NECHTĚNÉ DĚDICTVÍ. ARCHITEKT JAN
DVOŘÁK (1925–1998)
Výstava reflektující vztah naší
společnosti k architektuře vzniklé v době minulého režimu.
– Monografická
výstava o tvorbě brněnského architekta Jana Dvořáka není pouze představením
tvorby jednoho autora, ale snaží se tematizovat šířeji kontext, ve kterém
se poválečné realizace v současné době nacházejí a jaký vztah k nim
zaujímá laická i odborná veřejnost. Výstavní projekt si klade za cíl přispět i
k vysoce aktuální debatě o památkové ochraně staveb druhé poloviny dvacátého
století.
– Stavby
vzniklé v době minulého režimu se nám často silně vrývají do paměti. Vyvolávají
v nás různé vzpomínky, dráždí i přitahují. Stejně jako mnohá umělecká díla ve
veřejném prostoru si nezřídka vysloužily lidové přezdívky, které přežívají
dodnes. Vždy se jedná o budovy výrazné svým objemem, investovanými prostředky,
použitým materiálem i stylem, v dobrém slova smyslu „pěsti na oko“. Pro některé
jsou symbolem nenáviděného režimu, pro jiné příkladem kvalitních architektonických
gest srovnatelných s dobovou světovou produkcí.
– Dílo
Jana Dvořáka v porevolučních společensko-politických podmínkách zhodnoceno
nebylo, přestože je autorem desítek realizací v Brně i mimo něj, architektem
často publikujícím a angažovaným v řadě dobových kauz souvisejících se
záchranou meziválečné architektury nebo spojených s urbanistickým rozvojem
města. Stavby, které on a jeho spolupracovníci realizovali, jsou mnohdy zcela
poměněny novodobými zásahy a přestavbami, popřípadě zcela demolovány. Doba vzniku,
tedy období jiného politického režimu, je pro majitele objektů dostatečným
argumentem ke změnám až destrukcím, aniž by byla zkoumána jejich
umělecko-historická hodnota.
– První
rozsáhlejší realizací Jana Dvořáka byl Internát India v Brně-Komárově (1960–1962).
Za jeho nejsignifikantnější práce lze ovšem označit projekty rozsáhlých
areálů výzkumných ústavů v Brně-Komárově (1969–1982) a na ulici Botanická (1975–1988).
Vznikaly paralelně a u obou pracoval Dvořák s výraznými, až
skulpturalistickými hmotovými akcenty. V průběhu šedesátých let minulého
století Dvořák aktivně vystupoval proti neadekvátním zásahům do realizací
brněnské meziválečné architektury. O respektu a nepochybně i obdivu Jana
Dvořáka k meziválečným realizacím vypovídá jeho osobní nasazení při pátrání po
původním nábytku z vily Tugendhat. Do přímého dialogu s meziválečnou
architekturou se dostal při projektování hotelu Myslivna (1969, realizace
1975–1987) ve svahu nad Pisárkami.
– V
Brně se Janu Dvořákovi dostává nepochybně svébytné pozice, za ústřední téma
jeho tvorby i teoretické činnosti lze považovat provázanost architektury s
výtvarným uměním. Byl autorem několika památníků i fontán a spoluautorem
některých uměleckých děl, které jsou součástí jeho staveb. Úzká spolupráce s
řadou umělců se neomezovala pouze na jeho vlastní architektonické realizace.
Zpracoval také generel monumentální sochařské výzdoby v Brně či výtvarné
řešení Jaderné elektrárny v Dukovanech (1986).
– Díky
Oddělení dějin architektury získalo Muzeum města Brna do svých sbírek rozsáhlou
pozůstalost Jana Dvořáka. Archivní materiál s dobovými fotografiemi, plány a
skicami bude tvořit ústřední část výstavy, stejně tak bude ovšem dán prostor
dokumentaci současného stavu jeho staveb a rozhovorům s jeho bývalými
spolupracovníky a kolegy.
– Záměrem
výstavního projektu není pouze představení architektonické činnosti Jana
Dvořáka, neméně důležitý prostor výstava poskytuje i reflexi vztahu naší
společnosti k architektuře vzniklé v době minulého režimu. „Nechtěné dědictví“
tedy neodkazuje výhradně k jeho tvorbě, ale poukazuje na vysoce aktuální téma
postupného mizení kvalitních architektonických i uměleckých realizací řady
autorů a autorek stejné generace. Současný osud staveb architekta Dvořák, který
tvořil zejména v 60. až 80. letech minulého století nejen v Brně, ale v mnoha
dalších městech tehdejšího Československa, se tak stal určitým „exemplárním
případem“ a tvoří ústřední linku celé výstavy.
– Autorkou
výstavy je historička architektury z brněnského kolektivu 4AM/Fórum pro architekturu
a média Šárka Svobodová, která se poválečné architektuře dlouhodobě věnuje.
Výstavu připravuje ve spolupráci s kurátorem Muzea města Brna Jindřichem
Chatrným, architektem Jaroslavem Sedlákem, výtvarnými umělci Marií Lukáčovou a
Jakubem Ročkem, fotografem Zdeňkem Porcalem a grafickým designerem Jozefem
Ondríkem.
– Osobnost
Jana Dvořáka představí výstava od 20. dubna do 2. července postupně ve třech
částech: největší bude na hradě Špilberku, další pak ve vile Tugendhat a v
kulturním prostoru Praha, kde se bude odehrávat i odborný doprovodný program.
Výstavu připravuje Muzeum města Brna ve spolupráci s 4AM/Fórem pro architekturu
a média. Ve druhé polovině roku na výstavní projekt naváže také
stejnojmenná publikace.
Vernisáž výstavy nazvané „Nechtěné dědictví. Architekt Jan Dvořák (1925–1998)“ se uskuteční 19. dubna v 17 hodin.
Výstava: 20. dubna – 2. července 2017
II. patro západního křídla, Špilberk
Informace o výstavě na stránkách hradu Špilberk najdte ZDE.
podle podkladů pořadatele
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA