Otázky kolem soutěže na podobu terminálu v Liberci

(ČKA) – Česká komora architektů (ČKA) zařadila soutěž na podobu dopravního terminálu v Liberci mezi neregulérní. Město to chce změnit. Jinak hrozí, že se do soutěže nikdo nepřihlásí. Vedení města si nemyslí, že by zakázka byla neregulérní, přesto většině námitek ČKA vyhoví. Jednání chce uzavřít nejpozději do pondělí příštího týdne, řekl dnes ČTK ekonomický náměstek primátora Jan Korytář.

ČKA vytýká Liberci, že dopředu nebyla známá hodnotící komise, příliš krátký termín zakázky a nedostatečnou výši odměny pro nejlepší návrhy. Komora požádala město o nápravu. Pokud by zakázka na seznamu neregulérních soutěží zůstala, komora by architekty vyzvala, aby se jí nezúčastnili.

Složení hodnotící komise město podle Korytáře dopředu zveřejnit nemohlo. „Neměli jsme všechny členy závazně dojednané, proto jsme to nemohli udělat. Složení komise jsme již ale architektům nahlásili,“ uvedl Korytář. Podle něj Liberec nejspíš prodlouží i délku zakázky ze čtyř na požadovaných šest týdnů. „Nám to zkomplikuje přípravu projektu na městě, ale nějak si s tím poradíme,“ řekl náměstek.

Výše odměn ale zřejmě stále nebude odpovídat soutěžnímu řádu ČKA. Pro první tři oceněné by měla představovat jedno procento z odhadované ceny zakázky, což je v případě terminálu 1,5 miliónu korun. S ohledem na to, jak podrobný návrh Liberec požaduje, nepovažuje Korytář takovou částku za adekvátní. Odměna pro architekty v soutěži by se podle něj měla zvýšit ze schválených 150 000 korun na trojnásobek, tedy 450 000 korun. „Takový návrh budu předkládat do rady města příští týden,“ dodal náměstek. S komorou bude jednat, zda je navýšení dostatečné.

O dostavbě autobusové nádraží v Liberci se mluví několik let. Areál nástupišť byl modernizován v polovině 90. let minulého století, na vybudování důstojného zázemí už ale nezbyly peníze. Cestujícím tak od té doby slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Nový odbavovací terminál s parkovacím domem pro 220 až 300 aut by měl cestujícím i dopravcům poskytnout důstojné zázemí a odpovídající infrastrukturu. Město ho chce mít postavený do roku 2019. Měl by být na městském pozemku, na parkovišti pro 50 aut nad autobusovým nádražím. Výstavba terminálu si odhadem vyžádá 150 miliónů korun, město na ni bude žádat evropskou dotaci.


(ČTK – 8. 2. 2017) –
Liberec v architektonické soutěži vybere podobu dopravního terminálu, který by měl do roku 2019 vyrůst u autobusového nádraží. Výstavba si odhadem vyžádá 150 milionů korun, město na ni bude žádat evropskou dotaci. O vypsání soutěže rozhodla 7. února 2017 městská rada, výsledek by měl být známý v polovině března. Novinářům to dnes řekl ekonomický náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro Liberec).

„Obešleme minimálně 24 architektonických kanceláří z celé republiky. Vybírali jsme ty, které mají zkušenosti s výstavbou terminálů. Přihlásit se ale může kdokoliv další,“ uvedl Korytář.

Vítěz soutěže obdrží 100.000 korun a k tomu zhruba půl milionu korun za autorská práva, pokud se jeho návrh zrealizuje. „Případně můžeme vybrat dva nebo tři návrhy a potom je spojovat, pokud budou dobré myšlenky ve vícero návrzích,“ doplnil náměstek.

O dostavbě autobusové nádraží v Liberci se mluví roky. Areál nástupišť byl modernizován v polovině 90. let minulého století, na vybudování důstojného zázemí už ale nezbyly peníze. Cestujícím tak od té doby slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Modernizace dopravního terminálu v krajském městě je jednou z priorit v oblasti dopravy v rámci Integrovaného plánu rozvoje území Liberec – Jablonec nad Nisou (IPRÚ). Městu stav autobusového nádraží dlouhodobě nevyhovuje, protože neposkytuje adekvátní služby cestujícím ani dopravcům. Odbavovací terminál s parkovacím domem pro 220 až 300 aut by měl cestujícím i dopravcům poskytnout důstojné zázemí a odpovídající infrastrukturu.

Vyrůst by měl na městském pozemku, na parkovišti pro 50 aut nad autobusovým nádražím. Architekti by měli do své studie zahrnout i okolní zástavbu, včetně autobusového nádraží. Radnice totiž zvažuje, že nádraží od soukromého vlastníka odkoupí. „To, co uvidíme v návrzích, nám může pomoci v tom, zda do koupě nádraží půjdeme,“ uvedl Korytář. Odkoupení nádraží by městskou pokladnu stálo řádově miliony až desítky milionů korun.

Doplněno Stavbaweb:
Současnou „budovu“ nádraží si můžete prohlédnout ZDE.
Požadavky ČKA na regulérnost soutěže
Mjölk architekti: Stanovisko ke kauze Autobusového nádraží v Liberci (včetně odpovědi Jana Korytáře)
iDNES: Soutěž na liberecké nádraží je paskvil, říká architekt a vyzývá k bojkotu 

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    (ČTK) – Liberec zrušil architektonickou soutěž na podobu dopravního terminálu, jehož výstavba si podle odhadů vyžádá 150 milionů korun. Místo toho radnice napřímo oslovila šest architektonických ateliérů. ČTK to dnes řekl náměstek primátora Jan Korytář (Změna pro Liberec). Městu se nepodařilo přesvědčit Českou komorou architektů (ČKA), aby soutěž nepovažovala za neregulérní. Hrozilo tak, že by se do tendru nikdo nepřihlásil.

    Většině námitek komory město sice vyhovělo, nedohodlo se ale na odměnách. Podle soutěžního řádu ČKA by výše odměn pro první tři oceněné měla představovat jedno procento z odhadované ceny zakázky, což je v případě terminálu 1,5 milionu korun. Město s ohledem na rozsah zakázky bylo ochotné uvolnit maximálně 450.000 korun.

    Vedení města se proto rozhodlo pro jiné řešení, což je takzvané paralelní zadání šesti vybraným architektonickým studím, jež mají zájem návrh vypracovat. Město to bude stát nejspíš 480.000 korun. |Každé studio dostane 80.000 korun v případě, že doručí návrh,| uvedl Korytář.

    Výhodou tohoto typu zadání podle něj je, že architekti mohou v průběhu zakázky své návrhy průběžně konzultovat s městem. Návrhy musí doručit do 27. března, poté je bude hodnotit sedmičlenná komise, v níž zasednou čtyři architekti a tři zástupci města. |Všechny návrhy, které město obdrží, budou také zpřístupněny veřejnosti a město počítá i s veřejným projednáním tohoto projektu tak, aby výsledná podoba co nejvíce vyhovovala budoucím uživatelům,| dodal náměstek.

    O dostavbě autobusového nádraží v Liberci se mluví několik let. Areál nástupišť byl modernizován v polovině 90. let minulého století, na vybudování důstojného zázemí už ale nezbyly peníze. Cestujícím tak od té doby slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk. Nová odbavovací budova s parkovacím domem pro 220 až 300 aut by měla cestujícím i dopravcům poskytnout důstojné zázemí a odpovídající infrastrukturu. Město ho chce mít postavený do roku 2019, většinu nákladů by měla pokrýt evropská dotace.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*