Končí doba, kdy vše, co se postavilo, se také prodalo.
Developeři v Praze se doposud téměř nezabývali klienty, pro které staví. Mohli těžit ze situace, že téměř vše, co se postavilo, se také prodalo. Tato situace však již pomalu končí a developerské firmy budou muset čím dál více zohledňovat sociální a demografické charakteristiky zákazníků a architekturu. Na diskusním setkání časopisu Stavební fórum, věnovaném tržní a užitné hodnotě rezidenčních projektů, se na tom shodli odborníci na realitní trh.
„V minulých letech platné heslo ‚Lokalita, lokalita, lokalita‘ už naštěstí pomalu platit přestává,“ uvedl architekt Michal Šourek z firmy MS architekti. Přestože umístění stavby je ve všech cenových segmentech základem pro volbu bydlení, je u levnějších i středně drahých projektů klíčová také dopravní dostupnost nebo okolní infrastruktura, doplnil ředitel společnosti AAAByty.cz Petr Illetško.
Nemělo by se podle něj zapomínat také na to, že vedle lokality hraje roli i architektonické provedení, které může projekt v některých případech dále zhodnotit. Do cen bytů se někdy může promítnout i jméno architekta, dodal Illetško.
„Je mi líto architektonicky hezkých projektů, které se prodávají ještě před kolaudací,“ řekl šéf Real Estate Karlín Group Milorad Miškovič s tím, že výsledná podoba projektu může překonat i marketingové vizualizace.
Někteří odborníci však před důrazem na vnější architekturu varují. Většina developerských projektů láká jen na hezkou fasádu, ale má katastrofální vnitřní dispozice, uvedl Pavel Weishaupt ze společnosti Codeco. „Trh je z 90 a více procent zaplevelen naprosto zmetkovými produkty,“ řekl.
V loňském čtvrtém čtvrtletí bylo podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) v tuzemsku dokončeno 17 824 bytů, což bylo meziročně skoro o polovinu více. V Praze stavbaři zkolaudovali téměř 4800 bytů, nejvíce ze všech krajů České republiky. Největší počet bytů mezi kraji se v metropoli také začal budovat, bylo to téměř 2600.
Zdroj: Zpráva ČTK 28.2.2008
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…