Poprvé, ve více než stoleté historii úsilí o vybudování důstojného koncertního sálu, je město téměř přichystáno k faktické realizaci projektu, a to jak z hlediska jeho věcné připravenosti, tak z hlediska zajištěného financování. Vyhlášení veřejné zakázky na dodavatele stavby ještě před uzavřením všech smluv na externí financování má přitom hned několik logických důvodů.
„Prvním z nich je ověřit si realizovatelnost projektu s ohledem na dostupné finanční zdroje. Pouze konkrétní nabídky získané v soutěži nám totiž představí reálnou cenu stavebních prací. Dále je nutné pracovat s předpokladem, že veřejná zakázka tohoto rozsahu může trvat 6-12 měsíců a s ohledem na skutečnost, že dostupnost některých externích zdrojů je časově limitována, bylo by nezodpovědné vytvářet zbytečné časové prodlevy. V neposlední řadě eliminujeme časové prostoje mezi realizací 1. fáze stavby, tedy přípravou území, a 2. fází projektu, kterou je samotná stavba, kdy 1. fáze bude ukončena právě na konci tohoto roku,“ vysvětluje náměstkyně pro investice Zuzana Bajgarová.
Souběžně s vyhlášením stavební zakázky dnes radní města také rozhodli o podání žádosti o dotaci ve výši 600 mil. Kč v rámci adresné výzvy Ministerstva kultury ČR (v rámci programu „Podpory reprodukce majetku regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností“). Cílem výzvy, která je vypsána specificky právě pro město Ostrava, je naplnění memoranda o spolufinancování projektu koncertního sálu ze strany státu, které bylo uzavřeno v roce 2018.
„Je nanejvýš efektivní paralelně finalizovat externí financování a veřejnou stavební zakázku s tím, že samotné zahájení hlavních stavebních prací tak může následovat ihned po zasmluvnění zbývajících klíčových externích zdrojů. Těmi jsou právě dotační prostředky ze státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva kultury ČR a dále prostředky z III. pilíře Just Transition Mechanism, které představují kombinaci zvýhodněného investičního úvěru Evropské investiční banky a grantu Evropské komise. Definitivní rozhodnutí ohledně poskytnutí zbývajících finančních zdrojů bychom měli znát v červnu a k finalizaci potřebné smluvní dokumentace ohledně financování by pak mělo dojít v měsíci září tohoto roku. Podíl nenávratných externích finančních zdrojů na financování celého projektu by mohl, v závislosti na zvolené variantě, přesáhnout 40 % celkových nákladů,“ sděluje ostravský primátor Tomáš Macura a dodává: „Případné nezajištění finančních zdrojů v potřebné výši by bylo legitimním důvodem pro zrušení stavební zakázky. Město tedy nejde do žádného rizika.“
Dokončení projektové dokumentace ve stupni pro provedení stavby (DPS) přineslo také aktualizovaný rozpočet celého projektu. Jeho celkové náklady jsou nyní, dle ceníkových cen, ve výši 4,1 mld. Kč. Je to částka o 0,9 mld. Kč (28 %) vyšší, než předpokládal propočet nákladů projektu zpracovaný dle předchozích stupňů projektové dokumentace a předložený zastupitelům města před rokem, v dubnu 2022. Přiměřené navýšení ceny projektu se v souvislosti s postupem projekčních prací předpokládalo, nyní lze naproti tomu očekávat, že soutěž o dodavatele stavebních prací může tuto cenu snížit. Vzhledem k tomu, že v mezidobí se rozšířilo také spektrum a výše disponibilních externích zdrojů, bude zajištěno, že realizace projektu nebude mít negativní vliv na rozpočet a finanční stabilitu města.
Z celkové výše rozpočtovaných nákladů na realizaci projektu 4,1 mld. Kč připadá na projekční práce a správu stavby 0,3 mld. Kč, na rekonstrukci historického domu kultury 0,8 mld. Kč a na přístavbu koncertního sálu pak 2,2 mld. Kč. Zbylou sumu 0,8 mld. Kč tvoří náklady společné a ostatní, včetně např. úpravy veřejného prostranství.
Předmětem veřejné zakázky je výběr dodavatele stavebních prací pro druhou fázi stavební části projektu „KONCERTNÍ HALA MĚSTA OSTRAVY“, zahrnující přístavbu koncertní sálu a rekonstrukci stávajícího objektu Domu kultury města Ostrava o předpokládané hodnotě 3,5 mld. Kč bez DPH, a to v otevřeném řízení dle ust. § 52 a násl. zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Veřejná zakázka vznikla dle standardů Fidic Red Book. Zadávací dokumentace obsahuje podmínky průběhu zadávacího řízení, informace o proběhlé tržní konzultaci, podmínky účasti, pravidla pro hodnocení nabídek, podmínky kvalifikace, technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky, obchodní a smluvní podmínky. Podrobné informace jsou uvedeny v zadávacích podmínkách. Zadávací dokumentace bude uveřejněna na profilu Zadavatele, a to ode dne uveřejnění Oznámení o zahájení zadávacího řízení ve Věstníku veřejných zakázek.
Finanční prostředky pro realizaci veřejné zakázky budou hrazeny z Fondu pro koncertní halu. Dále budou využity externí zdroje financování, které rámcově zahrnují:
• Dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje
Souběžně s vyhlášením stavební zakázky dnes radní města také rozhodli o podání žádosti o dotaci ve výši 600 mil. Kč v rámci adresné výzvy Ministerstva kultury ČR (v rámci programu „Podpory reprodukce majetku regionálních kulturních zařízení, církví a náboženských společností“). Cílem výzvy, která je vypsána specificky právě pro město Ostrava, je naplnění memoranda o spolufinancování projektu koncertního sálu ze strany státu, které bylo uzavřeno v roce 2018.
„Je nanejvýš efektivní paralelně finalizovat externí financování a veřejnou stavební zakázku s tím, že samotné zahájení hlavních stavebních prací tak může následovat ihned po zasmluvnění zbývajících klíčových externích zdrojů. Těmi jsou právě dotační prostředky ze státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva kultury ČR a dále prostředky z III. pilíře Just Transition Mechanism, které představují kombinaci zvýhodněného investičního úvěru Evropské investiční banky a grantu Evropské komise. Definitivní rozhodnutí ohledně poskytnutí zbývajících finančních zdrojů bychom měli znát v červnu a k finalizaci potřebné smluvní dokumentace ohledně financování by pak mělo dojít v měsíci září tohoto roku. Podíl nenávratných externích finančních zdrojů na financování celého projektu by mohl, v závislosti na zvolené variantě, přesáhnout 40 % celkových nákladů,“ sděluje ostravský primátor Tomáš Macura a dodává: „Případné nezajištění finančních zdrojů v potřebné výši by bylo legitimním důvodem pro zrušení stavební zakázky. Město tedy nejde do žádného rizika.“
Dokončení projektové dokumentace ve stupni pro provedení stavby (DPS) přineslo také aktualizovaný rozpočet celého projektu. Jeho celkové náklady jsou nyní, dle ceníkových cen, ve výši 4,1 mld. Kč. Je to částka o 0,9 mld. Kč (28 %) vyšší, než předpokládal propočet nákladů projektu zpracovaný dle předchozích stupňů projektové dokumentace a předložený zastupitelům města před rokem, v dubnu 2022. Přiměřené navýšení ceny projektu se v souvislosti s postupem projekčních prací předpokládalo, nyní lze naproti tomu očekávat, že soutěž o dodavatele stavebních prací může tuto cenu snížit. Vzhledem k tomu, že v mezidobí se rozšířilo také spektrum a výše disponibilních externích zdrojů, bude zajištěno, že realizace projektu nebude mít negativní vliv na rozpočet a finanční stabilitu města.
Z celkové výše rozpočtovaných nákladů na realizaci projektu 4,1 mld. Kč připadá na projekční práce a správu stavby 0,3 mld. Kč, na rekonstrukci historického domu kultury 0,8 mld. Kč a na přístavbu koncertního sálu pak 2,2 mld. Kč. Zbylou sumu 0,8 mld. Kč tvoří náklady společné a ostatní, včetně např. úpravy veřejného prostranství.
Předmětem veřejné zakázky je výběr dodavatele stavebních prací pro druhou fázi stavební části projektu „KONCERTNÍ HALA MĚSTA OSTRAVY“, zahrnující přístavbu koncertní sálu a rekonstrukci stávajícího objektu Domu kultury města Ostrava o předpokládané hodnotě 3,5 mld. Kč bez DPH, a to v otevřeném řízení dle ust. § 52 a násl. zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Veřejná zakázka vznikla dle standardů Fidic Red Book. Zadávací dokumentace obsahuje podmínky průběhu zadávacího řízení, informace o proběhlé tržní konzultaci, podmínky účasti, pravidla pro hodnocení nabídek, podmínky kvalifikace, technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky, obchodní a smluvní podmínky. Podrobné informace jsou uvedeny v zadávacích podmínkách. Zadávací dokumentace bude uveřejněna na profilu Zadavatele, a to ode dne uveřejnění Oznámení o zahájení zadávacího řízení ve Věstníku veřejných zakázek.
Finanční prostředky pro realizaci veřejné zakázky budou hrazeny z Fondu pro koncertní halu. Dále budou využity externí zdroje financování, které rámcově zahrnují:
• Dotaci z rozpočtu Moravskoslezského kraje
• Dotaci ze státního rozpočtu – prostřednictvím Ministerstva kultury ČR
• Úvěr od Evropské investiční banky v rámci III. pilíře Just Transition Mechanism
• Grant od Evropské komise v rámci III. pilíře Just Transition Mechanism
• Dotaci z Národního program Životní prostředí (Energetické úspory DKMO)
• Dotaci z programu na rozvoj regionálních kulturních a kreativních center
• Dary od institucionálních i individuálních dárců
Projekt koncertního sálu dostává Ostravu na kulturní mapu Evropy
První plány na výstavbu kvalitního koncertního sálu v Ostravě jsou staré 160 let. Město se ve své historii o realizaci pokusilo celkem šestkrát. Žádný z těchto pokusů nebyl úspěšný. Záměr stavby koncertního sálu byl v roce 2010 i součástí kandidatury Ostravy na titul Evropské hlavní město kultury 2015. Ostrava se nyní s projektem koncertního sálu dostala nejdál, jak kdy byla a poprvé je jen krok před samotným zahájením stavby.
Aktuální projekt vzešel z mezinárodní architektonické soutěže organizované statutárním městem Ostrava, jejímž vítězem, a tedy také autory projektové dokumentace, se stal slavný newyorský ateliér Steven Holl Architects s českými partnery Architecture Acts. Návrh samotného koncertního sálu z hlediska akustiky zajišťuje celosvětově uznávaná s japonská společnost Nagata Acoustic pod vedením Yasuhisu Toyoty. Návrh na realizaci projektu v místě Domu kultury města Ostravy (DKMO) byl zvolen z důvodu zajištění budoucího využití památkově chráněného objektu DKMO a úspoře investičních i provozních nákladů při realizaci jednoho kulturního komplexu včetně zázemí pro Janáčkovu filharmonii Ostrava (JFO). A to v porovnání s nutností vybudovat solitérní koncertní sál se zázemím pro JFO a zároveň rekonstruovat a obsahově naplnit památkově chráněnou budovu DKMO. Projekt byl v roce 2021 prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi 10 nejočekávanějších staveb světa. Ostrava koncepčně řeší proměnu celé lokality v okolí domu kultury a budoucího sálu. Koncertní sál sice ještě nestojí, ale jako by již byl. Stává se symbolem Ostravy a ta se právě díky takovým projektům propisuje na mapu Evropy jako sebevědomé a kulturní město.
Využití celého komplexu s očekávanou návštěvností 500 tis. lidí ročně:
• Velký koncertní sál se špičkovou akustikou s kapacitou 1300 míst
Projekt koncertního sálu dostává Ostravu na kulturní mapu Evropy
První plány na výstavbu kvalitního koncertního sálu v Ostravě jsou staré 160 let. Město se ve své historii o realizaci pokusilo celkem šestkrát. Žádný z těchto pokusů nebyl úspěšný. Záměr stavby koncertního sálu byl v roce 2010 i součástí kandidatury Ostravy na titul Evropské hlavní město kultury 2015. Ostrava se nyní s projektem koncertního sálu dostala nejdál, jak kdy byla a poprvé je jen krok před samotným zahájením stavby.
Aktuální projekt vzešel z mezinárodní architektonické soutěže organizované statutárním městem Ostrava, jejímž vítězem, a tedy také autory projektové dokumentace, se stal slavný newyorský ateliér Steven Holl Architects s českými partnery Architecture Acts. Návrh samotného koncertního sálu z hlediska akustiky zajišťuje celosvětově uznávaná s japonská společnost Nagata Acoustic pod vedením Yasuhisu Toyoty. Návrh na realizaci projektu v místě Domu kultury města Ostravy (DKMO) byl zvolen z důvodu zajištění budoucího využití památkově chráněného objektu DKMO a úspoře investičních i provozních nákladů při realizaci jednoho kulturního komplexu včetně zázemí pro Janáčkovu filharmonii Ostrava (JFO). A to v porovnání s nutností vybudovat solitérní koncertní sál se zázemím pro JFO a zároveň rekonstruovat a obsahově naplnit památkově chráněnou budovu DKMO. Projekt byl v roce 2021 prestižním americkým magazínem Architizer zařazen mezi 10 nejočekávanějších staveb světa. Ostrava koncepčně řeší proměnu celé lokality v okolí domu kultury a budoucího sálu. Koncertní sál sice ještě nestojí, ale jako by již byl. Stává se symbolem Ostravy a ta se právě díky takovým projektům propisuje na mapu Evropy jako sebevědomé a kulturní město.
Využití celého komplexu s očekávanou návštěvností 500 tis. lidí ročně:
• Velký koncertní sál se špičkovou akustikou s kapacitou 1300 míst
• Zázemí pro 100členný orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava
• Multifunkční komorní sál s kapacitou 515 míst
• Edukační centrum s kapacitou 200 míst
• Nahrávací studio světových parametrů
• Divadelní sál s kapacitou 490 míst
• Přednáškový multifunkční sál s kapacitou 120 míst
• Restaurace, kavárny, salónky, prostory pro volnočasové aktivity…
Harmonogram projektu:
2018-2019 – architektonická soutěž
Harmonogram projektu:
2018-2019 – architektonická soutěž
11/2019 – zahájení prací na studii
09/2020 – zahájení prací na projektové dokumentaci
04/2023 – vydání společného územního a stavebního povolení (před nabytím právní moci) a zahájení prací na 1. fázi projektu (přípravné a zemní práce)
04/2023 – zahájení veřejné zakázky na výběr generálního dodavatele stavby
09/2023 – finalizace externího financování (předpoklad)
4Q/2023-2026 – stavební práce (předpoklad)
Tisková zpráva
Tisková zpráva
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?