Jedinečné světelné řešení pro Národní technické muzeum zvýrazňující architekturu i exponáty.
Do Národního technického muzea v Praze jsem vždy chodil rád a vždy jsem zde nacházel něco nového, mezi exponáty z historie i současnosti, a nebo v programové nabídce. I nyní jsem k muzeu přicházel s očekáváním, jak moderní světelné řešení společnosti Luxplan s.r.o. se svítidly Zumtobel splňuje náročné požadavky na osvětlení národního stánku techniky.
Již při zadání byly vysoké nároky kladeny na flexibilitu a univerzálnost řešení. Zvolená svítidla musí být vhodná jak do koridorů a vysokých hal, tak i pro jednotlivé expozice. Jejich úkolem je zajistit celkové osvětlení, akcent exponátů a v neposlední řadě i nouzovou funkci pro bezpečnost v prostoru s vysokou návštěvností. Muzeum lze z hlediska osvětlení rozdělit do několika skupin, výstavní prostory, dvorany, chodby a schodiště, zázemí. Sjednocujícím prvkem je variabilní lištový systém TECTON a reflektory řady ARCOS. Vstupní vysoká hala využívá jak denní světlo světlíků a oken, tak i lištový systém TECTON. Lišty v bílé barvě a na tenkých závěsech, prakticky splývá se stropem pod kterým tvoří korunku celého prostoru.
Systém zářičů ARCOS ve čtyřech velikostech, s širokým výběrem optiky, světelných zdrojů a příslušenství je jedinečným na trhu a architektům i projektantům nabízí kompletní řešení požadavků na osvětlení. Nová série svítidel ARCOS dále podtrhuje světelně technickou kompetentnost značky Zumtobel v oblasti funkčního osvětlení. Kompaktní rozměry a přímočarý design jsou v souladu s optimálními proporcemi série zářičů. Designér David Chipperfield a společnost Zumtobel vytvořili svítidla, které se soustřeďují na to podstatné: optimální komfort osvětlení pro použití v muzeích, galeriích a výstavních prostorech.
Zvláštním designovým prvkem je záměrná jednotnost pouzdra světelného zdroje a provozního přístroje. Z této konstrukce vyplývá mimořádně výhodná tepelná bilance, takzvaná funkce Cool Touch, která umožňuje dotýkat se zářiče i během provozu a současně prodlužuje životnost světelného zdroje. Konstrukční realizace přitom byla vyřešena tak, že ze zářiče neuniká ani žádné rozptýlené světlo. Bod otáčení je zapuštěn v pouzdře světelného zdroje. Otočný a aretovatelný držák příslušenství je integrován v předním válci. Na zadní straně se nachází nastavovací kotouč, který sdružuje všechny důležité doplňkové funkce, jako jsou aretace, ostření a stmívání.
Kolem zrekonstruované interiérové fontány z výstavy EXPO 58 v Bruselu vstupujeme do Expozice architektury, stavitelství a designu. Exponáty nás provází po věžích památek ale i po historické dlažbě a ani si nevšimneme svítidel ARCOS zvýrazňujících zajímavé detaily. Světlo vnímáme když je ho mnoho a jsme oslněni, nebo když je ho málo a nestačí nám na činnost kterou provádíme. V ostatních případech je „vše v pořádku“. Cílem světelných designerů a konstruktérů společnosti Zumtobel je, aby vše bylo více než v pořádku, abychom vnímali světlo jako spolutvůrce. Nerušeně můžeme čerpat vědomostí a nebo se pouze potěšit s nádhernou prezentací.
Dopravní hala vyžadovala mimořádné řešení s ohledem na celkové nasvětlení vysokého prostoru a také ochozy s exponáty a vitrýnami. V zasklených vitrýnách byly použity LED svítidla Micros, která zaručují skvělé nasvětlení, šetrnost k exponátům a prekticky bezúdržbový provoz.
Sloupy schodiště zvýrazňují svítidla PERLUCE a jakoby ještě prodlužují jejich majestátnost. Jednoduchý tvar koresponduje s mramorem obkladu a čistě bílý opálový kryt plní prostor příjemným světlem. V případě tohoto typu svítidla se úpravou povrchu montury v metalickém odstínu leštěného kovu místo standardního v bílé barvě, podařilo posunout jeho design do vyšší kategorie. Sice drobná úprava, ale se zásadním efektem v prostoru schodiště navráceného do původní podoby, mramorové obklady a nerez zábradlí ve stylu artdeco.
Nouzová svítidla řady COMSIGN a ERGOSIGN jsou připravena pro případ nouze, aby návštěvníky bezpečně navedla k nouzovým východům. Správnou funkci i nastavení svítidel řídí a kontroluje systém, LUXMATE. Současně je tento systém důležitý i pro ekonomicky hospodárný provoz. Šetření energie a svítidla eco+, šetrná k životnímu prostředí jsou příspěvkem značky Zumtobel k trvalé udržitelnosti.
Pan architekt Zdeněk Žilka o světelném řešení říká: „Připravovat světelnou instalaci pro výstavní sály v muzeu (jakémkoliv), aniž jsem zapojen do vytváření expozic nelze! Zadání však takové bylo! A pak, museli jsme naplnit podmínky pro závěrečné revize, funkční systémy nouzového osvětlení, apod., už v etapě, kdy uživatel o expozicích neměl ještě žádnou představu a kdy se budova musela kolaudovat postupně a bez expozic. Snažili jsme se proto připravit maximálně variabilní a nenápadné řešení, které však bylo tvůrci expozic využito jen v některých případech – to jen drobné postesknutí. Na druhou stranu však rád přiznám, že práce se svítidly kvality Zumtobel je docela zážitek!“.
Jedinečné prostory muzea, ojedinělé exponáty, například z architektury a skvělá svítidla, to je kombinace, která slibuje pohodu, nevšední zážitky i poučení.
Pavel Šobra, Zumtobel Lighting s.r.o.
www.zumtobel.cz
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,