Památník národního písemnictví (PNP) je muzeem, které se soustřeďuje
především na vývoj literatury a knižní kultury v českých zemích a významné
osobnosti této oblasti od 18. století do současnosti. Velké množství
archiválií, knih a výtvarných děl řadí sbírky PNP k nejvýznamnějším v Evropě.
Muzeum české literatury pod názvem Památník národního písemnictví
vzniklo v roce 1953. PNP stojí také
za soutěží Nejkrásnější české knihy roku, kterou pořádá společně s
Ministerstvem kultury České republiky.
Zbrusu nové muzeum s netradiční expozicí věnovanou české literatuře
otevře instituce v 1. polovině roku 2021 v Petschkově vile v Bubenči, kam se
přesune ze Strahova. Budova momentálně prochází rekonstrukcí. K muzeu bude
náležet i literární kavárna, programový sál, studovna, odborná pracoviště a
rozsáhlá zahrada. Podobu expozice, která slibuje zajímavý návštěvnický zážitek
a sama o sobě bude uměleckým dílem, má na starosti architektonické studio
Objektor.
Původní jméno instituce obsahující slovo „památník“ pak může působit
matoucím dojmem, proto se instituce rozhodla zakomponovat slovo muzeum i do
značky, kterou se bude na veřejnosti prezentovat.
„Nová vizuální identita by měla
instituci prezentovat, v kontextu stěhování do nových prostor, jako moderní
Muzeum literatury, které bude oslovovat návštěvníky formou unikátní,
jednoduché, moderní a přitom nadčasové vizuální komunikace, která instituci
zařadí po bok světových muzeí, “ komentuje záměr Vladimír Uhlík, vedoucí
Oddělení prezentace sbírky PNP.
PNP organizoval na podzim 2018 otevřenou
designérskou soutěž, porota však z došlých návrhů vítězný nevybrala. S dalším
postupem se instituce obrátila na Czechdesign.
Kromě samotného managementu soutěže organizace
Czechdesign pomohla i např. s definicí zaměření muzea nebo marketingovou
strategií. „Abychom co nejvíce zabezpečili úspěšný
výsledek soutěže, potřebovali jsme projekt detailně poznat a posunout kupředu,
definovat strategii nové značky. Proto startu předcházela i pečlivá analytická
příprava a strategický workshop se zadavatelem,“ komentuje zapojení Jana
Vinšová, ředitelka Czechdesign.
„Organizaci
Czechdesign jsme oslovili na základě referencí, úspěšného realizování
výběrových řízení na vizuální identitu několika příspěvkových organizací MK ČR, “
doplňuje Uhlík.
Soutěžící mají za cíl navrhnout funkční
systém vizuální identity a brand identitu značky Muzeum literatury, která by
měla reflektovat nové potřeby prezentace instituce a komunikaci směrem k širší
cílové skupině, než měla instituce doposud.
Soutěž je vyhlášena jako uzavřená a
dvoukolová. Do soutěže je vyzváno 7 účastníků, do 2. kola postoupí max. 3
účastníci. Všichni účastníci obdrží za odevzdaný návrh v každém kole skicovné.
Vítěz obdrží zakázku na realizaci grafického řešení vizuální identity Muzea
literatury včetně licence. Konečné výsledky budou oznámeny v listopadu 2019.
ÚČASTNÍCI
SOUTĚŽE
20YY
Designers
Adam
Uchytil + Markéta Steinert a Jakub Korouš
Dipozitiv
Heyduk,
Musil & Strnad
KONTRA
Little
Greta
Studio
Marvil
POROTA
Externí odborníci:
MgA. Tomáš Brousil – typograf, pedagog UMPRUM
MgA. Zuzana Lednická – grafická designérka, studio
NAJBRT
Mgr. Kateřina Přidalová – teoretička grafického
designu, pedagožka na Scholastice
Zástupci muzea:
Mgr. Zdeněk Freisleben – ředitel
Mgr. Vladimír Uhlík – vedoucí Oddělení prezentace
sbírky
www.pamatniknarodnihopisemnictvi.cz
www.czechdesign.cz
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Na webu CZECHDESIGN čtěte také rozšířený článek o průběhu soutěže.
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Taky máte pocit, že národní písemnictví a literatura není tak úplně totéž?