Nejdelší tunel světa SEIKAN vede v Japonsku 240 metrů pod hladinou moře

(ČTK) – Do provozu byl uveden před 25 lety 13. března 1988.


Základní údaje o nejdelším tunelu světa Seikan a o dalších rekordních tunelech světa:


– Železniční tunel Seikan je s délkou 53,85 kilometru nejdelším tunelem na světě i nejdelším a nejhlubším podmořským tunelem – vede 140 metrů pod úrovní dna moře a 240 metrů pod hladinou moře. Pod mořem je ale jen část (23,3 kilometru), takže podmořská část Eurotunelu pod Lamanšským průlivem (37,9 km z celkových 50,45 km) je delší.

– Návrhy na spojení největšího japonského ostrova Honšú s jeho severním sousedem, ostrovem Hokkaidó přes Cugarský průliv se objevovaly od počátku 20. století, až poválečný boom japonské ekonomiky ale přinesl vážnější úvahy. Přispělo k tomu i několik nehod trajektů, které v 50. letech přepravovaly až čtyři miliony osob ročně. Největším neštěstím bylo potopení trajektu Toja Maru za tajfunu v září 1954, při němž zemřelo na 1160 lidí.

– S výstavbou hlavního tunelu se začalo v září 1971 a v březnu 1985 byl hlavní tunel slavnostně proražen. Otevřen byl to 13. března 1988. Stavba tunelu, který tvoří hlavní tunel, pilotní a servisní, vyšla na 3,6 miliardy dolarů. Budování v náročných geologických podmínkách stálo život 34 dělníků.

– Králem světových tunelů se stane Gotthardský železniční tunel pod šýcarskými Alpami, dlouhý 57.072 metrů, který má být zprovozněn asi v roce 2016. Nejdelší silniční tunel na světě je norský Laerdalský tunel (24,5 kilometru), který byl otevřen v listopadu 2000.

V ČR je nejdelším tunelem silniční tunel Panenská v Krušných horách s délkou 2155 metrů, který je v provozu od prosince 2006. Druhým nejdelším je Strahovský tunel v Praze s délkou 2004 metrů, otevřený v prosinci 1997. Králem českých tunelů by se měl stát pražský tunelový komplex Blanka s délkou 5502 metrů.

Nejdelším železničním tunelem v ČR je z dubna 2007 Březenský tunel na trati Chomutov-Praha, který měří 1758 metrů. Je o 11 metrů delší než Špičácký tunel na trati Železná Ruda-Plzeň na Šumavě. Ten měří 1747,25 metru a zprovozněn byl v roce 1876.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*