Prostředí
vlakových nádraží by mohlo brzy projít proměnou. Nová lavička, která vznikla ve
spolupráci Fakulty stavební ČVUT v Praze, Fakulty stavební Vysoké školy báňské
Technické univerzity v Ostravě a firmy ŽPSV, je určena právě pro tyto
prostory a spojuje v sobě jemné a subtilní architektonické řešení s
využitím vysokohodnotného betonu, který by měl zaručit životnost desítek let.
Lavička je součástí plánovaného rozsáhlejšího mobiliáře. Při jejím návrhu se
přihlíželo také na odolnost vůči počasí a vandalismu. Navržená podoba umožňuje
prostorovou i objemovou variabilitu, takže lavičky lze sestavit vždy originálně
k danému prostoru. Prvních šest kusů laviček bylo na počátku října
v testovacím režimu nainstalováno před budovou Fakulty stavební ČVUT
v Praze. V reálném prostředí by se lavičky měly objevit do konce
letošního roku. Po dohodě se Správou železniční dopravní cesty bude prototypová
realizace mobiliáře umístěna na železniční zastávce Litoměřice Cihelna.
Na
nádraží by však neměly zamířit pouze nové lavičky, součástí navrhovaného
odolného betonového mobiliáře je i přístřešek, odpadkový koš a zvažuje se i
stojan na kola. „Lavička coby základní
element nově vyvíjené řady mobiliáře byla zvolena jako prvek, na němž šlo
ověřit použitá řešení a zároveň se jedná o nejčastěji používanou a
nejdůležitější část veřejného prostoru,“ vysvětluje doc. Ing. arch. Karel
Hájek z katedry architektury Fakulty stavební ČVUT v Praze, který se
svým týmem vypracoval architektonickou podobu celého konceptu mobiliáře.
Jednoduchý tvar lavičky nemá svým designem dominovat okolí, ale naopak umožnit
použití v nejrůznějším prostředí. Lze jej použít samostatně nebo v delších
sestavách. Tím je možné docílit dostatečného počtu míst k sezení i v šířkově
omezeném prostoru nástupišť. V konceptu se počítá s vloženými sedáky
s větší výškou, což je pohodlnější například pro seniory. V rámci Fakulty
stavební ČVUT na projektu spolupracovali také odborníci z katedry
konstrukcí pozemních staveb, kteří se spolu s odborníky z ŽPSV a VŠB
TU Ostrava věnovali složení a použití vysokohodnotného betonu, který je velmi
pevný a vysoce odolný. Díky tomu může být lavička velmi subtilní, základní
tloušťka je pouze čtyři centimetry, bočnice se kónicky zužují až na tloušťku
tří centimetrů. Specialisté z Fakulty stavební Vysoké školy báňské
Technické univerzity Ostrava a zástupci společnosti ŽPSV pak měli na starosti
technické provedení a výrobu prototypu.
Nová
lavička by měla přispět ke zlepšení estetické podoby mobiliáře nádraží, zároveň
její pojetí nabízí vysokou odolnost vůči počasí i vandalismu a také vysokou
užitnou hodnotu. Vývoj nové lavičky byl spolufinancován grantovým programem
TAČR „Subtilní betonový mobiliář a drobné stavby pro železniční stanice
(TH02020512).
Více
informací na www.fsv.cvut.cz.
tisková zpráva
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?