Od ledna 2015 je Česká komora architektů (ČKA)
společně s ostatními komorami zřízenými zákonem oficiálním připomínkovým
místem pro zákony týkající se profese architekta. Tímto krokem se ještě více
posílila agenda ČKA na legislativním poli. Účast na legislativním procesu patří v
současné době mezi nejdůležitější aktivity ČKA i jejích specializovaných pracovních
skupin. Připomínkování je dlouhodobý a zodpovědný proces s jasně stanovenými
cíli, který vyžaduje komunikaci s orgány veřejné správy, profesními komorami i
dalšími institucemi a organizacemi.
V uplynulých
měsících do Legislativní rady Vlády ČR přitom mířila celá řada zásadních
předpisů, které ovlivní nejen výkon profese architekta jako takový, ale
především také kvalitu staveb vzešlých na základě veřejných zakázek. Komora
architektů tak v nedávné době např. prosadila výběr projektanta stavby na základě kvality nikoliv ceny, pomohla
k ukotvení vyzvaných architektonických
soutěží v novém zákonu o zadávání veřejných zakázek (tzv. užší soutěž
o návrh), uspořádala kulatý stůl s tématem Metropolitního plánu či informovala členy Vlády ČR o nutnosti
zachovat ve stavebním zákonu právo hlavního
města Prahy vydávat vlastní stavební předpisy. Komora současně intenzivně
pracuje na metodice pro zadávání veřejných zakázek, jejímž objednavatelem je
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Zákon o výkonu povolání
ČKA se společně se ČKAIT aktivně
účastnila přípravy novely zákona č. 360/1992 Sb. o výkonu povolání
autorizovaných architektů a autorizovaných inženýrů a techniků činných ve
výstavbě. V rámci připomínkového řízení se Komora snažila vrátit do zákona
možnost vydávat nezávazný honorářový řád, což bylo v minulosti napadnuto Úřadem
pro ochranu hospodářské soutěže. Komora následně vyjednávala podporu honorářů v
Senátu v rámci uplatnění pozměňovacích návrhů senátorů. Novela byla nakonec
přijata bez honorářů, nicméně v rámci rozpravy v Senátu zaznělo, že by se
otázka honorářů měla otevřít při další novele zákona, a to i s ohledem na
vládou přijatou Politiku architektury a stavební kultury ČR. Zohledněny byly
další připomínky ČKA, které např. poskytují možnost distančních voleb do orgánů
Komory. Tato změna bude dále diskutována na XXIV. valné hromadě ČKA, která se uskuteční 22. dubna 2016 na
FA ČVUT v Praze.
Stavební zákon
V roce 2015 byla
zpracována novela zákona, která měla výrazně zjednodušit a urychlit stavební
řízení a proces výstavby. Novela byla nicméně ze strany ČKA i dalších
připomínkových míst kritizována, protože namísto zjednodušení zavedla další
typy řízení a celý proces spíše ještě znepřehlednila. V rámci připomínkového
řízení tak bylo uplatněno velké množství zásadních připomínek. V současné době
je text v Poslanecké sněmovně, kde jsou vznášeny další pozměňovací návrhy. ČKA
v té souvislosti uvedla, že novelizovat stávající stavební zákon nemá smysl, a doporučila
tvorbu zcela nového stavebního zákona.
Zákon o zadávání veřejných zakázek
Na konci
dubna 2016 byl přijat nový zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek,
který nabyl účinnosti dne 1. října 2016. Nový zákon ve srovnání s dosavadní
úpravou obsahuje větší množství fakultativních postupů a dává tak zadavateli
větší možnost volby. Zákon přináší řadu pozitivních změn včetně úspěšnější
obrany proti zadávání zakázek za dumpingové ceny. U podlimitních a nadlimitních
veřejných zakázek na projektové práce je vyloučeno používat jako jediné
kritérium cenu, naopak preferována jsou kritéria kvality, přičemž zadavatel by
měl stanovit předpokládanou cenu zakázky. K tomu může pomoci kalkulačka
projektových prací vydaná a zpřístupněná na webu ČKA.
V případě soutěže o návrh kromě definování tzv. užší soutěže o návrh, zákon nepřináší
zásadní změny. MMR však v mnoha jednáních se zástupci ČKA souhlasilo s úpravou
původního návrhu tak, že byly odstraněny některé dosavadní rozpory se Soutěžním
řádem ČKA. Ministerstvo na popud ČKA současně zvažuje založení fondu na podporu
architektonických soutěží.
Metodiky pro zadávání
veřejných zakázek
Komora
architektů pro Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje metodiky pro zadávání
veřejných zakázek na projektové práce. Metodika bude podrobně popisovat postup
zadávání veřejných zakázek na projektové práce buď soutěží o návrh (s následným
jednacím řízením bez uveřejnění), nebo s využitím kritéria kvality (kombinace
nabídkové ceny, která nesmí být dominantní, a dalších kritérií). Manuál bude
rovněž obsahovat popis celého procesu zadávání včetně investičního záměru a
standardů projektových služeb; důležitou součástí manuálu bude Program pro stanovení předpokládané
hodnoty projektových služeb, včetně možnosti stanovit předpokládané investiční náklady
stavby.
Památkový zákon
Zástupci ČKA
spolupracovali v rámci pracovní skupiny Ministerstva kultury ČR při tvorbě
nového památkového zákona. Aktivně se snažili formou zásadních připomínek o
zanesení některých činností autorizovaného architekta přímo do zákona. Návrh
zákona je v současné době v Poslanecké sněmovně.
Nové
Pražské stavební předpisy
1. 8. 2016
nabyly účinnosti Pražské stavební předpisy. Platnost původních Pražských
stavebních předpisů schválených jako nařízení č. 11/2014 Sb. hl. m. Prahy byla
rozhodnutím Ministerstva pro místní rozvoj pozastavena ke dni 16. 1. 2015. MMR
stanovilo Hlavnímu městu Praze lhůtu 15 měsíců na zjednání nápravy rozporů
nařízení se zákonem, které MMR spatřovalo zejména v nedostatku notifikace
předpisu podle zákona o technických požadavcích na výrobky. Na konci léta 2016,
po úspěšné notifikaci Evropskou komisí, byly PSP konečně radou hlavního města
schváleny. ČKA po celou dobu podporovala vznik tohoto předpisu a následně podpořila
zachování platnosti PSP v projednávané novele Stavebního zákona dopisem
předsedovi vlády a výrazným způsobem tak ovlivnila vnímání dokumentu Vládou ČR,
což přispělo k ponechání možnosti hlavnímu městu Praze vydávat vlastní
předpisy.
Zákon o posuzování vlivů na životní
prostředí
MŽP poslalo v srpnu do připomínkového řízení návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a
o změně některých souvisejících zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí).
Předložený návrh bohužel nenaplnil slibované zjednodušení a zrychlení zákonem
upravených procesů. ČKA v rámci připomínkového
řízení uplatnila řadu konkrétních připomínek včetně připomínek koncepčních a
obecných. Návrh
zákona je v současné době v Poslanecké sněmovně.
V součinnosti s
ostatními komorami a institucemi se ČKA podílela také na připomínkování dalších
zákonů a předpisů – autorského zákona, zákona o znalcích, zákona o základních
registrech, nařízení o úřednických zkouškách, zákona o oceňování majetku,
zákona o evidenci tržeb, zákona o uznání kvalifikací, zákona o ochraně
hospodářské soutěže, materiálu o Evropsky významných lokalitách, zákona o
civilním letectví atd.
Prostor
k diskusi nad Metropolitním plánem
ČKA v listopadu 2016 uspořádala kulatý stůl, který si
kladl za cíl nalézt východisko ze situace, jež v Praze nastala v souvislosti s
přípravou nového pražského územního plánu. Kulatý stůl se uskutečnil za účasti
zástupců Komory, náměstkyně primátorky a určené zastupitelky pro pořízení
územního plánu Petry Kolínské a dalších zástupců odborné veřejnosti a veřejné
správy. Z diskuse, která u tohoto kulatého stolu proběhla, vzešlo deset bodů
doporučení, které se týkaly role Institutu plánování a rozvoje hlavního města
Prahy (IPR) při zpracování tzv. Metropolitního plánu, role pořizovatele,
komunikace mezi subjekty, autorských práv atd.
www.cka.cz
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA