(ČTK) – Prohlášením památkové ochrany žižkovského nákladového nádraží v Praze se otevřela cesta ke zpracování změny územního plánu, která by měla v budoucnu umožnit zástavbu celého areálu. Rozhodnutí ministerstva kultury tak rozvoj území nezbrzdí, shodují se developer i místní radnice. Náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09) ČTK řekl, že schvalovací proces vedoucí k proměně území je na samém počátku. Jednání potrvají řadu měsíců, možná let.Diskusi kolem památkové ochrany Nákladového nádraží Žižkov před lety vyvolal záměr, podle kterého měla funkcionalistická budova ustoupit okolní rozsáhlé výstavbě. Proti demolici se ale postavila část odborné i laické veřejnosti. Po řadě let nakonec ministryně kultury Alena Hanáková minulý týden definitivně rozhodla, že nádraží, které stojí na rozsáhlých nevyužívaných pozemcích, musí být zachováno.
Původní plány na výstavbu nové městské čtvrti ale i nadále trvají. Nádražní budova se stane jejím centrem. "Rozhodnutím ministerstva padla jediná nevypořádaná připomínka, která bránila zahájení procesu územních změn," řekl v rozhovoru s ČTK Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group. Na proměně území má zájem i místní radnice. "Prohlášení kulturní památkou neznamená konec rozvoje území, jak se veřejnost mnohdy mylně domnívá," uvedl místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický (ŽnS), letitý zastánce zachování nádražní budovy.
Už nyní je ale podle obou jasné, že dřívější plány, podle nichž měla nádraží a pozemky protnout velkokapacitní komunikace, takzvaná Jarovská spojka, jsou minulostí. Zvažuje se jen běžná komunikace a tramvajová trať.
České dráhy, které jsou majitelem pozemků i památkově chráněné budovy, před lety uzavřely s firmou Sekyra Group smlouvu, která developerovi zajišťuje budoucí odkup všech těchto nemovitostí. Podmínkou je pouze získání platného územního rozhodnutí, vysvětlil Anderle. Tomu ovšem musí předcházet změna územního plánu, která odstraní stavební uzávěru a zároveň definuje, co na území může vyrůst.
Stavba z 30. let patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. Národní památkový ústav (NPÚ) vnímá funkcionalistickou budovu jako cennou připomínku architektury své doby. Podle památkářů je ale areál schopen pojmout i novou funkci.
Právě u toho, jak obrovský objekt využít, je řada otazníků. "Důležité bude, jakou míru zásahu při konverzi budovy památkáři připustí," uvedl Anderle. Doufá přitom, že nebudou trvat na jejím zakonzervování. "Pro vdechnutí nějaké funkce jsou určité zásahy nezbytností," doplnil. Náklady na opravu odhadl na dvě až tři miliardy korun. Připustil přitom, že by část rozsáhlé budovy mohla sloužit ke komerčním účelům, vzniknout by mohly loftové byty a kanceláře, další by ale podle něj mohla být využita pro veřejné účely. Ve hře zůstává už dříve diskutované umístění Národního filmového ústavu (NFÚ). "Otevřené jsou ale i další možnosti," doplnil.
Stejnou cestu vidí i žižkovská radnice. "Usilovně jednám s několika organizátory dočasných projektů, které by nádraží už letos zpřístupnily veřejnosti, ale i s několika zájemci o trvalé využití," řekl ČTK Stropnický. V budoucnu by v části nádraží rád viděl kulturně vzdělávací centrum. Městská část je podle něj připravena se na podobném projektu finančně podílet.
Související články:
- Žižkovské nádraží bylo definitivně prohlášeno za kulturní památku 12.3.2013
- Žižkovské nádraží se asi znovu stane památkou 19.1.2012
- Památkáři znovu přezkoumají památkovou ochranu nádraží na Žižkově 26.5.2011
- Ministerstvo rozhoduje, zda nádraží na Žižkově bude památkou 9.6.2010
- Stanovisko společnosti Sekyra Group k aktuálnímu dění okolo Nákladového nádraží Žižkov 6.5.2011
- Nákladové nádraží Žižkov 28.2.2011
- Bude zbourána budova Nákladového nádraží Žižkov? 24.2.2011
- Vznikla petice za vyhlášení žižkovského nádraží památkou 9.2.2011
- MK vyhlásilo část Nákladového nádraží Žižkov památkou 6.1.2011
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,