Den otevřených dveří proběhne 28. října 2010:
10:00 – 12:00 dopolední blok průvodcovaných prohlídek
11:15 – 11:30 křest publikace " Nová radnice osmdesátiletá"
10:00 – 16:00 provoz vyhlídkové věže Nové radnice – zdarma
12:00 – 13:00 reprodukovaná hudba
13:00 – 18:00 odpolední blok průvodcovských prohlídek, poslední vstup v 17:15 hod
Nová radnice je už 80 let jedním ze symbolů Ostravy
Praha 26. října (ČTK) – Když se Moravská Ostrava v polovině 20. let minulého století sloučila s šesti okolními obcemi, vzniklo moderní velkoměsto, jehož vedení potřebovalo dostatečně velké a reprezentativní sídlo. Při výstavbě Nové radnice se výrazně angažoval jeden z nejvýznamnějších Ostravanů a starosta Jan Prokeš, který měl zásluhu už na vzniku takzvané Velké Ostravy. Nová budova, jejíž dominantou je téměř 86 metrů vysoká ocelová věž, byla slavnostně otevřena 28. října 1930.
Zrod radnice na levém břehu Ostravice ale nebyl jednoduchý, projekt prosazovaný sociálnědemokratickým vedením města se dočkal kritiky zejména z opozičních řad. V tisku se tehdy objevila například slova o tom, že se město dalo "zlákati do nákladné stavby paláce, jenž by co do své rozlohy mohl pojmouti Poslaneckou sněmovnu a Senát". V architektonické soutěži navíc dali ostravští radní přednost nepříliš zajímavému návrhu před poutavou modernistickou budovou Pavla Janáka.
Pod vítězným projektem byl podepsán profesor Vladimír Fischer z Brna a ostravští architekti František Kolář a Josef Rubý. Během výstavby, kterou vedle soudních tahanic o výběr stavební firmy komplikovalo i nestabilní podloží, se návrh dočkal také podstatné změny. Místo plánované železobetonové věže totiž nakonec nad Prokešovým náměstím vyrostla věž ze železa, pokrytá měděnými pláty. Dodaly ji Vítkovické železárny a konstrukce, vysoká 85,6 metru, se rychle dostala mezi symboly Ostravy.
Nová radnice, v době otevření největší budova svého druhu v Československu, se ale může pochlubit i dalšími zajímavostmi – přestože navenek působí poněkud těžkopádně. Za zmínku stojí například půltunový hodinový stroj, který je spojen s ciferníkem o průměru tří a půl metru. Nad hodinami je na věži, která během let získala zelenkavý nádech, umístěn vyhlídkový ochoz. Na něj se návštěvníci dostanou pohodlně výtahem a za dobrého počasí mohou dohlédnout až k vrcholkům Beskyd a Jeseníků.
Milovníky techniky pak v budově Nové radnice zaujme funkční oběžný výtah, takzvaný paternoster, který pochází z roku 1928 a před šesti lety se dočkal citlivé rekonstrukce. Poněkud jednotvárnou fasádu mohutné budovy (která měla podle původních představ sloužit i jako sídlo župní správy) pak nad vchodem zdobí čtveřice alegorických soch, jež symbolizují činnosti typické pro nejen prvorepublikovou Ostravu – dobývání uhlí, hutnictví, vědu a obchod.
Během uplynulých 80 let se ukázalo, že původní obavy o užitečnost nové budovy nebyly opodstatněné. Kromě ostravského magistrátu v ní dnes mimo jiné sídlí knihovna, spořitelna a ve vstupní hale funguje galerie. V budově je také restaurace, otevřená pět měsíců před samotnou radnicí, která navázala na činnost někdejšího podniku Nová střelnice, který musel v polovině 20. let radnici ustoupit. Do povědomí Neostravanů se Radniční restaurace dostala jako místo, odkud se v 80. letech vysílal pořad Divadélko pod věží uváděný Marií Rottrovou.
Doplněno Stavabweb:
Ve foyeru je až do 31. října instalována výstava s názvem Nová radnice osmdesátiletá, která mapuje v dokumentech a fotografiích Archivu města Ostravy vznik, nerealizované návrhy a výstavbu objektu.
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…