Otevřený dopis řediteli Kanceláře architekta města Brna
Vážený pane řediteli,
dovolte, abychom vás jako skupina mladých odborníků z řad architektů, urbanistů a dalších veřejně činných osob vyzvali k otevřené diskusi o současných výzvách města Brna. V Brně žijeme a profesně působíme, směřování města nám proto není lhostejné. Chceme společně diskutovat, utvářet své názory a aktivně přispět do chybějící odborné debaty o budoucí podobě města.
Město Brno po desetiletích sporů ohledně nové polohy hlavního nádraží přistoupilo k rovnocennému zhodnocení obou variant. Proběhly dvě urbanisticko-architektonické soutěže s rozdílným zadáním. Na konci října 2017 zveřejnila Správa železniční a dopravní cesty Studii proveditelnosti železničního uzlu Brno, která konstatuje, že obě varianty polohy nádraží jsou za určitých podmínek proveditelné.
K vámi prezentovanému stanovisku o poloze nádraží máme řadu zásadních připomínek a doporučení.
Tímto otevřeným dopisem vás žádáme o zařazení dvou zástupců iniciativy GEN BRNO do oficiálních odborných debat KAM a panelu plánované veřejné debaty „Modernizace železničního uzlu v Brně – veřejná diskuze“, která má proběhnout 20. února 2017 v 17.30 hod na Nové radnici v Brně. Věříme, že spolupráce, vzájemné sdílení zkušeností a zastoupení různých názorových proudů může napomoci pozitivnímu vývoji města.
Celý text otevřeného dopisu je obsažen v příloze (pod článkem).
Budeme se těšit na společná setkání.
Zástupci iniciativy GEN BRNO
www.genbrno.cz
______________________
Stanovisko ABRAST (Asociace brněnských architektů a stavitelů) k aktuální situaci ohledně přesunu železničního uzlu Brno najdete v příloze pod článkem. Asociace se na základě seznámení s výsledky hodnocení všech tří posuzovaných variant (A Řeka, B Petrov, BP bez projektu) ve Studii proveditelnosti ŽUB rozhodla doporučit zastupitelstvu města Brna variantu A „Řeka“.
______________________
Vedení Brna bude mít 16. února 2018 výsledky průzkumu o přesunu nádraží
(ČTK)
– Členové politických klubů brněnské koalice by měli mít dnes (16. 2.2018) k
dispozici výsledky průzkumu veřejného mínění, z něhož vyplyne, jaký
postoj mají obyvatelé Brna k přesunu nádraží. V pondělí jim odborníci
představí výsledky výzkumu a posléze o nich povedou debatu, řekli ČTK za Žít Brno Matěj Hollan a za Stranu zelených Martin Ander.
Podle
mluvčího magistrátu Filipa Poňuchálka mají radní výsledky projednávat
na schůzi rady i příští týden v úterý. Zastupitelstvo, na němž se má
město definitivně vyjádřit, jakou polohu nádraží preferuje, se sejde 27.
února. V úvahu přichází odsun nádraží zhruba kilometr na jih do míst
nákladového dolního nádraží, nebo ponechání nádraží v centru s mírným
posunem.
S výjimkou lidovců už je zřejmé, jakou variantu který
politický klub podporuje. Žít Brno, Piráti a Strana zelených chce
nádraží v centru, ostatní odsun. Někteří to řekli přímo, u některých to
vyplývá z vyjádření politiků dané strany.
Zatímco Ander pochybuje o
tom, že by mohl průzkum veřejného mínění výrazně pohnout s názory
stran, Hollan míní, že mohou mít výsledky velký vliv. I Ander však
připouští, že ještě není rozhodnuto, ač nyní se zdá, že odsun nádraží má
zřetelnou politickou podporu. „Cílem je, abychom se v koalici dohodli
na jednotné interpretaci výzkumu. Výsledek nevyplyne jednoduše. Musíme
se také shodnout, co znamená výraz jasná podpora pro jednu z variant, a
také zjistíme, jak silně lidé téma vnímají,“ řekl Hollan.
Koalice
má v koaliční smlouvě větu, že bude podporovat tu variantu, která bude
mít podporu veřejnosti. „Buď to vyřešíme, nebo se rozhádáme s nějakými
důsledky,“ řekl Hollan. Kvůli nádraží vznikaly a vznikají v koalici
roztržky již několik týdnů. Primátor Petr Vokřál (ANO) doufá, že k
rozpadu nedojde. „Byla by to podle mě chyba. Je normální, že nemáme na
všechno stejný názor a uvidíme, jak se to bude vyvíjet,“ řekl Vokřál,
který podporuje odsunutou variantu nádraží.
______________________
Městská část Brno-střed podpořila odsun nádraží v Brně k řece
(ČTK) – Zastupitelstvo městské části Brno-střed dne 14. února 2018 podpořilo stavbu brněnského vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky.
Druhou variantou je stavba v centru pod Petrovem blízko současného
nádraží, které už však kapacitně nestačí. Odsun hlavního nádraží
podpořil už v lednu Jihomoravský kraj. Brno se vyjádří na konci února,
nechává si zpracovat ještě průzkum veřejného mínění. Rozhodnutí kraje a
města je pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze nového nádraží
rozhodne.
Na zasedání zastupitelstva přišlo z řad veřejnosti
několik lidí, kteří prosazují zachování nádraží v centru. Hlasování
předcházela dlouhá politická debata, ve které zastupitelé vyjadřovali
názor na jednotlivé varianty. Pro nádraží v centru pod Petrovem se
vyjádřili koaliční Zelení a Žít Brno, pro odsun naopak koaliční ANO a
KDU-ČSL i opoziční strany ČSSD, ODS, TOP 09 a KSČM. Pro variantu odsunu
nádraží nakonec hlasovalo 29 zastupitelů, 11 jich bylo proti, jeden
zastupitel se hlasování zdržel.
Stavba nádraží má trvat zhruba
šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42
do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala
zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít
stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026.
Zastánci
odsunu poukazují na to, že se u řeky může začít stavět dříve, a proto
bude možné ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie, což se u
Petrova nepředpokládá. Dále zmiňují větší připravenost projektu, nižší
náklady i snazší pozdější napojení vysokorychlostních tratí.
Podporovatelé nádraží pod Petrovem zase tvrdí, že odsunuté nádraží
prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská
hromadná doprava, zatímco u Petrova už je rozvinutá.
Stanovisko
městské části nemá takovou váhu, jako bude mít rozhodnutí Brna. Nicméně
koalice v městské části je obdobná té na magistrátu, Brnu-střed vládne
Žít Brno, ANO, KDU-ČSL a SZ, na magistrátu je v koalici navíc ještě TOP
09. V obou zastupitelstvech jsou pak i zástupci ČSSD, ODS a KSČM, kteří
se dlouhodobě vyjadřují pro odsun. Nedávno mu vyjádřila podporu i
Kancelář architekta města Brna.
______________________
Doplněno Stavbaweb:
Video (přehledné shrnutí variant Řeka a Petrov): Varianty přestavby železničního uzlu Brno
Podrobné informace o jednotlivých variantách ŽUB Brno jsou k dispozici zde:
Projekt přestavby železničního uzlu
Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno je veřejnosti přístupná ke stažení pod tímto odkazem.
Studii si můžete prohlédnout ve formátu PDF zde:
Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno
______________________
Související články:
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.