Nové muzeum Bauhausu

(ČTK) – Skvosty umělecké školy Bauhaus, včetně několika kusů nábytku z brněnské vily Tugendhat, můžou od soboty zhlédnout návštěvníci nového muzea v německém Výmaru, tedy ve městě, kde byla tato škola před 100 lety založena. Slavnostně otevřena byla instituce nazvaná prostě Muzeum Bauhausu už v pátek 5. dubna.

„Základ našeho muzea tvoří 168 objektů, která vybral přímo zakladatel Bauhausu Walter Gropius,
“ vysvětluje historička umění Anke Blümmová. „Je to obrovský poklad, protože to je první, nejautentičtější a nejstarší sbírka Bauhausu na světě,“ zdůrazňuje význam předmětů, jako jsou čajové soupravy, keramika, nábytek nebo koberce vystavené v nejvyšším, pátém patře nového muzea.

Nemuselo však chybět moc a dnešní návštěvníci by je vůbec spatřit nemohli. Gropius, který uměleckou školu ve Výmaru založil začátkem dubna 1919, je městu věnoval v roce 1925, kdy se kvůli velkému politickému tlaku Bauhaus musel přestěhovat do polabského města Dessau (Desava) v Sasku-Anhaltsku. „Objekty tehdy předal zabalené v krabicích. Ředitel zdejšího muzea je takto dal někam do útrob zámeckého muzea, kde se vůbec nevybalovaly, takže ani neprošly inventarizací,“ líčí Blümmová, podle níž se díky tomu o sbírce vůbec nedověděli nacisté, kterým bylo umění i postoje Bauhausu proti srsti. „Dost možná by to jinak zabavili,“ je přesvědčena.

Gropiova sbírka se nakonec na světlo světa znovu vynořila až v roce 1955, tedy 30 let poté, co ji slavný architekt durynskému městu daroval. K původním předmětům postupně přibývaly další, takže dnes sbírka čítá na 13.000 objektů. V novém muzeu jich je vystaveno přes 1000.

Patří k nim takové ikony Bauhausu jako dětská kolíbka od Petera Kelera, křesla od Marcela Breuera nebo čajová konvice od Marianne Brandtové. K nejvýznamnějším exponátům podle Blümmové náleží i dva stoly a dvě skříňky, které navrhl poslední ředitel umělecké školy Mies van der Rohe pro vilu Tugendhat. Výmarskému muzeu, jehož expozice se točí kolem otázky, jak spolu chceme žít, je dlouhodobě zapůjčil soukromý sběratel.

Právě možnost ukázat sbírku v co největší šíři, byla jedním z hlavních důvodů, proč ve městě spojeném s výmarskou republikou i velikány německé kulturní historie Johannem Wolfgangem Goethem a Friedrichem Schillerem vzniklo nové muzeum Bauhausu. „Ve starém muzeu nebylo možné sbírku ukázat v takové pestrosti jako zde. I klimatické podmínky byly horší,“ vysvětluje Blümmová.

Díky velkorysým prostorům o ploše 2000 m² je v novém muzeu, které se zaměřuje mimo jiné na experimentalitu umělecké školy, místo třeba i na dílnu, v níž se návštěvníci mohou sami stát kreativními umělci. Nebudou přitom mít k dispozici jen tradiční nástroje, ale i ty nejmodernější, například v podobě 3-D tiskáren.

Velmi moderní je i pojetí samotné budovy, kterou navrhla berlínská architekta Heike Hanadaová. Obrovský světlešedý kvádr narušuje z jedné strany velký prosklený vchod a z dalších dvou do jednoho místa fasády soustředěná okna. Na západní straně budovy, jejíž stavba přišla na 27 milionů eur (693 milionů korun) a trvala zhruba tři a půl roku, jsou pak okna menší a roztroušená. Druhým prvkem, který betonovou stavbu dělí, je 24 horizontálních linií táhnoucích se okolo celé budovy. Je v nich LED osvětlení, které v noci má podle Hanadaové „rozpouštět těžkost stavby“.

Jak se to podařilo, mohli návštěvníci posuzovat poprvé minulý víkend, kdy bylo navíc vstupné zdarma. V dalších dnech za něj dají 11 eur (282 korun). Komu se takovou částku nebude chtít platit, může muzeum a velkou část jeho expozice prozkoumat i pomocí speciální mobilní aplikace.


Doplněno Stavbaweb:
Bauhaus Museum Weimar
Heike Hanada
Stránky nového muzea na FB 
Projekt muzea byl uveřejněn na stránkách Archdaily již v roce 2012:
Heike Hanada with Benedict Tonon to Design the New Bauhaus Museum in Weimar
 




Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*