Slavnost k otevření nového mostu (architektonický návrh André Keipke, Rostock) na největší německý ostrov Rujana byla naplánována jako třídenní. Most otevřela německá kancléřka Angela Merkelová, která označila spojnici mezi severoněmeckým přístavním městem Stralsund a Rujanou za architektonické mistrovské dílo. Údajně nejdelší most Německa měří 4,1 kilometru a má zjednodušit dopravu statisíců turistů, kteří na baltský ostrov každoročně proudí.
Nový silniční most má nahradit stařičkou soustavu přemostění, komunikaci Rügendamm, jejíž první úseky pocházejí z roku 1936. Její součástí byl i zvedací most v úseku nad úžinou Ziegelgraben, jenž musel pravidelně ustupovat lodím, což způsobovalo velká zdržení a tvoření dlouhých kolon.
Skutečná zatěžkávací zkouška stavební dílo čeká až v létě, kdy se na Rujanu i do Stralsundu, jenž byl v roce 2002 zapsán na seznam světových kulturních památek UNESCO, sjíždějí turisté ze všech koutů Německa. Jenom na Rujaně ročně stráví dovolenou 1,3 milionu lidí.
Nové propojení ostrova s pevninou přišlo německou státní pokladnu na 120 milionů eur (zhruba 3,3 miliardy korun). Dílo, které pohltilo 180.000 tun betonu a 22 000 tun oceli, se budovalo tři roky. Tvoří je několik přemostění, viaduktů a pozemních silnic postavených na umělých náspech; každá část byla postavena jiným postupem, i když celkově stavba působí sourodě.
Nejimpozantnější částí Rügenbrücke je překlenutí úžiny Ziegelgraben mezi Stralsundem a ostrůvkem Dänholm. V tomto 583 metrů dlouhém úseku jde o zavěšený most, který v délce 330 metrů překlenuje vodní hladinu. Smělá konstrukce je zavěšena na 128 metrů vysokém pylonu, z něhož harfovitě vybíhají ocelová lana. Most se nad hladinou moře klene ve výšce 42 až 50 metrů, takže pod ním mohou proplouvat obří nákladní lodě, které se stavějí v místních loděnicích a putují odtud do celého světa.
Obdiv však zaslouží i některé technické finesy, jimiž je silniční dílo prošpikováno. Dopravu na silnici bude sledovat 35 kamer a provoz na mostě se bude usměrňovat ze 150 kilometrů vzdálené dopravní centrály v městečku Petersdorf. Například prostřední jízdní pruh se bude využívat podle potřeby buď v jednom nebo druhém směru, anebo vůbec. Kromě kamer bylo na most instalováno 17 světelných panelů s dopravními značkami, aby se mohly operativně podle hustoty provozu a počasí měnit směr jízdy v jednotlivých pruzích i maximální povolená rychlost.
Zpráva ČTK, 20. 10. 2007, krátil a architekta doplnil stavbaweb. Foto: ruegen-express.de
Zásadní info: de.wikipedia.org/wiki/Strelasundquerung
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…