(zpravodaj
ČTK) – Na berlínském letišti Willyho Brandta pracují desítky lidí. Na
rozdíl od běžných vzdušných přístavů ale nikdo z nich neodbavuje
cestující, nekontroluje pasy ani neprodává občerstvení a suvenýry.
Jejich práce spočívá výhradně v údržbě letištní budovy, která po letech
průtahů stále není připravena na první pasažéry.
„Neptejte se mě,
prosím, kdy se letiště otevře. Tuto otázku přenecháme vedení,“ říká
průvodkyně Petra Neumannová za smíchu skupiny asi 50 lidí, kteří si
letiště přišli prohlédnout. „To se pak určitě dozvíte z tisku, ze
zpráv,“ poznamenává. Takových oznámení už ale za poslední léta přišla
celá řada a žádné z nich se nenaplnilo.
Letiště, s jehož stavbou
se začalo v roce 2006, se mělo původně otevřít už v říjnu 2011, od té
doby byl ale termín už několikrát odložen. Naposledy začátkem roku, kdy
zástupci města uvedli, že s otevřením letiště není možné počítat ani
letos. Důvodem jsou znovu obavy z nedostatků v protipožární ochraně,
související tentokrát se zhruba 1200 automatickými dveřmi.
Místo
davů cestujících směřujících na dovolenou či za obchodem tak návštěvník
letiště může v odletové hale spatřit stále jen řemeslníky. „Hlavní
stavební práce jsou už dávno hotové, teď se dodělávají úpravy,“
konstatuje Neumannová.
Na první pohled vypadá hlavní letištní hala
skutečně připravená k použití. Obrazovky nad elegantními, dřevem
obkládanými odbavovacími přepážkami už fungují, zapnuté jsou i některé
monitory běžně ukazující seznam letů, k použití jsou připravené výtahy a
cestu halou ukazují informační tabule. Při bližším pohledu si ale
návštěvník všimne z řady míst čouhajících elektrických kabelů, které
řemeslníci právě vyměnili, nebo ještě musí vyměnit.
Vedle
řemeslníků je v hale možné potkat už i některé zaměstnance letiště. Ti
každý den vytírají podlahu haly, v které téměř nikdo nechodí, utírají
prach na odbavovacích přepážkách, u nichž se nikdo neodbavuje, nebo
pouštějí vodu v umyvadlech na toaletách, které nikdo nepoužívá. Vše
proto, aby letiště nezchátralo.
Podobně surreálně to vypadá i v
hotelu naproti hlavní letištní hale. „Teď tam stojí, je hotový a někdo
se o něj musí starat – musí se v něm topit, větrat, pouštět vodu, vše,
aby to nesešlo,“ vysvětluje asi padesátiletá průvodkyně.
Provoz
letiště, které nefunguje, přitom každý den stojí asi milion eur (27
milionů Kč). Zhruba 17 milionů eur měsíčně jsou náklady na údržbu
letiště a dalších 13-14 milionů eur jsou plánované příjmy z pronájmu
prostor na letišti, které zatím chybějí.
Jedním z mála zařízení,
která tak už dnes v rozsáhlém areálu skutečně fungují, je jedno ze čtyř
parkovišť pro 2500 osobních aut a lékařská služba. „Je tam všeobecný
lékař, chirurg, ortoped, zubař,“ líčí Neumannová. Doporučuje se u lékařů
zapsat, protože mají vzhledem ke stavu letiště relativně málo pacientů a
jsou u nich krátké čekací doby na ošetření.
I kdyby se letiště
nakonec příští rok podařilo otevřít, všechny problémy tím zmizet
nemusejí. Plánovaná kapacita letiště Willyho Brandta je totiž 28 milionů
cestujících ročně. Přitom už loni dvojice berlínských letišť Tegel a
Schönefeld, které má nové letiště nahradit, odbavila celkem 32 milionů
pasažérů. „To se bohužel nedalo vůbec předpokládat,“ říká Neumannová k
době, kdy se letiště plánovalo.
Nové letiště je možné rozšířit
tak, aby pojalo až 45 milionů cestujících ročně. O dalších nákladech na
stavbu, která se zatím prodražila ze dvou na 6,5 miliardy eur, ale zatím
v Německu nikdo nechce ani slyšet.
Doplněno Stavbaweb:
Projekt na stránkách atelieru gmp • Architects von Gerkan, Marg and Partners najdete ZDE.
Investor: Flughafen Berlin-Schönefeld GmbH
Projekt: Meinhard von Gerkan a Hubert Nienhoff s Hajo Paap
Architekt: gmp • Architects von Gerkan, Marg and Partners
Zastavěná plocha
Terminál: 326 000 m2
Železniční nádraží: 25 000 m2
Specifické provozní budovy: 35 000 m2
Parkovací dům/půjčovna aut: 130 000 m2
Doba výstavby: 2008 až 2012
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.