Část původní historické budovy byla zachována a modernizována, zbývající část nádraží se vstupem do podchodu tvoří nová prosklená odbavovací hala podle architektonického návrhu Atelieru AP ústeckého architekta Zdeňka Havlíka.
ČD otevřely zrekonstruovanou halu ústeckého nádraží
Ústí nad Labem – (ČTK) – Cestujícím na ústeckém hlavním nádraží od minulého týdne slouží zrekonstruovaná odbavovací hala. Nahradila část budovy, která se stavěla po amerických náletech z roku 1945 a která měla být původně jen provizoriem. Celá rekonstrukce budovy má stát asi 45 milionů korun a dokončena má být v prosinci. Novinářům to dnes řekla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Ústecké hlavní nádraží je z těch nejstarších v Česku, bylo postaveno už v roce 1850, kdy se budovala trať z Prahy do Drážďan. V roce 1945 ho ale poškodil americký nálet a zbyla z něj v podstatě jen třetina, ta bližší Mariánské skále. Část se dostavěla tak, aby architektonicky alespoň trochu odpovídala, ale stejně trpěla spoustou nedostatků.
Byla stísněná a vůbec neodpovídala tomu, že jde o frekventované nádraží, které je co do počtu cestujících desáté v Česku. Problémy byly i s nedomyšleným ústím podchodu – cestující ignorovali východ a pak se v opačných dveřích sráželi s těmi, kteří naopak chtěli odjet. Ústeckým hlavním nádražím projde ročně asi 1,5 milionu cestujících.
Na jaře se začala stavět nová prosklená přístavba s odbavovací halou o ploše 170 metrů čtverečních, se čtyřmi pokladnami a zákaznickým centrem. "Tím došlo k dokončení první etapy rekonstrukce, ta druhá bude dokončena v prosinci 2012," uvedla Pistoriusová. Celé nádraží se rekonstruuje už od roku 2005. Zcela se změnilo kolejiště, nástupiště, podchody i prostor mezi nádražím a labským nábřežím.
Nová budova by měla zároveň umožnit přímý vstup z ulice do podchodu, který neslouží jen cestujícím, ale i jako spojnice mezi centrem města a nábřežím Labe. "Jdete z centra historickou uličkou a najednou narazíte na stěnu, za kterou jsou záchody. To není důstojné entrée, to samé při cestě z druhé strany z peronu," řekl v zimě novinářům architekt Zdeněk Havlík, který rekonstrukci navrhl. "Bude to komunikační osa, má samozřejmě ještě vyšší urbanistický rozměr," dodal Havlík.
Dokončovací práce se plánují až do prosince. V historické části budovy vzniknou prodejny a v obchodní pasáž se má výhledově proměnit i průchod pod perony.
Související články:
Přestavba hlavního vlakového nádraží v Ústí nad Labem 19.12.2011
Digitální potisk v dekoru drátoskla na izolačním skle je chytrý způsob, jak skloubit moderní technologie s retro estetikou. Oceňuju, že…
To je zajímavý nápad 👍🏻
Do zahrady se dá přijít i vchodovýni dveřmi, schodiště je prvek velké, tvarově zajímavé, terasy. Starý člověk se tedy může…
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost