Budova od architekta Františka Lýdie Gahury, otevřená rok po
smrti Tomáše Bati, je nejhodnotnější památkou zlínského konstruktivismu a
vrcholem fenoménu tzv. baťovské architektury. Na první pohled je idea památníku
jednoduchá: prázdný hranol umístěný ve viditelné poloze nad městem, v ose
stoupajícího parkového prostoru, tvořený několika moduly zlínského skeletu o
rozměrech 6,15 × 6,15 m a opláštěný pouze katedrálním sklem; uvnitř osudný
letoun Junkers F 13, ve kterém Tomáš Baťa v roce 1932 zahynul.
Architekt Gahura objekt památníku redukoval na tři základní materiály zlínské
architektury — beton, ocel a sklo. Měly spolu s kompozicí stavby vyjadřovat
zvláštnosti Tomáše Bati: velkorysost, jasnost, vzlet, optimismus, prostotu,
poctivost a pravdivost. Provedení standardizovaného skeletu jako sloupové síně
a zároveň otevřeného trojlodí, proměnlivá výška prostoru a rozptýlené přirozené
světlo přiblížily oproštěný zlínský konstruktivismus k sakrálním stavbám
starověku i středověku, aniž by bylo užito historických tvarů. Přispělo k tomu
i důsledné vertikální pojetí stavby. Gahura to zdůvodnil tím, že účel stavby je
ideový, a takto dosaženou vertikalitou, osvobozením od tíhy země a
jednoduchostí jednosměrného členění průčelí vyjadřuje památník Baťovy
vlastnosti.
Památník byl postaven bez jakéhokoliv technického i hygienického zázemí — byl
vlastně skleníkem bez vytápění, přívodu vody a toalet. V 50. letech byl
přestavěn na koncertní sál a uměleckou galerii, čímž zcela zanikly jeho
architektonické kvality. Jméno Tomáše Bati mělo být vymazáno z paměti.
Důsledná obnova původní podoby památníku, připravovaná 18
let, směřovala znovu k jednoduchosti a redukci všeho postradatelného vybavení,
které je dnes v budovách obvyklé. Provozní, technické a servisní prvky a
prostory jsou umístěny mimo památník. Hlavním smyslem objektu je návštěvníkův
prožitek prostoru, světla, zastavení času a zklidnění. Protože je památník
mezinárodně ceněnou památkou moderní architektury, kladl projekt obnovy vysoké
kvalitativní nároky na provedení vlastní obnovy a pro řadu stavebních prvků
volil restaurátorské postupy, obvyklé při péči o památky nejvyšší kategorie.
Vzhledem k výraznému postavení památníku v urbanismu Zlína je objekt zároveň
světelnou dominantou města. Případné využití pro pietní a společenské akce nebo
interiérové výstavní instalace bude vždy přizpůsobeno ideové a architektonické
podstatě památníku a asketickým podmínkám jeho vnitřního prostředí. Dominantou
interiéru je nová maketa letounu Junkers F 13.
Autorská práva
Foto: BoysPlayNice
Investor: Město Zlín (obnova památníku) ve spolupráci se
Zlínským krajem (zázemí v budově gymnázia) a Nadací Tomáše Bati (maketa letounu
Junkers)
Autor stavby: František Lýdie Gahura
Architekt obnovy stavby: TRANSAT architekti – Petr Všetečka; spolupráce Karel
Menšík, Alena Všetečková, Petr Daniel
Zastavěná plocha památníku: 680 m2
Užitná plocha: 1592 m2
Obestavěný prostor: 9200 m3
Projekt obnovy Památníku Tomáše Bati byl včetně recenze Petra Šmídka publikován v časopise Stavba č.2/2019, str. 36–41
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?