podporu veřejnosti. „Buď to vyřešíme, nebo se rozhádáme s nějakými
důsledky,“ řekl Hollan. Kvůli nádraží vznikaly a vznikají v koalici
roztržky již několik týdnů. Primátor Petr Vokřál (ANO) doufá, že k
rozpadu nedojde. „Byla by to podle mě chyba. Je normální, že nemáme na
všechno stejný názor a uvidíme, jak se to bude vyvíjet,“ řekl Vokřál,
který podporuje odsunutou variantu nádraží.
______________________
Městská část Brno-střed podpořila odsun nádraží v Brně k řece
(ČTK) – Zastupitelstvo městské části Brno-střed dne 14. února 2018 podpořilo stavbu brněnského vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky.
Druhou variantou je stavba v centru pod Petrovem blízko současného
nádraží, které už však kapacitně nestačí. Odsun hlavního nádraží
podpořil už v lednu Jihomoravský kraj. Brno se vyjádří na konci února,
nechává si zpracovat ještě průzkum veřejného mínění. Rozhodnutí kraje a
města je pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze nového nádraží
rozhodne.
Na zasedání zastupitelstva přišlo z řad veřejnosti
několik lidí, kteří prosazují zachování nádraží v centru. Hlasování
předcházela dlouhá politická debata, ve které zastupitelé vyjadřovali
názor na jednotlivé varianty. Pro nádraží v centru pod Petrovem se
vyjádřili koaliční Zelení a Žít Brno, pro odsun naopak koaliční ANO a
KDU-ČSL i opoziční strany ČSSD, ODS, TOP 09 a KSČM. Pro variantu odsunu
nádraží nakonec hlasovalo 29 zastupitelů, 11 jich bylo proti, jeden
zastupitel se hlasování zdržel.
Stavba nádraží má trvat zhruba
šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42
do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala
zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít
stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.
Zastánci
odsunu poukazují na to, že se u řeky může začít stavět dříve, a proto
bude možné ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie, což se u
Petrova nepředpokládá. Dále zmiňují větší připravenost projektu, nižší
náklady i snazší pozdější napojení vysokorychlostních tratí.
Podporovatelé nádraží pod Petrovem zase tvrdí, že odsunuté nádraží
prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská
hromadná doprava, zatímco u Petrova už je rozvinutá.
Stanovisko
městské části nemá takovou váhu, jako bude mít rozhodnutí Brna. Nicméně
koalice v městské části je obdobná té na magistrátu, Brnu-střed vládne
Žít Brno, ANO, KDU-ČSL a SZ, na magistrátu je v koalici navíc ještě TOP
09. V obou zastupitelstvech jsou pak i zástupci ČSSD, ODS a KSČM, kteří
se dlouhodobě vyjadřují pro odsun. Nedávno mu vyjádřila podporu i
Kancelář architekta města Brna.
______________________
Doplněno Stavbaweb:
Video (přehledné shrnutí variant Řeka a Petrov): Varianty přestavby železničního uzlu Brno
Podrobné informace o jednotlivých variantách ŽUB Brno jsou k dispozici zde:
Projekt přestavby železničního uzlu
Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno je veřejnosti přístupná ke stažení pod tímto odkazem.
Studii si můžete prohlédnout ve formátu PDF zde:
Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno
______________________
Související články:
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…