(ČTK) – Rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze se zřejmě protáhne. Stavaři
budou muset kvůli technickému stavu zbourat a znovu postavit 16 mostních
kleneb, stav dalších šesti se bude ještě vyhodnocovat. Postup prací na
tiskové konferenci prezentovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
Opravy památkově chráněného viaduktu za celkem 1,4 miliardy korun
měly být podle původních předpokladů hotovy na podzim 2019. Bouráním
zmíněných oblouků se bude zabývat pražský magistrát.
Podle Martina Řediny ze stavební společnosti Hochtief se při
přípravných pracích ukázalo, že některé části mostu jsou v horším stavu,
než se původně předpokládalo. Termín pro dokončení modernizace se nyní
odhaduje na duben 2020, přesný termín však bude znám až podle dalšího
postupu oprav.
„Viadukt je jedinečná kulturní památka. Opravujeme ji citlivě
v souladu s požadavky památkářů a zároveň tak, aby se zvýšil komfort
cestujících na železnici,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Rozsahem úprav se bude ještě zabývat pražský magistrát a jeho památkáři. „Schválený rozsah demolice musíme prověřit. Šestnáct oblouků je již velký zásah do kulturní památky,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Rekonstrukce je podle správy železnic ve třetině. Nyní by se práce
měly posunout k řečišti Vltavy mezi bubenským nábřežím a Štvanicí. Loni
SŽDC odstraňovala v rámci opravy vestavby a přístavby, sejmula kolejový
svršek a trakční vedení.
Podle plánu železničářů prochází sanací všech 99 původních mostních
oblouků. Zcela nahrazeny budou dvě mostní konstrukce mezi ulicemi
Prvního pluku a Křížíkova. Při rekonstrukci se zároveň sjednotí všechny
části, které dosud měly odlišnou konstrukci či tvar. Vedle toho stavaři
kompletně vymění železniční svršek stavby včetně technologických částí
a sanace základů. Rekonstrukce by díky zabudování antivibračních rohoží
měla snížit hluk z projíždějících vlaků.
Rekonstrukce by podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody měla
umožnit zavedení traťové rychlosti 60 km/h. Zároveň by se měla zvýšit
plynulost i počet vypravovaných vlaků až na 14 párů za hodinu. Nová bude
také zabezpečovací a sdělovací technika.
SŽDC navíc do budoucna zvažuje využití prostor pod klenbami pro
komerční a společenské využití. Práce na těchto částech se však teprve
připravují.
Negrelliho viadukt byl uveden do provozu v roce 1850. Rekonstrukce
celého 1110 metrů dlouhého viaduktu začala loni v létě a stavebně ji
zajišťuje sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Viadukt je
pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim.
Foto: TBG Metrostav
Doplněno Stavbaweb:
Podrobné informace o rekonstrukci Negrelliho viaduktu najdete na www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…