Objem veřejných zakázek ve stavebnictví klesl o 8,1 procenta

(ČTK) – Od začátku roku do konce listopadu zadali veřejní investoři 5966 zakázek na stavební práce za 122,14 miliardy korun. Počet se meziročně snížil o 1,2 procenta, hodnota klesla o 8,1 procenta. Vyplývá to z analýzy inženýrské a poradenské společnosti ÚRS Praha.

České stavebnictví letos táhne hlavně budování dopravní infrastruktury. Objem veřejných tendrů na dopravní stavby od ledna do konce listopadu meziročně vzrostl o 52,5 procenta na 73,16 miliardy korun. V odvětví technické infrastruktury hodnota zadaných zakázek klesla o 50,8 procenta na 23,14 mld. Kč.

V segmentu pozemních staveb klesla od ledna do listopadu hodnota nově zadaných veřejných zakázek meziročně o 31,9 procenta na 25,84 mld. Kč.

„Nepříznivým signálem pro vývoj stavební poptávky po roce 2015 jsou ovšem data o nově vypsaných veřejných stavebních zakázkách,“ uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Zdeněk Kunc. Hodnota nově vypsaných veřejných zakázek od ledna do listopadu meziročně klesla o třetinu, z toho u zakázek na pozemní stavby o 47,6 procenta a u zakázek na inženýrské stavby o 27 procent. „To je dáno především úbytkem nově vypisovaných zakázek spolufinancovaných z prostředků EU spojeného s přechodem na nové finanční období,“ dodal Kunc.

Největšími zadavateli veřejných zakázek od ledna do konce listopadu byly Správa železniční dopravní cesty (zakázky za 31,54 mld. Kč) a Ředitelství silnic a dálnic ČR (21,94 mld. Kč), což představuje 43,8 procenta celkového objemu zadaných veřejných zakázek.

Veřejnou zakázku na stavební práce získalo do konce listopadu 1375 společností. Největší objem dostala Eurovia CS, které státní správa zadala 226 zakázek za 4,18 miliardy korun. Z dalších 117 tendrů za 9,25 mld. Kč bude mít podíl díky účasti ve sdružení s dalšími firmami.

Celkem 12 letos zadaných zakázek přesáhlo miliardovou hranici. Největší byla dostavba úseku D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou, kterou s nabídkovou cenou 3,287 miliardy korun získala Skanska. Na druhém místě je prodloužení trasy A metra s dodatečnými stavebními pracemi na 20 objektech, které vyhrálo sdružení Metrostav a Hochtief s cenou 1,936 miliardy korun.

ciz rot

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*