Nová odbavovací hala na Florenci

Fotogalerie ke článku (5)

Zákres

exteriér

exteriér

interiér

interiér
Celá fotogalerie (5)

Autobusové nádraží slaví 60.výročí svojí existence

Autobusové nádraží Praha - Florenc slaví 60 let své existence. Stavba nádraží byla zahájena v roce 1948, kdy byl pozemek po zrušených uhelných skladech zpevněn a pokryt žulovou dlažbou. Samotný provoz autobusového nádraží byl pak zahájen 17.června 1948. V době zahájení provozu bylo k dispozici celkem 25 odjezdových stanovišť, z nichž některá byla krytá. O rok později v roce 1949 byla postavena „výpravní“ budova, v níž byla čekárna pro cestující, pokladna, restaurace, odpočívárna řidičů a průvodčích a toalety. V této podobě fungovalo autobusové nádraží Florenc až do počátku 70.let, kdy bylo přestavěno v důsledku výstavby metra.

Za 60 let provozu bylo odbaveno odhadem přes 12 milionů spojů, což představuje přibližně 375 milionů odbavených cestujících. Počet odbavených spojů a počet odbavených cestujících od roku 1948 postupně narůstal a vrcholu dosáhl kolem roku 1990, kdy nádraží odbavovalo téměř 400.000 spojů ročně, což odpovídá přibližně 13 a ¾ milionu odbavených cestujících za rok. S nárůstem individuální dopravy počet spojů klesal až k přelomu tisíciletí, kdy se stabilizoval na dnešních počtech v objemu přes 200 tisíc spojů, tedy 7 milionů cestujících ročně.

Kromě šedesátiletého výročí existence autobusového nádraží na Florenci letos také slavíme 100. výročí od zahájení provozu pravidelné městské autobusové dopravy v Praze, kde byl zahájen provoz 7.března 1908 na trase Malostranské náměstí — Pohořelec a 100 let pravidelné meziměstské linky autobusů v českých zemích — meziměstské autobusy začaly jezdit 13. května 1908 z Pardubic do Bohdanče a z Pardubic do Holic.
Na území hlavního města se do vypuknutí I. světové války se objevily linky soukromých provozovatelů, vedené z Brandýsa nad Labem, Kostelcem nad Labem nebo Mělníka. Slibný rozvoj autobusové dopravy zpomalila II. světová válka. Autobusy měly v roce 1940 svá stanoviště v Praze u Wilsonova nádraží, v Lützowově ulici a v ulici na Poříčí. Po II. světové válce bylo pak vybudováno v Praze několik autobusových nádraží: na Pankráci, na Smíchově a na Florenci.

V roce 1949 byl vytvořen národní podnik ČSAD. Ten převzal provoz autobusových linek od ČSD a postupně i od soukromých dopravců. Nový podnik dostal do správy i autobusová nádraží a stanoviště. ČSAD fungoval s jistými organizačními změnami až do roku 1991. Následně došlo k rozdělení a privatizaci celého systému. Zásadní změnou v pražské městské hromadné dopravě byla v 70. letech výstavba metra, která přinesla vytvoření nových stanovišť v autobusových terminálech u stanic podzemní dráhy. Jediné z prvních tří pražských poválečných autobusových nádraží, které přežilo veškeré historické zvraty a dokonce i rozsáhlé povodně v roce 2002 je nádraží na Florenci.

Od počátku 90. let bylo vytvořeno několik projektů zahrnujících rekonstrukci autobusového nádraží na Florenci. A právě k 60. výročí autobusového nádraží Praha Florenc bychom Vám rádi představili projekt modernizace nové odbavovací haly, který zařadí autobusové nádraží na Florenci mezi moderní dopravní uzly v České republice. Výstavba haly by měla být zahájena začátkem září 2008. Hala by pak měla být dokončena v polovině roku 2009.

Nová odbavovací hala bude velká 1 096 m2, z toho obchody, restaurace a další zařízení určená pro pohodlí cestujících budou zabírat 434 m2, tedy 40% z celkové plochy projektu. „V rámci nové odbavovací haly budou cestujícím k dispozici nejen prodejní místa jízdenek a informace o dopravních spojeních, ale také rychlé občerstvení typu fast food s možností posezení, restaurace, obchody se základními potravinami a tiskem typu Relay a odpovídající sociální zařízení,“ říká Pavel Vráblík, generální ředitel ČSAD Praha holding,a. s.

Autorem návrhu nové odbavovací haly je brněnský architektonický ateliér Hrůša a spol., s. r. o. Nová odbavovací hala bude klimatizovaná. Bude vybavena bezpečnostním kamerovým systémem.“Abychom podpořili bezpečnost cestujících, jednáme s Policií ČR a městskou policií Hlavního města Prahy o zřízení stálé služebny v prostorách autobusového nádraží,“ dodává Pavel Vráblík, generální ředitel ČSAD Praha holding,a.s. V rámci haly budou k dispozici také bankomaty, úschovna zavazadel pro cestující, zachována zůstane i možnost příjezdu vozů taxi služby k odbavovací hale. V důsledku modernizace haly zmizí i poslední stánky tržnice u vstupu na autobusové nádraží ze stanice metra Florenc. Kapacita nádraží zůstane zachována. Hala je koncipována tak, aby splňovala veškeré požadavky na dopravní terminál pro 21. století.

Zdroj: TZ Protocol Public Affairs, 17.6.2008

Související články:
Ústřední autobusové nádraží Florenc


Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*