(ČTK)
– Debaty o poloze nového brněnského nádraží v Brně oživily otázku
stavby Nové městské třídy. Její nutnost již dříve někteří politici
zpochybňovali a varovali před negativními důsledky pro lidi žijící v
jejím okolí. Nyní se však ukazuje, že politické strany zastoupené na
magistrátu na to mají výrazně odlišný názor. Kancelář architekta města
Brna (KAMB) nyní nechává prověřovat možnost zrušení části od náměstí 28.
října po Cejl, sdělila ČTK mluvčí KAMB Jana Běhalová.
Záměr
existuje v plánovacích dokumentech města již z dob socialismu a má jít o
čtyřpruhový průtah městem souběžný s Kolištěm. Vyžadoval by bourání
domů, jaké Brno posledních 40 let nezažilo. Má vést od náměstí 28. října
po Traubově, Příční a průmyslovými brownfieldy, přetnout Cejl a
Křenovou a končit u ulice Zvonařka, měří více než dva kilometry.
Odbor
dopravy při předání podkladů pro studii proveditelnosti předložil Novou
městskou třídu jako jistotu, která má být hotová do roku 2030, proto s
ní studie pracovala jako s daným faktem. Potřebnější je pro odsunuté
nádraží, denně by po ní jezdilo trolejbusy 44.000 lidí.
I Oliver
Pospíšil (ČSSD), který ČTK řekl, že sociální demokracie chce městskou
třídu ponechat tak, jak je navržená, připustil, že stavba je hudbou
budoucnosti. „Je to velmi náročná investice,“ uvedl Pospíšil. Ponechat
ji chtějí i komunisté. „Je potřeba k obsluze nového nádraží a jižního
centra. Zároveň chceme tlačit na co nejrychlejší dostavbu velkého
městského okruhu, aby tudy nejezdil tranzit, ale jen ti, kteří míří do
centra,“ řekl za KSČM zastupitel Martin Říha.
Kvůli stavbě by
musely ustoupit všechny domy na jedné straně Traubovy a Příční ulice a z
rezidenčních ulic by se stal průtah městem. Architektonická kancelář
města uvedla, že v případě, že by se Nová městská třída nepostavila,
musely by se kapacitní problémy řešit jinak.
Zastánci vyškrtnutí
ulice z plánovacích dokumentů jsou Žít Brno a Strana zelených. „Je to
relikt socialistického plánování a mysleli jsme, že to beztak nikdo
nemyslí vážně,“ uvedl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Už
před volbami v roce 2014 hnutí organizovalo v Traubově ulici happening,
jehož cílem bylo upozornit na možné bourání domů.
Podle Zelených
by taková ulice způsobila jen další problémy s intenzivní dopravou.
„Není v zájmu města vytvářet komunikaci, která umožní rychlý průjezd v
blízkosti historického centra,“ řekl náměstek primátora Martin Ander
(SZ).
Hnutí ANO žádné stanovisko nemá, podle osobního názoru
náměstka primátora Richarda Mrázka lze dopravu vyřešit i jinak, jak se
mění podoba velkého městského okruhu. „Studie by měla říct co a jak
udělat. Nějaká ulice by vzniknout mohla, ale ne tak, jak ji známe z
územního plánu,“ řekl.
TOP 09 vznik nové ulice podporuje, ale ne v
podobě „dálnice“ v centru města. „Rádi bychom na tuto třídu vyhlásili
mezinárodní urbanistickou a architektonickou soutěž, aby splňovala
moderní trendy a byla přívětivá pro lidi,“ řekl náměstek primátora
Jaroslav Kacer.
Zástupci lidovců a ODS na dotaz ČTK nereagovali.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.