Odsouvá se především dokončení páteřní sítě rychlostních silnic a dálnic a také některé obchvaty měst.
Praha 18. září (ČTK) – Osud desítek tuzemských dopravních staveb je kvůli nedostatku peněz nejistý. Odsouvá se především dokončení páteřní sítě rychlostních silnic a dálnic a také některé obchvaty měst. Na dnešním setkání s novináři to uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Jen pro příští rok prý chybí na výstavbu silnic a železnic 24 miliard korun.
Vláda ve středu schválila aktualizaci harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury. Hlavní změnou je posun některých termínů, nejhůře jsou na tom stavby, kde termín předpokládaného dokončení zmizel úplně. To je například dálnice D11 u Hradce Králové, silnice R52 na jižní Moravě nebo rychlostní železnice z centra Prahy na letiště a dále do Kladna.
„Pokud nejsou peníze, tak nelze očekávat, že se ty stavby dokončí nebo vůbec začnou, už dnes jsou na stavbách redukce,“ uvedl Slamečka. Typickým příkladem, kde se výstavba utlumí hned na počátku, je R49 na Zlínsku směrem na Slovensko. Podobně je na tom podle ministra dopravy obchvat Chrudimi.
Státu prý za zakonzervování staveb nehrozí žádné sankce ze strany stavebních firem. Uzavřené smlouvy podle zástupců ministerstva umožňují zastavení výstavby i po ukončení výběrových řízení z důvodů nedostatku peněz. Termíny se budou údajně řešit smluvními dodatky.
V rozpočtu fondu dopravy na příští rok jsou na zakonzervování staveb dvě miliardy korun. Podle Slamečky jsou to peníze určené především k dovedení staveb do fáze, kdy je bude možné pozastavit.
Ohroženy jsou především stavby, na které není možné použít peníze z evropských fondů. Donedávna hrozila varianta, že na tyto stavby nezbudou příští rok téměř žádné peníze, vláda nakonec schválila dodatečný příspěvek ve výši zhruba 12 miliard korun z dluhopisů. Peníze půjdou na prioritní projekty, především pražský okruh a dálnici D47 na severní Moravě.
Dostane se například i na okruh v Českých Budějovicích, kde donedávna hrozilo zastavení stavby. „Zastavení této stavby by městu přineslo obrovský dopravní problém,“ uvedl Slamečka. Okruh má být zároveň přivaděčem k nové dálnici D3, jejíž dostavba je však ve hvězdách. Omezení by se nemělo týkat ani městských staveb v Plzni a Ústí nad Labem.
Nejohroženější velké stavby (bez termínu dokončení):
Stavba | Odhadované náklady na dokončení | Poznámka |
R49 (Zlínský kraj) | 30 miliard Kč | Na úsek Hulín – hranice ČR/SR nejsou na léta 2010 až 2012 žádné peníze |
R52 (Jihomoravský kraj) |
10 miliard Kč | Na úsek Pohořelice – hranice ČR/Rakousko nejsou na léta 2010 až 2012 žádné peníze |
D11/R11 (Královéhradecký kraj) | 34 miliard Kč | Na úsek Praskačka – hranice ČR/Polsko nejsou na léta 2010 až 2012 žádné peníze |
I/42 – Velký městský okruh Brno | 12 miliard Kč | Nejkritičtější potřebu pokryjí příští rok zhruba dvě miliardy z dluhopisů |
D3/R3 (Jihočeský kraj) | 66 miliard Kč | Dokončení dálnice má financovat soukromá firma v projektu PPP – několikrát byl odložen |
Rychlodráha Praha – Kladno | 32 miliard Kč | Na léta 2010 až 2012 nejsou žádné peníze |
sin dvd
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…