(ČTK) – V loňském roce zadali veřejní investoři 6607 zakázek na stavební práce
za 132,12 miliardy Kč. Jejich počet se meziročně snížil o 0,8 procenta,
hodnota klesla o 7,2 procenta. Vyplývá to z analýzy inženýrské
a poradenské společnosti ÚRS Praha.
Ještě na konci listopadu byla hodnota zakázek za 11 měsíců loňského
roku meziročně o 8,1 procenta nižší, v samotném prosinci však objem
zakázek o 10,3 procenta vzrostl.
České stavebnictví loni táhlo zejména budování dopravní
infrastruktury ve snaze vyčerpat co nejvíce prostředků z fondů Evropské
unie. Na konci loňského roku definitivně skončila možnost čerpání
evropských peněz z programového období 2007–2013. Objem veřejných tendrů
na dopravní stavby za loňský rok meziročně vzrostl o 53,3 procenta na
80,52 miliardy korun. V odvětví technické infrastruktury hodnota
zadaných zakázek naopak meziročně klesla o 50,4 procenta na 24,39
miliardy Kč. Inženýrské stavitelství souhrnně vzrostlo o 3,2 procenta na
104,91 miliardy Kč.
Naopak v segmentu pozemních staveb klesla hodnota nově zadaných
veřejných zakázek meziročně o 33,2 procenta na 27,22 miliardy korun.
Ve srovnání s konjunkturálním rokem 2008 je hodnota zadaných
veřejných stavebních zakázek v loňském roce o 36,6 procenta nižší. „Pokles
hodnoty je ovlivněn i cenovými faktory, když vzrostl tlak na snižování
nabídkových cen zakázky v důsledku zesíleného konkurenčního prostředí
a zvýšení transparentnosti zadávacích řízení,“ uvedl ředitel pro inženýrskou činnost ÚRS Zdeněk Kunc.
Nepříznivým signálem pro vývoj stavební poptávky po roce 2015 je
podle něj hodnota nově vypsaných veřejných stavebních zakázek, která
meziročně klesla o 29,2 procenta. Z toho u zakázek na pozemní stavby se
snížila o 42,1 procenta a u zakázek na inženýrské stavby o 24,1
procenta. „To je dáno především úbytkem nově vypisovaných zakázek
spolufinancovaných z prostředků EU spojeného s přechodem na nové
finanční období,“ dodal Kunc.
Největšími zadavateli veřejných zakázek v loňském roce byly Správa
železniční dopravní cesty (zakázky za 33,07 miliardy Kč) a Ředitelství
silnic a dálnic ČR (26,98 miliardy Kč), což představuje 45,4 procenta
z celkového objemu zadaných veřejných zakázek.
Veřejnou zakázku na stavební práce získalo loni 1419 společností.
Největší objem dostala Eurovia, které státní správa zadala 259 zakázek
za 4,5 miliardy korun. Z dalších 135 tendrů za 10,07 miliardy Kč bude
mít podíl díky účasti ve sdružení s dalšími firmami.
Celkem 12 loni zadaných zakázek přesáhlo miliardovou hranici.
Největší byla dostavba úseku D1 z Přerova do Lipníku nad Bečvou, kterou
s nabídkovou cenou 3,287 miliardy korun získala Skanska. Na druhém místě
je prodloužení trasy A metra s dodatečnými stavebními pracemi na 20
objektech, které vyhrálo sdružení Metrostav a Hochtief s cenou 1,936
miliardy korun.
Minimalistické, ale praktické. Taková ideální kombinace pro rodinný život. A ta krytá terasa vypadá podle popisu parádně :-)
Zní to jako velmi promyšlený návrh. Máme podobně svažitý pozemek, tak mě inspiruje, že i takové místo má velký potenciál!
Je to moc krásný projekt :-) A ten důraz na orientaci místností podle světových stran..To dělá v každodenním životě obrovský…
Musím potvrdit..žádná plíseň, žádné tepelné mosty. Funguje skvěle!
Projekt pana Vostrackého sleduju už delší dobu, má opravdu cit pro funkční a zároveň estetické stavby. Tahle není výjimkou.