Dlouhé fronty na lanovku,
která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa, mohou být nyní už minulostí. A
to na nové kabinové lanovce poháněné motory ABB není jediná pozoruhodnost.
Lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských
Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu.
Tři rekordy nové lanovky
Toto nové dopravní
zařízení drží hned tři světové rekordy v kategorii závěsných lanovek: její
jediný ocelový opěrný sloup je s 127 m nejvyšší, lanovka překonává
nejvyšší převýšení (1950 m) v jednom úseku a od opěrného sloupu na vrchol má
nejdelší úsek volného lana bez opěry, měřící 3213 m.
Dopravní zařízení
nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát
více cestujících, pomůže předejít dlouhému čekání, které bylo u lanovky Eibsee
na denním pořádku. Novou rekordní lanovku provozuje akciová společnost
Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG.
K hospodárnému a
spolehlivému provozu napomáhá řada inovativních technologií od ABB, která má
rozsáhlé zkušenosti s řešením náročných dopravních úkolů v Alpách. „Většina kabinových i sedačkových lanovek ve
Švýcarsku je poháněna motory a pohony ABB,“ připomíná Hans-Georg Krabbe,
předseda představenstva ABB Německo. „Jsme
velmi rádi, že jsme se na takto jedinečném projektu mohli podílet i
v Německu.“
Výkonná dvoumotorová konstrukce
Požadavky Bayerische
Zugpitzbahn na bezproblémový provoz bez odstávek byly zvlášť přísné: lanovka
musí fungovat 365 dnů v roce bez ohledu na vítr a počasí. V takovémto
prostředí závisí bezpečná a komfortní doprava v zavěšené kabině na
dokonalé souhře motorů, pohonů a mechanických součástí.
Zajišťovat pohon takto
dlouhého lana s velmi příkrým stoupáním až 104 % (přibližně 46 stupňů) a s
rychlostí 10,6 metru za sekundu vyžaduje velmi vysoký výkon. Ten zajišťují dva
800kW třífázové střídavé motory od ABB, které se nacházejí v dolní
stanici.
Alpská tradice ABB
Od konce 19. století si
ABB buduje vynikající pověst při zajišťování bezpečné, spolehlivé a energeticky
efektivní dopravy v regionu Alp.U slavné zubačkové lanovky na Jungfrau,
která měří 9 km a začala jezdit v roce 1912, ABB provedla elektrifikaci,
která zprovoznění trasy vůbec umožnila. Technologie ABB dodnes zajišťují bezpečnou
přepravu více než milionu cestujících ročně – a to i během sněžení – na
Jungfraujoch, který je s výškou 3454 m n. m. nejvyšší železniční stanicí
v Evropě.
Ve středisku Stoos ve švýcarských Alpách byla nedávno zprovozněna nejprudší
kolejová lanovka na světě. Dva vozy s kapacitou 136 cestujících jezdí na
trase dlouhé 1,7 km. Lanovku pohání vysocké účinné elektrické motory, které
navrhla a vyrobila ABB. ABB pro tento dopravní systém dodala i další součásti.
„Dnes se jedná hlavně o zvyšování energetické
efektivnosti,“ uvádí Ueli
Spinner, ředitel pro prodej, hlavné zákazníky a servis ABB Švýcarsko. „Provozovatelé lanovek však vyhledávají naše
služby i v oblasti podpory, údržby a servisu.“
tisková zpráva
ABB s. r. o.
BB Centrum budova Delta II
Vyskočilova 1561/4a
140 00 Praha 4
Bezplatná linka: 800 312 222 (z ČR)
E-Mail: kontakt@cz.abb.com
www.abb.com
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Jenže ty fronty na lanovku přirozeně omezovaly počet lidí na vrcholku. 580 lidí za hodinu! To se ušlapou.