Olomoucké muzeum představuje církevní stavby Josipa Plečnika

Olomouc 27. června (ČTK) – Církevní stavby Josipa Plečnika, jednoho z nejosobitějších evropských architektů první poloviny 20. století, představuje výstava Kostely v Arcidiecézním muzeu v Olomouci. S dílem slovinského architekta se návštěvníci mohou od čtvrtka seznámit prostřednictvím fotografií, jejichž autorem je významný slovinský historik umění a největší znalec Plečnikova díla Damjan Prelovšek.

Kostel sv. Michala na lublaňských Blatech, 1936–1940 (foto D. Prelovšek, 2011)
"Výstava je věnována Plečnikově sakrální tvorbě. Jsou zde představeny Plečnikovy stavby například ve Vídni, Slovinsku i v Praze. Jedná se o zhruba 20 staveb. Kromě fotografií kostelů jsou vystaveny mešní předměty, které Plečnik pro kostely navrhoval,"

řekl  ČTK ředitel muzea Pavel Zatloukal. Výstavu doplňují dva modely pražského chrámu Nejsvětějšího Srdce Páně.

"Pro Plečnika je typické množství různých myšlenek. Ideálem pro něj byla starokřesťanská bazilika, kterou vždy přepracoval a udělal něco moderního. Říkal, že kostel je místo, kde člověk potřebuje mít jistotu a vazbu k Bohu. Z toho důvodu odmítal expresivní nebo naopak velmi transparentní církevní architektury svých vrstevníků," uvedl Prelovšek. Podle něj je každá Plečnikova církevní stavba osobitá. "Celek svědčí o tom, že to byl jeden z nejlepších církevních architektů 20. století," uvedl Prelovšek, který působil i jako velvyslanec Slovinska v České republice.
Kostel sv. Ducha, krypta, Vídeň, 1910–1913 (foto D. Prelovšek, 2010)
Výstava v ambitu Arcidiecézního muzea přibližuje například vídeňský kostel svatého Ducha, lublaňský kostel svatého Františka z Assisi, kostely v Bogojině či Bělehradě.

Josip Plečnik (1872 – 1957) byl příslušníkem umělecké generace, která v 90. letech 19. století vystudovala na vídeňské Akademii výtvarných umění a počátkem 20. století výrazně ovlivnila středoevropské umění. Vyučoval také na pražské Uměleckoprůmyslové škole, stal se hradním architektem T.G. Masaryka a v Praze postavil chrám Nejsvětějšího Srdce Páně na Vinohradech.

Podle Prelovšeka se architekt snažil reformovat církevní architekturu a přiblížit ji počátkům křesťanství. Historici se shodují, že Plečnik experimentováním s typologií církevních prostor předstihl svou dobu.

Výstava, jejíž premiéra se konala loni v pražské galerii Atrium, potrvá v Olomouci do 30. září.

Související články:
Výstava: Josip Plečnik – Kostely 26.6.2012
 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*