Oblouky
Negrelliho viaduktu se promění v kreativní místo, velké změny také čeká jejich
okolí
Dne 24.9. 2019 Hl. město Praha oficiálně schválilo záměr doplnit Negrelliho
viaduktu o nové aktivity pod oblouky a revitalizovat jeho okolí podle projektu studia
MOBA. Záměrem projektu MOBA studia: Viadukt – příležitost pro kreativní město
je nabídnout Pražanům prostory pro kreativní aktivity, lokální výrobu, kavárny,
bistra a další služby.
„Hlavním tématem studie je
vytvoření dostatečného zázemí pro aktivní veřejný prostor. Bohužel dnes je
většina okolních domů v rukou soukromých majitelů a není možné očekávat, že do
budoucna dojede k oživení parteru ze samotných domů. Z tohoto důvodu je pro nás
Negrelliho viadukt iniciátorem zkvalitňování parteru této zapomenuté části centra
města. Aby iniciační potenciál byl funkční, provedli jsme analýzu uliční sítě,
pohybu aut, cyklistů, chodců v území.“ řekl
zakladatel MOBA studia Igor Kovačević
Studie vychází z víceletých
příprav, které v sobě obnášely výstavy, workshopy, symposia, jednání
s veřejností a zvyšování kolektivního povědomí o kvalitě a potenciálu Negrelliho
viaduktu. Před rekonstrukcí v roce 2016 došlo k testování přímo pod
viaduktem v rámci akce Léto pod viaduktem. Koncepční studii studii MČ
Praha 8 v roce 2017. Aktualizovanou verzi právě schválilo i Hlavní
město Praha.
„Revitalizaci
Negrelliho viaduktu se věnujeme od roku 2013, kdy jsme se dozvěděli o
připravované rekonstrukci ze strany SŽDC. V průběhu příprav se nám
podařilo přesvědčit Hl. město Praha, aby si ponechalo a sjednotilo vlastnictví
prostorů pod oblouky. Současně se nám podařilo skloubit záměry SŽDC a Hl. města
Praha, kde si obě instituce, uvědomují jeho význam nejen jako důležité městské
infrastruktury a současně jako významné kulturní památky. Negrelliho viadukt,
který byl postaven v roce 1850, je
po Karlově mostě druhým nejstarším mostem v Praze a do roku 1910 byl
dokonce nejdelším viaduktem Evropy.“
doplňuje
zakladatelka MOBA studia a spolku CCEA Yvette Vašourková
Do studie jsou promítnuty požadavky veřejnosti, které byli
definovány v rámci Petice za
zkultivovaní prostoru pod Karlinským viaduktem, kterou podepsalo více jak
1200 občanů. Studie také počítá s novými stavbami a rekonstrukcemi, které
v území připravuje jak veřejný sektor v první řadě hl.m.Praha a
Ministerstvo spravedlivosti, tak soukromé subjekty (čtvrť kolem Masarykova
nádraží, prostor na místo čerpací stanice u Pobřežní ulice). Studie taky pracuje s technologií a
navrhuje technické řešení, které zabrání poškozování pískovcového kamene v době
nízkých teplot. Navržené zásahy do oblouků jsou řešeny bez konstrukčních zásahů
do mostního tělesa, které je kulturní památkou.
Z celkového počtu 74 oblouků definujeme 45 k
novému využití. Iniciační prostory jsou sdruženy do šesti celků, které jsou
vždy definovaný odlišným veřejným prostorem. Park Viadukt, U Kasáren,
Negrelliho náměstí, Karlínská brána a Jeruzalémský ostrov. Transformací a reorganizací
prostor a okolí Negrelliho viaduktu vytváříme katalyzátor pro družení nejen
karlínských sousedů, ale i ostatních obyvatel Prahy. Vyplněním prostor pod
oblouky kavárnami, bistry, galeriemi, dílnami, obchůdky a studii vzniká živelný
městský charakter přilehlých veřejných prostranství s předzahrádkami, drobným
mobiliářem a vegetací.
Popis jednotlivých
lokalit:
Jeruzalémský
ostrov
Větší dimenze oblouků, které
v minulosti sloužily pro podjezd vlaků z Denisova nádraží do Karlína,
umožňuje umístění plošně náročnějších a rozsáhlejších provozů. Dva oblouky
necháváme otevřené tak, abychom zpřístupnili plánované náměstí v rámci projektu
Vienna Insurance Group ČR.
Karlínská
brána
Hlavní vstup do Karlína reprezentuje
křížení viaduktu a ulice Sokolovské, hlavní komunikační páteře této městské
části. V daném místě maximálně zklidňujeme dopravu, podporujeme pěší a
vytváříme podmínky pro reprezentativní nástup do Karlína.
Negrelliho
náměstí
Negrelliho náměstí vidíme jako ústřední prvek společenského života, jehož
potenciál už byl prokázán prostřednictvím testovací akce. Tento prostor vnímáme
jako „měkký“, nepříliš formální, navazující na původní krajinný charakter
v okolí viaduktu. Pobytové plochy volíme vysypané mlatem. Stávající
vegetaci se snažíme v maximální míře uchovat a doplňujeme ji souvislým
stromořadím mezi parkovacími stáními.
U Kasáren
Mírným navýšením před prostorem viaduktu se snažíme vymezit vůči poměrně rušné
přilehlé komunikaci, abychom docílili patřičné míry klidu pro předzahrádky
kaváren, galerií a obchůdků umístěných v obloucích. Daný prostor skýtá aktivní
provoz s přihlédnutím k revitalizaci historicky významné stavby
kasáren, kterou přebírá do svého majetku Ministerstvo spravedlnosti.
Park Viadukt
Při vnější straně libeňské větve
viaduktu ponecháváme triangl se stromy a využíváme jeho přírodního charakteru
k vytvoření parku s plnohodnotným využitím. Reorganizací dopravy
propojujeme park s aktivitami pod oblouky. Karlín tak získá další možnost
pro pobyt v zeleni. Navíc se jedná o prostor, který opět navazuje na
historii a připomíná, že těleso viaduktu bylo postaveno do volné krajiny. Park
se také stává spojnicí mezi Karlínem a Vítkovem, vedoucí po stezce z Trocnovské
ulice.
Doplněním Negrelliho
viaduktu o aktivity vznikne nové významné kreativní centrum v blízkosti
historického jádra města. Karlín se tak stane i turisty vyhledávanou destinací
a kreativní inkubátor bude plnit kulturní poslání celoměstského významu. Kreativní
inkubátor se stane generátorem změn nejen prostorů pod oblouky, ale rovněž
nástrojem oživení a ekonomického zhodnocení části
města, která je dnes zanedbaná, problémová a špatně kontrolovatelná.
FB:
Viadukt Kreativní
www.viaduktkreativni.cz
Historie karlínského viaduktu
Negrelliho viadukt je jedinečnou
technickou a kulturní památkou spojující vltavské břehy, do roku 1910 dokonce
nejdelší viadukt v Evropě. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších
technických staveb Prahy a České republiky, postavenou v roce 1850, jako
hlavní trať mezi Vídní – Prahou – Drážďany. Viadukt mezi Karlínem a
Holešovicemi měří 1100 m. Rekonstrukce Negrelliho viaduktu, druhého nejstaršího
pražského mostu, se má zahájit v roce 2017. Rekonstrukce je ryze technického
charakteru – zaměřuje se hlavně na železniční trať a opravy havarijního stavu
stavby. I přesto, že se jedná o dobře připravenou rekonstrukci, se v tuto
chvíli nepočítá s možností transformace a využitím prostoru pod
viaduktem a okolo něj. Zavedeným světovým trendem a dobrou praxí je šetrné
nakládání s významnými stavbami a integrace historických inženýrských
staveb do života města. Mění se jejich vnímání a koncepce oprav –
z utilitárních bariér v plnohodnotné prvky veřejného prostoru, které
přináší další přidanou hodnotu čtvrti a městu.
tisková zpráva
Související články
Praha za 318 milionů Kč upraví okolí Negrelliho viaduktu
(ČTK) – Hlavní město připravuje změny okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. Radní 24. června 2019 schválili koncepční studii, na jejímž základě vznikne projekt úprav. Součástí plánu je využití prostor v obloucích mostu a vytvoření nových náměstíček či parku. Cenový odhad změn je podle schválené studie 318 milionů korun, dalších 25 milionů by měl stát projekt. Negrelliho viadukt se v současné době rekonstruuje, práce by měly být hotovy zhruba za rok.
Podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) je oprava viaduktu Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) zaměřena spíše technicky, což chce město doplnit vlastními úpravami. „My se tomu snažíme dát ducha a dotvořit v tom místě město tak, aby viadukt nepůlil čtvrť a ještě více ji oživil,“ uvedl. Schválenou studii vytvořilo architektonicko-urbanistické studio MOBA.
Podle prvního náměstka primátora Petra Hlaváčka (za TOP 09) je cílem vytvořit co nejbohatší využití prostorů v obloucích mostu. Scheinherr dodal, že vlaky by měly po viaduktu začít jezdit v červnu 2020, ale rekonstrukce bude dokončena až koncem roku. Město chce začít s úpravami co nejdříve a v koordinacemi s pracemi SŽDC, se kterou se již dohodlo, že prostory v obloucích budou napojeny na odpad a elektřinu.
Materiál počítá s tím, že nové využití nalezne 45 z 74 oblouků mostu. Mají v nich být kavárny, galerie, obchodní prostory, coworkingová centra či pobočka městské knihovny. Pod Vítkovem by měl u mostu vzniknout nový park a v prostoru před Karlínskými kasárnami je v plánu mezi oblouky vytvořit letní scénu Karlínského divadla. Dále směrem k řece má vzniknout Negrelliho náměstí a počítá se i s úpravami kolem křížení viaduktu se Sokolovskou ulicí.
Navržené dopravní řešení chce omezit tranzitní dopravu přes Karlín a vytvořit nové cesty, které propojí starou zástavbu s Vltavou. Z toho důvodu je v plánu vytvoření nového přechodu se semafory přes Rohanské nábřeží. Počet parkovacích míst kolem viaduktu by se měl proti stavu před rekonstrukcí snížit o 53 na 145 míst. „V dlouhodobé perspektivě předpokládáme, že podobně jako ve většině rozvinutých měst dojde také k úpravám a zefektivnění ústředního autobusového nádraží na Florenci,“ uvádí studie.
Město připravuje i stavbu lávky, která propojí Karlín s Holešovicemi přes ostrov Štvanice. Nové využití naleznou podle Scheinherra i dva oblouky, které se nacházejí právě na ostrově. Město už podle náměstka uzavřelo smlouvu s projektantem, který nyní připravuje dokumentaci lávky pro žádost o územní rozhodnutí a stavební povolení.
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim. Rekonstrukce mostu za 1,44 miliardy korun začala loni v létě, po jejím dokončení se zvýší kapacita trati tak, aby po ní mohly projíždět i vlaky spojující centrum Prahy s pražským letištěm.
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…