Novostavba muzea v Den Haagu od Neutelings Architects
Nové Museum aan de Stroom (Muzeum na řece) leží v centru Eilandje, staré přístavní čtvrti historických Antverp. Na jeho místě původně stál hansovní dům z roku 1568, po staletí nejdůležitější budova ve městě, který roku 1893 vyhořel. Kolem něj vznikly na konci 18. století dva nejstarší přístavní doky – krále Wilema a Bonapartův. Nové muzeum leží na výběžku země mezi doky.
Přístav byl přenesen dále na sever města a zvětšen. Staré doky a čtvrť kolem nich degenerovaly. Město se v posledním desetiletí snažilo ustavit plán oživení a mimo jiné bylo toto místo vybráno pro nové muzeum. Od počátku pokusů o regeneraci se Eilandje velmi změnilo. Vyrostly zde budovy pro Vlámskou baletní společnost, Městský archiv a další. Staré sklady procházejí konverzí na lofty a současně vyrůstají nové bytové domy, jako např. Koninklijk Entrepot od berlínského architekta Hanse Kolhoffa, važ s byty od Švýcarů Diener a Diener a další věžovité stavby od Davida Chipperfielda či Guyer a Gigon. Další projekty jsou připravovány. Odhaduje se, že do Eilandje se přistěhuje 5000 nových obyvatel.
V rámci regenerace byla rekonstruována nábřeží kolem doků podle návrhu francouzského krajinářského architekta Michela Desvigne. Pod nábřežím Godefriduskaai byly vybudovány podzemní parkingy, takže nadzemní plochy jsou nyní promenády s restauracemi a terasami bez aut. Před několika lety byl Wilemův dok přeměněn na přístav jachet pro návštěvníky Antverp. Bonapartův dok se brzy stane muzejním dokem s historickými loděmi.
Budova MAS je navržena jako šedesát metrů vysoká věž. Obrovský kamenný kmen je navršen jako fyzická demonstrace těžkosti historie, plná historických objektů – dědictví po předcích. Je to skladiště historie uprostřed starého přístavu. Každé patro věže je pootočeno o čtvrtinu, takže budova vytváří obří spirálové schodiště. Do spirály je vloženo vlnité fasádní sklo, za nímž vznikají vyhlídky na město.
Eskalátory vedou návštěvníky z náměstí nahoru do věže. Příběh dějin města, přístavu a obyvatel je vyprávěn po spirále směrem vzhůru. V každém patře mohou návštěvníci vstoupit do výstavních hal a poznávat historii mrtvého města. Během cesty vzhůru mohou shlížet na panorama města. Na vrcholu věže je restaurace, salon a vyhlídková terasa.
Fasády, podlahy a stropy jsou obloženy velkými panely červeného indického pískovce, což evokuje představu monumentální skulptury. Fasáda má čtyři barevné tóny, pokládané podle digitálně generovaného plánu. Vyhlídkové galerie mají stěnu z obrovské „záclony“ z vlnitého skla.
Ke změkčení velkého objemu budovy muzea jsou na fasádě rozmístěny kovové ornamenty, které se dovnitř propisují jako medailony odlité podle návrhu Toma Hautekieta s texty od Toma Lanoye.
Muzejní náměstí u paty budovy je součástí projektu. Má stejnou červenou dlažbu a je ohraničeno pavilony a terasami. Slouží jako open-air plocha pro společenské události a venkovní výstavy. Střední část náměstí je zanořena a tvoří rámec pro velkou mozaiku Luca Tuymanse.
Museum aan de Stroom
Místo: Hanzestedenplaats, 2000 Antverpy, Belgie
Klient a investor: Město Antverpy ve spolupráci s AG Vespa
Architekt: Neutelings Riedijk Architects, Rotterdam, Nizozemí
Statika a konstrukce: Bureau Bouwtechniek, Antverpy, Belgie
Prováděcí projekt: ABT België
Technologie a TZB: Peutz bv ingenieuze adviseurs, Mook, Nizozemí; Marcq & Roba, Brusel, Belgie
Požární ochrana: IFSET International Fire Safety Engineering Technology, Asse, Belgie
Hlavní dodavatel: THV MAS, Antverpy, Belgie
Foto: Sarah Blee
Plocha: 19 557 m2, podlažní plocha: 11 415 m2
Stavební náklady: 33,409 mil. EUR
Návrh: Mezinárodní soutěž, duben 2000, 1. místo
Realizace: říjen 2006–únor 2010
Více na www.neutelings-riedijk.com a na www.mas.be
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Zajímavé řešení s využitím kombinace cihel a hliníku, které nejen dobře vypadá, ale i plní praktické funkce, jako je regulace…
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!