Výtahy odpovídající nové evropské normě, která
posouvá jízdní komfort, ale především bezpečnost, od prosince 2015 nově
nabízí společnost Schindler. Do vývoje a testování bezpečnostních prvků
investovala více než 82 000 hodin.
„Včasný přechod na novou evropskou normu je důležitý
a pro zákazníky výhodný, protože se tak mohou vyhnout nákladům i práci navíc.
Z hlediska normy je rozhodující uvedení výtahu do provozu. Takže pokud
plánuje například bytový dům nákup nového výtahu nebo modernizaci stávajícího,
je pro něj snazší už nyní počítat s novou normou. Kdyby se totiž jeho
zprovoznění z jakýchkoliv důvodů protáhlo, nebude od 1. 9. 2017 možné
uvést výtah odpovídající staré normě do provozu. To by mohlo znamenat
komplikace a další výdaje,“ vysvětluje Ing. Petr Schaffner, vedoucí oddělení kvality
společnosti Schindler CZ, a. s. Společnost se coby lídr v oblasti výtahů
věnovala vývoji prvků dle nové normy v předstihu, a proto může již od
prosince nabízet zákazníkům výtahy, které ji splňují. Dodat a instalovat první
zařízení, která budou kompletně v souladu s novou normou, je
Schindler připraven již v červnu 2016.
Pevnější a nehořlavé
Z hlediska
kabin patří k významným novým bezpečnostním prvkům jejich pevnější stěny. Další
parametry se zpřísňují v souvislosti s odolností proti požáru, a to například
nároky na materiál na konečné provedení podlahy, stěn a stropu kabiny. Pevnější
budou také dveře, a to jak šachetní, tak kabinové. Ty bude navíc v případě
nouze možné v zastavovacím pásmu ze strany kabiny plně otevřít silou ruky.
Více prostoru i světla
Mezi
nejvíce viditelné prvky pro cestující patří vyšší intenzita osvětlení
v kabině. Nově je stanovena míra minimální intenzity nouzového osvětlení 5
luxů v kabině v případě výpadku elektrického proudu, a to po dobu
jedné hodiny. Do té doby garantují servisní technici dojezd k vyproštění. Větší
důraz bude kladen i na světelnou clonu, tedy hustotu paprsků, které detekují
jakékoliv překážky po celé výšce dveří a nedovolí je zachytit dveřmi.
Nejvýznamnější změny cestující neuvidí
Zásadní
změny přináší norma také z hlediska bezpečnosti servisních techniků.
„K nejdůležitějším patří podle mého
názoru možnost ovládání revizní jízdy v prohlubni, tedy pod výtahem, což
dosud nebylo možné,“ říká Ing. Petr Schaffner. V souvislosti
s tím došlo ke zvětšení bezpečnostního prostoru v prohlubni, kam byl
zároveň doplněn ovládací panel revizní jízdy se STOP tlačítkem. Bezpečnostní
prostor se zvětšil také na střeše kabiny. Pevnější bude i zábradlí na střeše
kabiny, které je pro servisní
a montážní techniky určeno. Změní se i požadavky na intenzitu osvětlení
výtahové šachty. S novou normou souvisí také povinnost nově označovat
všechny bezpečnostní komponenty pomocí QR kódů (například zachycovače, omezovače
rychlosti) a další vývoj bezpečnostních komponentů.
Nová
evropská norma nazvaná ČSN EN 81-20 (274003, definuje nové technické požadavky
na konstrukci a montáž výtahů) a ČSN EN 81-50 (274003, řeší proces navrhování,
výpočtu a zkoušení výtahových komponentů) vstoupila v platnost 1. 5. 2015,
do 31. 8. 2017 je paralelně s ní platná i současná norma (ČSN EN 81-1 a EN
81-2). Od 1. 9. 2017 musí všechny nové výtahy včetně těch určených
k výměně stávajících, jakož i všechny výtahové komponenty pro modernizace
splňovat podmínky nové, přísnější normy. Rozhodující přitom bude datum uvedení
výtahu do provozu.
podle podkladů společnosti Schindler CZ
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?