Letošní
ročník Národní Ceny za architekturu byl výjimečný hned z několika důvodů.
Jednalo se o jubilejní udílení této prestižní ceny a hlavní cena byla předána
ve Španělském sále Pražského hradu zároveň s cenou Emila Belluše
v rámci večera Pocta československé architektuře a stavitelství. Zároveň
se soutěž vrátila na výsluní rekordní účastí – do soutěže s tradicí od
roku 1993 se přihlásilo přes 160 ateliérů s více než 200 projekty
realizovanými v České republice mezi lednem 2017 a březnem 2018.
Odborná
porota se skládala ze zahraničních architektů a podle tradice v ní zasedl
i jeden český porotce.
Profesor Ian Ritchie
z Velké Británie, předseda poroty, je zakladatelem londýnského ateliéru
Ian Ritchie Architects. Jeho realizace jsou celosvětově uznávány a vyhrály přes
80 významných mezinárodních ocenění. Jeho realizace jsou k vidění napříč
Evropou. Jeho renovace Royal Academy of Music v Londýně vyhrála
v roce 2018 cenu RIBA London.
Marta Schreieck
z Rakouska je zakládající architektonické kanceláře Henke Schreieck
architekten, jehož realizace Erste Campus vyhrála v roce 2017 cenu ZV
Bauherrenpreis.
Juraj Benetin ze
Slovenska stojí za velkými polyfunkčními projekty měnící tvář současné Bratislavy.
Rezidenčnímu projektu Slnečnice se věnuje již 13 let a získal mnoho
ocenění. Zároveň působí v kapele Korben Dallas, která má na svém kontě již
5 alb.
Hindrek Kesler
z Estonska je vice-prezident Unie baltických architektů, děkan institutu
architektury na talinnské technické universitě a hlavní architekt a majitel
ateliéru Zero Architects. Jeho minimalistické návrhy respektující genia loci
místa získaly řadu prestižních Estonských i mezinárodních ocenění.
František Skála
je velmi známý český umělec. Je zakládajícím členem umělecké skupiny Tvrdohlaví,
členem tajné organizace B.K.S a komturem Řádu Zelené Berušky. Jeho široký
tvůrčí záběr přesahuje hranice výtvarného umění – je členem hudebních a
divadelních skupin a podílel se na filmových, divadelních i architektonických
realizacích.
Z
přihlášených realizací porota vybrala 42 finalistů, z nichž v pondělí 1.1.2018
ve Veletržním paláci vybrala celkového vítěze, který si ze Španělského sálu
odnesl legendární modrou kostku Grand Prix.
Vítězným
dílem se stala Sportovní hala Dolní
Břežany od studia SPORADICAL (Aleš Kubalík, Josef Kocián, Jakub Našinec,
Veronika Sávová).
Dolní
Břežany jsou moderní a atraktivní místo pro život a za poslední roky prošly
zásadní proměnou. Vedení obce se dlouhodobě zabývá kultivací veřejného prostoru
a při realizaci nových projektů klade důraz na architektonické a urbanistické
hledisko. Zásadní rekonstrukcí a rozšířením prošel také areál základní školy,
na který sportovní hala navazuje a je další etapou jeho rozvoje. Břežanská
škola získala nové prostory pro výuku tělocviku, halu využívají místní
sportovní kluby a ve večerních hodinách slouží rekreačním sportovcům z řad
veřejnosti. Velkorysý interiér haly umožní její využití pro pořádání kulturních
a společenských akcí.
Budova stojí na hraně zastavěného území v těžišti velké rozvojové plochy.
Atraktivní architektonický koncept – prostorový objekt ve tvaru rotačního
elipsoidu – reaguje na současné požadavky i neznámou budoucnost. Realizace a
provoz haly mohou být impulsem a inspirací pro další růst obce, proto má vazba
na okolí a veřejný prostor stejný význam jako přirozené napojení na základní
školu.
Tvar haly je oblý, hladký a abstraktní. Kupole přibližuje měřítko člověku,
kovový povrch zrcadlí okolí, hranice oblohy a střechy je nejasná. Stavba
maskuje své skutečné rozměry a působí menší, než ve skutečnosti je. Široké
schodiště před halou vzniklo díky zapuštění stavby do terénu, vymezuje hranici
veřejného prostoru a tvoří přirozený amfiteátr.
Exteriér halu od školy odlišuje, interiér na ni naopak navazuje kombinací
bílých a šedých povrchů a masivního dřeva. Vnitřní uspořádání odráží vazby na
okolí. Vstup diváků je orientován kolmo k ulici a parkovišti, posuvné západní
okno s výhledem na obec umožňuje spojení se školním hřištěm, východní okno je
průhled do budoucnosti. Spojovací krček dělá z haly součást školy. Srdcem je
sportovní plocha 45 x 25 m s výškou 8-9 m dělená příčně na tři části mobilními
roletami. Každá z třetin má velikost pro volejbalový kurt, dělení umožňuje
paralelní výuku tří hodin tělocviku. Na straně školy jsou v přízemí šatny s
hygienickým zázemím oddělené od sportovní plochy stěnou z tělocvičných žebřin,
v patře jsou kabinety a strojovny. Na straně diváků je tribuna pro 250 osob,
pod ní zázemí a nářaďovny. Důležitým prostorem je otevřený vestibul s bufetem
přemostěný lávkou, která spojuje obě části tribuny. Pro halu byl studiem Les
kanců navržen originální informační systém z piktogramů a číslic, který je
ručně malovaný přímo na stěny z pohledového betonu.
Zdroj
: web SPORADICAL
Letos porota udělila 5 hlavních cen
v kategorii:
DRN
– Národní, Praha 1, Ing. arch. Stanislav Fiala
Kostel
sv. Václava – Sazovice, Zlínský kraj, Marek Jan Štěpán /
Atelier Štěpán s.r.o.
Doubravka
– Praha 14, Huť Architektury Martin Rajniš s.r.o.
Polyfunkční
dům Vista Optik– Valašské Meziříčí, Miroslav Pospíšil
Administrativní
budova ve Stránčicích – Ing arch David Levačka Kraus /
Architektura s.r.o.
Čestné uznání bylo uděleno
projektům 8smička Humpolec
architektů Luďka Rýznera a Františka Čekala z OK PLAN ARCHITECTS a Vzdělávací komplex UTB ve Zlíně Evy
Jiříčné, Petra Vágnera a Jury Bečičky z AI-DESIGN
Cena
za životní dílo byla udělena Vladimírovi Šlapetovi
(*1947), významnému historikovi a teoretikovi architektury.
Protože
počet soutěžících letošní Grand Prix byl rekordní a úroveň přihlášených
projektů vysoká, Obec architektů se rozhodla udělit Čestná uznání Obce
architektů dílům, která porota vybrala do finále, ale neocenila. Jedná se o
interiér Long Story Short Hostel &
Café, které navrhlo Denisa Strmiskova Studio, Rodinný dům Srbín od Martina Čeňka a jeho martin cenek architecture
a Victoria Pragensis – Botanický
Labyrint od Juráše Lasovského.
tisková zpráva
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Po projití výsledků takové soutěže si každoročně kladu jednu zásadní otázku:
Má smysl v ČR tyto soutěže pořádat ??
A letos samozřejmě otázka ocenění stavby DRN – stavba u laické veřejnosti totiž zclela propadla, co se týče exteriéru. Je jasné, že developer prodává interiéry, ale je to v centru Prahy, proto i architektura exteriéru měla být na úplně jiné úrovni.