NECHTĚNÉ DĚDICTVÍ. ARCHITEKT JAN
DVOŘÁK (1925–1998)
Výstava reflektující vztah naší
společnosti k architektuře vzniklé v době minulého režimu.
– Monografická
výstava o tvorbě brněnského architekta Jana Dvořáka není pouze představením
tvorby jednoho autora, ale snaží se tematizovat šířeji kontext, ve kterém
se poválečné realizace v současné době nacházejí a jaký vztah k nim
zaujímá laická i odborná veřejnost. Výstavní projekt si klade za cíl přispět i
k vysoce aktuální debatě o památkové ochraně staveb druhé poloviny dvacátého
století.
– Stavby
vzniklé v době minulého režimu se nám často silně vrývají do paměti. Vyvolávají
v nás různé vzpomínky, dráždí i přitahují. Stejně jako mnohá umělecká díla ve
veřejném prostoru si nezřídka vysloužily lidové přezdívky, které přežívají
dodnes. Vždy se jedná o budovy výrazné svým objemem, investovanými prostředky,
použitým materiálem i stylem, v dobrém slova smyslu „pěsti na oko“. Pro některé
jsou symbolem nenáviděného režimu, pro jiné příkladem kvalitních architektonických
gest srovnatelných s dobovou světovou produkcí.
– Dílo
Jana Dvořáka v porevolučních společensko-politických podmínkách zhodnoceno
nebylo, přestože je autorem desítek realizací v Brně i mimo něj, architektem
často publikujícím a angažovaným v řadě dobových kauz souvisejících se
záchranou meziválečné architektury nebo spojených s urbanistickým rozvojem
města. Stavby, které on a jeho spolupracovníci realizovali, jsou mnohdy zcela
poměněny novodobými zásahy a přestavbami, popřípadě zcela demolovány. Doba vzniku,
tedy období jiného politického režimu, je pro majitele objektů dostatečným
argumentem ke změnám až destrukcím, aniž by byla zkoumána jejich
umělecko-historická hodnota.
– První
rozsáhlejší realizací Jana Dvořáka byl Internát India v Brně-Komárově (1960–1962).
Za jeho nejsignifikantnější práce lze ovšem označit projekty rozsáhlých
areálů výzkumných ústavů v Brně-Komárově (1969–1982) a na ulici Botanická (1975–1988).
Vznikaly paralelně a u obou pracoval Dvořák s výraznými, až
skulpturalistickými hmotovými akcenty. V průběhu šedesátých let minulého
století Dvořák aktivně vystupoval proti neadekvátním zásahům do realizací
brněnské meziválečné architektury. O respektu a nepochybně i obdivu Jana
Dvořáka k meziválečným realizacím vypovídá jeho osobní nasazení při pátrání po
původním nábytku z vily Tugendhat. Do přímého dialogu s meziválečnou
architekturou se dostal při projektování hotelu Myslivna (1969, realizace
1975–1987) ve svahu nad Pisárkami.
– V
Brně se Janu Dvořákovi dostává nepochybně svébytné pozice, za ústřední téma
jeho tvorby i teoretické činnosti lze považovat provázanost architektury s
výtvarným uměním. Byl autorem několika památníků i fontán a spoluautorem
některých uměleckých děl, které jsou součástí jeho staveb. Úzká spolupráce s
řadou umělců se neomezovala pouze na jeho vlastní architektonické realizace.
Zpracoval také generel monumentální sochařské výzdoby v Brně či výtvarné
řešení Jaderné elektrárny v Dukovanech (1986).
– Díky
Oddělení dějin architektury získalo Muzeum města Brna do svých sbírek rozsáhlou
pozůstalost Jana Dvořáka. Archivní materiál s dobovými fotografiemi, plány a
skicami bude tvořit ústřední část výstavy, stejně tak bude ovšem dán prostor
dokumentaci současného stavu jeho staveb a rozhovorům s jeho bývalými
spolupracovníky a kolegy.
– Záměrem
výstavního projektu není pouze představení architektonické činnosti Jana
Dvořáka, neméně důležitý prostor výstava poskytuje i reflexi vztahu naší
společnosti k architektuře vzniklé v době minulého režimu. „Nechtěné dědictví“
tedy neodkazuje výhradně k jeho tvorbě, ale poukazuje na vysoce aktuální téma
postupného mizení kvalitních architektonických i uměleckých realizací řady
autorů a autorek stejné generace. Současný osud staveb architekta Dvořák, který
tvořil zejména v 60. až 80. letech minulého století nejen v Brně, ale v mnoha
dalších městech tehdejšího Československa, se tak stal určitým „exemplárním
případem“ a tvoří ústřední linku celé výstavy.
– Autorkou
výstavy je historička architektury z brněnského kolektivu 4AM/Fórum pro architekturu
a média Šárka Svobodová, která se poválečné architektuře dlouhodobě věnuje.
Výstavu připravuje ve spolupráci s kurátorem Muzea města Brna Jindřichem
Chatrným, architektem Jaroslavem Sedlákem, výtvarnými umělci Marií Lukáčovou a
Jakubem Ročkem, fotografem Zdeňkem Porcalem a grafickým designerem Jozefem
Ondríkem.
– Osobnost
Jana Dvořáka představí výstava od 20. dubna do 2. července postupně ve třech
částech: největší bude na hradě Špilberku, další pak ve vile Tugendhat a v
kulturním prostoru Praha, kde se bude odehrávat i odborný doprovodný program.
Výstavu připravuje Muzeum města Brna ve spolupráci s 4AM/Fórem pro architekturu
a média. Ve druhé polovině roku na výstavní projekt naváže také
stejnojmenná publikace.
Vernisáž výstavy nazvané „Nechtěné dědictví. Architekt Jan Dvořák (1925–1998)“ se uskuteční 19. dubna v 17 hodin.
Výstava: 20. dubna – 2. července 2017
II. patro západního křídla, Špilberk
Informace o výstavě na stránkách hradu Špilberk najdte ZDE.
podle podkladů pořadatele
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.
Nádhera! jaká lehkost oproti tuposti lávky v Praze mezi Karlínem a Holešovicemi !!!!