Matěj Šebek, Fakulta architektury ČVUT v Praze; vedoucí
práce Ing. arch. Tomáš Novotný, Ing. arch Jakub Koňata, Ing. arch. Tomáš Zmek
Tématem se stává mé rodné město Jindřichův Hradec. Chci
navrhovat dům a volím úkol, o kterém se ve městě mluví už přes sto let, a mně
osobně je vlastní. Stávající jindřichohradecká divadelní scéna, na kterou přijíždí
soubory se svými zájezdními inscenacemi, je více tanečním sálem než divadlem.
Divák, herec, mistr zvuku i rekvizitář trpí.
Zahrada bývalého františkánského kláštera je ve své
historické stopě držena na zvýšené terase původními zdmi. Františkáni už ji 70
let neobhospodařují. Místo, kdysi na okraji historického centra, je dnes sto
metrů od nejživějšího jádra. Právě proto je zde posledních pár let oblíbené
parkoviště pro 130 aut. S klášterní zahradou se musí něco stát, s jejím dědictvím
je však třeba zacházet kulturně. Revize současného stavu je zásadní.
Procházím staré podoby klášterní zahrady a objevuji strukturu elegantně
reagující na geometrii pozemku. Odkazem na původní řád vytvářím nový svět za
zdí, ve kterém ční dům, ukrývající divadlo se schopností otevírat se do okolí.
Nová architektura jako protiváha kláštera, iniciátor aktivity v zahradě i zprostředkovatel
kultivovaného/kulturního prostupu územím. Klášterní zahrada s novou
dramaturgií. Stromořadí klesající k divadlu. Dětské hřiště. Důstojná lípa.
Ovocný sad. Letní divadelní scéna.
Klíčem řešení divadla je pasáž spojující ulici Miřiovského s
dvorem zapuštěným do klášterní zahrady. Architektura celého domu se snaží
moderovat pocit uživatele – diváka. Příchod na představení ve večerním šeru od
kláštera přes zahradu znamená blížit se k velkému oknu přímo do divadelního
sálu. Lidé se usazují na svá místa. Následně divák sestoupí do dvora, který
přechází v pasáž podél spodního foyer. Pokladny, šatny, bar a všudypřítomný
klášter nad horizontem. Do sálu po schodišti středem celého prostoru. Horní foyer
se dívá do ulice a klášter divák znovu objeví až ve chvíli, kdy vstoupí do
sálu. Jeviště a velké okno. Těch několik významných minut před a po skončení
divadelního představení, kdy se kulisou v sále stává architektura kláštera.
Divadlo bez zahrady nemůže existovat. Zahrada bez divadla nejspíš ano. Ne však
v současném stavu. S klášterní zahradou se musí něco stát.
Autorská zpráva
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Je to sice takové že dost narychlo, ale když si člověk uvědomí že to platí až další dva roky, tak…
Nechci posuzovat tuto stavbu funkčně, je tam o tom napsáno mnoho vzletných slov, i některé nesmysly, např " Aby byl…
Budova působí čistě a elegantně. Jen mi není úplně jasné jak dostala kladné energetické posouzení / jak splnila relativně přísné…
Pokud ješte brácha stihl i ty akce předtím tak si myslím že tohle je už jen takový bonus a doťuk…