Vzhledem k ohromující popularitě používání kol v Nizozemí, mnoho městských center trpí přetížením veřejného prostoru. Najít volné parkovací místo je velký problém. Představitelé města Zaandam se rozhodli zmírnit dopravní zácpy v centru, na hlavní nákupní třídě, vybudováním parkovacího domu, který umožňuje uložit až 700 kol, a to zdarma.
Místo: Zaandam, Nizozemí
Architekt: Nunc Architecten
Projektový tým: Steven Brunsmann, Johan Krol, Joao Bentes
Plocha: 680 m²
Zastavěná plocha: 608 m²
Projekt: 2009
Realizace: 2011
Foto: archiv Nunc Architecten
Fietsenpakhuis se nachází v centru města, jehož architekturu je z velké části definují průmyslové sklady.
Zaandam původně fungoval jako průmyslová oblast Amsterdamu. Zboží se obchodovalo v Amsterdamu, čistilo zde. Původně s masivním využití více než 600 větrných mlýnů, později pomocí páry a elektřiny. Zaanstreek je dnes fascinujícím místem velkých továren a malých dřevěných domků stojících vedle sebe. Vzhled Fietsenpakhuis je inspirován archetypem "Zaanse" – skladu. Expresivní dřevěná konstrukce z trámů a sloupů tvoří nosnou konstrukci budovy a je obklopena obálkou ze zdiva.
Fietsenpakhuis je koncipován jako veřejný prostor vyzývající cyklisty vstoupit. Otevřené obrovské skládací dveře umožňuje vstup do otevřeného prostoru s mírně skloněným schodištěm vedoucím do horního patra. Uliční fasáda je transparentní, předvádí hlavní funkci své existence, uložení kola. Přízemí je dlážděno cihlami, opticky tak spojuje vnější ulici s interiérem.
Budova je navržena v duchu trendu udržitelnosti. A to v mnoha ohledech. Všechny použité materiály jsou z místních zdrojů. Dřevo použité na konstrukci a střechu je držitelem certifikátu. Budova využívá pasivní solární vytápění, je přirozeně větraná. Elektřina je generována pomocí solárních panelů na střeše, které pokryjí téměř celou energetickou potřebu objektu. Ekologická stopa budovy je minimální.
Prostor pro uložení kol, veřejné záchody, opravna a půjčovna kol, uzavíratelné skříňky – to vše nabízí Fietsenpakhuis. Hlavním důvodem zřízení objektu bylo samozřejmě poskytnout volná místa pro parkování, ale i způsob, jak povzbudit více lidí, aby jezdili na kolech, spíše než používali auta. Fietsenpakhuis byl slavnostně otevřen 1. června 2011.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…