(ČTK) – Do provozu byl uveden před 25 lety 13. března 1988.
Základní údaje o nejdelším tunelu světa Seikan a o dalších rekordních tunelech světa:
– Železniční tunel Seikan je s délkou 53,85 kilometru nejdelším tunelem na světě i nejdelším a nejhlubším podmořským tunelem – vede 140 metrů pod úrovní dna moře a 240 metrů pod hladinou moře. Pod mořem je ale jen část (23,3 kilometru), takže podmořská část Eurotunelu pod Lamanšským průlivem (37,9 km z celkových 50,45 km) je delší.
– Návrhy na spojení největšího japonského ostrova Honšú s jeho severním sousedem, ostrovem Hokkaidó přes Cugarský průliv se objevovaly od počátku 20. století, až poválečný boom japonské ekonomiky ale přinesl vážnější úvahy. Přispělo k tomu i několik nehod trajektů, které v 50. letech přepravovaly až čtyři miliony osob ročně. Největším neštěstím bylo potopení trajektu Toja Maru za tajfunu v září 1954, při němž zemřelo na 1160 lidí.
– S výstavbou hlavního tunelu se začalo v září 1971 a v březnu 1985 byl hlavní tunel slavnostně proražen. Otevřen byl to 13. března 1988. Stavba tunelu, který tvoří hlavní tunel, pilotní a servisní, vyšla na 3,6 miliardy dolarů. Budování v náročných geologických podmínkách stálo život 34 dělníků.
– Králem světových tunelů se stane Gotthardský železniční tunel pod šýcarskými Alpami, dlouhý 57.072 metrů, který má být zprovozněn asi v roce 2016. Nejdelší silniční tunel na světě je norský Laerdalský tunel (24,5 kilometru), který byl otevřen v listopadu 2000.
– V ČR je nejdelším tunelem silniční tunel Panenská v Krušných horách s délkou 2155 metrů, který je v provozu od prosince 2006. Druhým nejdelším je Strahovský tunel v Praze s délkou 2004 metrů, otevřený v prosinci 1997. Králem českých tunelů by se měl stát pražský tunelový komplex Blanka s délkou 5502 metrů.
– Nejdelším železničním tunelem v ČR je z dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,