Nový most na Negrelliho viaduktu

(ČTK) – Stavaři dne 8 května po 22:15 na Negrelliho viadukt usadili novou ocelovou konstrukci, přemostila tak ulici Prvního pluku v pražském Karlíně. Původně se odhadovalo, že konstrukci, kterou osazoval největší kolový jeřáb v Česku, začnou zvedat v odpoledních hodinách, protáhly se ale přípravné práce, například nakládání zátěže na jeřáb. Samotná doba vyzdvižení a umístění mostní konstrukce trvala zhruba hodinu a půl, zjistila ČTK na místě. Podle mluvčí stavební firmy Strabag Edity Novotné, bude na rozdíl od původního železničního mostu, který stavaři odstranili loni v únoru, nový most pouze jednokolejný.

Mostní konstrukce váží 169 tun, měří 34,8 metru. Jeřáb má nosnost 550 tun, jeho protizávaží mělo vážit 350 tun, nakonec se ale odborníci rozhodli zatížit jej 50 tunami navíc. „Aby bylo možné dopravit konstrukci z výrobní dílny na stavbu, byla konstrukce složena z 34 dílů. Tyto díly byly přepraveny na parkoviště autobusového nádraží a následně sestaveny a svařeny,“ uvedla Novotná. Příprava tak trvala několik dní.

Kvůli manipulaci s mostem se musely postavit dvě provizorní konstrukce. „Aby je bylo možné zavěsit na jeřáb, bylo potřeba vytvořit speciální vahadlovou konstrukci, která zajistila rovnoměrné rozdělení hmotnosti ocelové konstrukce na všechna čtyři nosná lana,“ dodala Novotná. Most je šikmý, kdyby se nesprávně zavěsil, mohl by se zkroutit. „Druhou zvláštností je přibližně 10 metrů dlouhá kolejová dráha pod mostem, která sloužila k posunu konstrukce po ploše parkoviště blíže k jeřábu. Jinak by bylo vyložení jeřábu příliš velké a mohlo dojít k jeho převrácení,“ řekla. Konstrukce při zvedání ještě neměla finální nátěr, mohl by se poškodit při manipulaci.

Přípravné práce začaly již před několika dny, na stavbě se dnes pracovalo od ranních hodin. I když je prostor ohraničený zákazy vstupu, mnozí lidé si přes staveniště krátili cestu.

Kvůli vyzdvižení konstrukce je pro veřejnost uzavřeno parkoviště ve spodní části autobusového nádraží Florenc a část ulice Prvního pluku, otevřel se opět v sobotu. Autobusy na nádraží ale jezdily.

Oprava železničního viaduktu začala v létě 2017, starý most byl odstraněný loni v únoru. Skončit má v lednu příštího roku. Vyžádá si 1,44 miliardy korun. Je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisovi Negrellim.

Doplněno Stavbaweb:
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Investor – Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC)
Zhotovitel – Společnost „Negrelliho viadukt“ (HOCHTIEF CZ a. s., divize Dopravní stavby – vedoucí sdružení; STRABAG Rail a.s., AVERS, spol. s r.o.)
Projektant – SUDOP PRAHA a.s.
Plánovaná doba výstavby – 04/2017 – 07/2020
Celková hodnota projektu – 1 443 478 260 Kč (z toho 990 360 000 Kč schválený příspěvek EU)
Podrobné informace o opraě Negrelliho viaduktu najdete na stránkách www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz.

Videozáznam osazení nové ocelové konstrukce mostu nad ulicí Prvního pluku v Praze najdete ZDE.

Související články:
Oprava Negrelliho viaduktu se zdrží  24.8.2018
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším stojícím mostem v Praze  19.2.2018
Dnes začne rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Karlíně  8.6.2017
Negrelliho viadukt  30.9.2016
Léto pod Viaduktem Karlín 2016  28.6.2016
Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město  12.5.2016
Interaktivní diskuze se sousedy o Negrelliho viaduktu jako příležitosti  13.1.2015
Symposium Metamorfózy viaduktů v evropských městech  10.12.2014
Negrelliho viadukt zaplní na tři dny galerie, koncerty a divadla  19.9.2013
Trať galerií Praha – Karlín – Viadukt  18.9.2013
E15: Správa železnic opraví pražský Negrelliho viadukt  27.11.2012
Negrelliho (Karlínský) viadukt  21.2.2008

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Mě by dost zajímalo jak se tam ten jeřáb dostal
    Teď jsem koukal na tuto firmu https://machinerymovers.cz/sluzby/stehovani-stroju/ která stěhuje i nějaké mega stroje, tak jestli takto nebo…

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Možná tomu jenom nerozumím, ale proč, když už se něco za pořádnej balík rekonstruuje, aby to sloužilo dalších 50 – 100 let, proč se – do psích náušnic, abych nebyl úplně sprostej – opustí dvoukolejný řešení a nahradí se jednou kolejí. I kdybysme ji dnes nepotřebovali, copak někdo ví, jestli za 20, 30, 50 let ta druhá kolej nebude chybět? Přitom tam vždycky byla, takže místo tam na ni je. Proč pořád v tomhle státě vymejšlíme kocourkovská řešení cestou nejmenšího odporu? (Že bude chybět 3. pruh na D1 je jasný každýmu, ale není vůle, stát nemá koule na to vyvlastnit pozemky a takovou rekonstrukci provést, takže smolík.) Celý dějiny českýho státu už od středověku jsou o neochotě přijít s odvážnou vizí a realizovat ji, neustále zaostáváme za ostatní Evropou o celá desetiletí. Dneska je už i takové Turecko v rozvoji infrastruktury někde, kde my nebudeme ani za 50 let. PROBOHA PROČ? To jsme opravdu takoví patlalové?

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*