Místo
Location: Šumperská ul.,
Rapotín
Investor: Obec Rapotín
Projektant Designer:
Architektonický atelier ABV
Autoři Authors:
Petr Benda, Eva Letovská
Spolupráce Collaboration:
Veronika Suchánková
Architektonicko stavební
část Architectural
design: Petr Jodas / Kupros, s. r. o.
Stavebně konstrukční
část Construction
design: Karel Šatava / Kupros, s. r. o.
Zhotovitel stavby Contractor:
IRSTAV, s. r. o.
Celková užitná
plocha Total usable area: 580 m2
Obestavěný prostor Enclosed
volume: 4200 m3
Projekt Design: 6 / 2013
Realizace Implementation:
4 / 2015
Celkové náklady
stavby Costs: 30 mil Kč.
Foto: Ondřej Getzel
Nosnou konstrukci do
výše střechy tvoří železobetonový skelet s vyzdívkou z keramických tvarovek a s
kontaktním zateplení. Vnější rampa, obě schodiště a sloupy zastřešení rampy
jsou z betonových prefabrikátů. Konstrukci střechy hlavní budovy tvoří lehká
dřevěná konstrukce z příhradových vazníků. Fasády jsou řešeny v kombinaci
světle šedé tenkovrstvé omítky a nekontaktního obkladu deskami Kronospan v
tmavošedém odstínu. Nadokenní část obvodového pláště patra je obložena
hliníkovým plechem PREFA se stojatou úhlovou drážkou, který tvoří i střešní
krytinu.
Výplně vnějších i
vnitřních otvorů jsou navrženy z hliníkových profilů ve stejném odstínu jako
obklad fasády, okna hlavní budovy jsou doplněna předokenními žaluziemi téže
barvy. Pro bezbarierový přístup do patra
je v zrcadle schodiště umístěna výtahová plošina.
Celá dostavba je
vytápěna nástěnným kondenzačním kotlem na zemní plyn s centrální přípravou
teplé vody v nepřímo topeném ohřívači. Prostor dvoupodlažní dvorany a
místnost serveru jsou vybaveny chlazením.
Dílčí zásahy byly
provedeny i u stávajícího kulturního domu. Jihozápadní štít objektu byl doplněn
o žaluziovou předstěnu. Upravena byla i celková barevnost.
Celková investice
zahrnovala i úpravu přilehlé komunikace, parkoviště, pěších ploch a sadové
úpravy.
autorská zpráva
Rapotín.
Iniciace městského jádra.
KAROLÍNA
VOJÁČKOVÁ
Sebeidentifikace
a sounáležitost, to jsou jedny z faktorů, které zapříčiní, že nějaké místo nebo
třeba kus města se stane úspěšným. Jeho obyvatelé nebo uživatelé čerpají z jeho
kvalit, a to vizuálních, jako např. malebného prostředí nebo fyzického
komfortu, který třeba zajišťuje optimální pohyb pro fyzicky limitované občany a
matky s kočárky. Nebo místo třeba jen vyzařuje harmonický klid a každý, kdo zde
spočine, získá jistý oddech od všeobecného shonu. Pokud se jedná o malou část
města nebo konkrétní místo, je tato představa ještě snadno uchopitelná. Pokud
se ale jedná o celou obec, je situace již trochu komplikovanější. Město je
organismus, který musí být vyvážený a snažit se uspokojit všechny části lidské
činnosti, nebo alespoň nabídnout adekvátní alternativu.
Obec
Rapotín na Šumpersku se potýká s velmi komplikovanou situací, která sahá již do
hluboké minulosti. Osm kilometrů dlouhý katastr je spojnicí mezi Šumperkem a
Velkými Losinami. Od jihu směrem na severo-východ je obec vymezena říčkou
Desná. Oproti tomu z druhé strany ji ukončují zemědělské a hospodářské pozemky,
které naznačují historickou stopu. Říčka Desná odděluje od Rapotína dvě další
drobné obce Vikýřovice a Petrov nad Desnou. Tento slepenec působí spíše jako
jeden celek a rozdělení poznáte pouze na katastrální mapě. Samotné obce jsou
poměrně slabými hráči, pokud se jedná o řešení celoregionálních otázek. Tento
fakt a zároveň snaha o rozšíření železniční tratě daly vzniknout Svazku obcí
údolí Desné.
Ač má
Rapotín poměrně dlouhou rozlohu, a jeho historie sahá až do druhé poloviny třináctého
století, nějakou jasnou urbanistickou stopu nebo centrum, které by bylo zároveň
strukturou a také historicky dané, bychom hledali těžko. V dávné minulosti bylo
toto sídlo spíše shlukem hospodářských usedlostí, které byly převážně volně
rozeseté po ploše. Sice již v dobách minulých i zde byl veřejný prostor,
kterému dominoval objekt kostela, ale o nějaké jasně definované návsi zde
nemůže být ani řeč. Dnešní, novodobý kostel v historizujícím slohu se sice
nachází na stejném místě, ale jeho okolní veřejné prostranství se začíná
formovat až v současné době. Hlavními kompozičními i orientačními prvky v obci
je několik ulic a dopravních komunikací. Jejich síla je spíš v jejich délce než
kvalitě prostředí. Rapotín má dvě pomyslná centra, jedno je u již zmiňovaného
kostela, druhé je v horní části, blízko Velkých Losin, kde se nalézá svazková
škola a objekt skláren. Sláva Raposkla je však již bohužel ta tam, výroba je
dnes velmi omezená, a tak zůstává v městské siluetě pouze průmyslové torzo.
Obec má na svém území ještě několik větších závodů a výzkumný zemědělský ústav,
který se zabývá především chovem skotu. Současná struktura je o něco
zahuštěnější než v historii, ale stále se jedná o nekoordinovanou výstavbu dnes
převážně katalogových domků. Původní domy po německých obyvatelích jsou často
nevhodně opravovány a jejich majitelé bohužel nijak nepřispívají k vizuální
kvalitě prostředí. Současné vedení obce má tedy před sebou nelehký úkol jak
rozvíjet obec dál a posilovat její potenciál a snad i znovu nalézt genius loci.
Území
celé obce je poněkud nešťastně dlouhé, takže snaha nalézt jeden plnohodnotný
střed by byla téměř utopický záměr. Sídlo má několik drobných jader, která
stojí za to posílit a najít mezi nimi vhodnou interakci. Zatímco jádro u
bývalých skláren se již dočkalo posílení objektem svazkové školy a úpravou
Parku u skláren, jádro obsahující původní pomyslné centrum s kostelem se svého
oživení dočkalo až nedávno. Protože původní objekt sloužící jako radnice již
nedostačoval, rozhodlo se vedení obce najít nové místo, které by bylo
strategicky a kapacitně vhodnější. Vytipován byl objekt stávajícího kulturního
centra, který se dočkal rekonstrukce a nové přístavby. Tím vznikla symbióza,
která poskytla útočiště hned čtyřem institucím najednou – Obecnímu úřadu
Rapotín, Svazku obcí údolí Desné, Kulturnímu centru Rapotín a Informačnímu
centru. Tím se nashromáždila velká energie nejen v rámci Rapotína, ale zároveň
i širokého okolí, protože kulturní centrum – „Brána do Jeseníků“ – funguje i
pro zdejší turistický ruch. Původní objekt se dočkal modernizace a lehkých
dispozičních úprav. Hlavním motivem v něm však stále zůstává dvoupodlažní
společenský sál se zázemím, kolem kterého v druhém patře obíhá ochoz, ze
kterého se dá celý spodní prostor pohodlně sledovat. Galerie dnes slouží i jako
galerie pro výtvarné výstavy a další projekty. V přízemí kulturního centra byla
zachována kuchyň s několika jídelními sály, jež dnes nefunguje jako samostatné
stravovací zařízení, ale slouží jako doplnění a catering pro akce ve velkém
sále, nebo k pronájmu pro soukromé akce. U vchodu do galerie v druhém patře je
situována zasedací místnost s dostatečnou kapacitou, kterou mohou využívat
všechny instituce pro různá setkání, prezentace a další činnost. Nový objekt
radnice je dvoupatrová hranolová hmota s čistou čitelností, která je lehce
nabourána vykonzolovaným přesahem. Ten umocňuje vizuální dojem, zároveň v
nejvíce vyčnívajícím rohu čtvercového půdorysu je umístěna kancelář starosty
Rapotína, takže tu cítíme i lehkou nadsázku. Půdorys obou pater je jasně a
racionálně uchopen. Kanceláře a jednací místnosti obíhají po obvodu dispozice a
jsou doplněny o prostorné světlé atrium, které opticky propojuje obě patra.
Vedle něj je situováno jádro s kuchyňkou v přízemí a sociálním zařízením v prvním
patře. V druhém patře je kuchyňka umístěna na západní fasádě, kde ústí na malou
pobytovou terasu nad vstupní halou. Tím mají pracovníci šanci si chvíli i
odpočinout a regenerovat smysly pohledem na vrcholky Jeseníků. Ostatně
romantické pohledy na blízké pohoří jsou jedním z výrazných benefitů horního
patra objektu. Oba objekty jsou propojeny vstupní halou, které dominuje
bezbariérová nástupní rampa s dekorativní vegetací, protože vstup se výškově
přizpůsobil původnímu objektu kulturního centra. Vstupní prostor je funkčně
oddělen od centra i radnice prosklenými vstupy, které zároveň udržují kontakt
obou částí. Pro příchozí návštěvníky je komfortně přístupné sociální zařízení
společenského sálu. V prostorách haly je i informační pult s recepcí, které vévodí
panoramatický snímek Rapotína s Jeseníky v zádech. Příroda a turistika nás tu
provázejí na každém kroku. Jako třešnička na dortu je zde i soustava vitrín s
ikonickými sklářskými výrobky rapotínských sklářů především z druhé poloviny
minulého století. Tak se na jednom místě potkávají jak dávné přírodní procesy v
podobě pohoří, tak nedávná kulturní a průmyslová historie Rapotína i jeho
současnost.
Tím ale
ambice nového komplexu nekončí. Zklidněný nástup a nejbližší okolí budou v
budoucnu doplněny o venkovní plochu určenou pro kulturní akce v teplých
měsících. Bohužel kvůli nízkému rozpočtu malé obce se nedostalo na koncepční
řešení střechy kryjící nástupní rampu. Ta má pouze štěrkovou úpravu, ale
zasloužila by si buď vegetační vrstvu, nebo ji celou zpřístupnit jako terasu.
Zároveň by se tím mohly oba objekty propojit i v druhém patře, bohužel však zůstaly
separovány. Díky stále větší podpoře železnice a lepší mobilitě je snaha, aby
kulturní centrum svým programem přilákalo návštěvníky z celého regionu. Toto
jádro města dnes začíná nabírat na síle a jeho lokalita je ještě podpořena
probíhající kultivací veřejného prostoru v okolí kostela. Tím se tvoří silné
paralely jedna moderní a druhá historická, které jsou spolu propojeny pár
minutami chůze. Nejedná se zde jen o napravování škod z doby městského
plánování minulého režimu, ale spíše o nalezení nové identity. Stabilitu místa
a schopnost se rozvíjet ale ještě prověří čas. Zatím by tento nový počin měl
rozpínat svou energii a stimulovat blízké části obce a napojovat se na další
aktivní jádra.
Publikováno v časopise Stavba č. 4/2015, str. 35-41
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?