Park mezi ulicemi Lannova, Nové Mlýny a nábř. L. Svobody, Praha 1-Nové Město
Investor: Městská část Praha 1
Autor: Ateliér zahradní a krajinářské architektury / Zdenek Sendler, Václav Babka
Spolupráce:
Objekt správce: Architektonická kancelář Květ/Radko Květ, Pavel Pijáček
Zeleň: Dana Fialová, Vieroslava Ľuptáková, Pavlína Malíková, Ondřej Nečaský
Generální dodavatel: Sdružení Navatyp, a. s.; Gabriel, s. r. o.
Termíny: projekt 2006-2007, realizace 2008
Řešená plocha celkem: 12 971 m2
Náklady: 30 milionů CZK
Rekonstrukce parku byla spolufinancována Evropským fondem pro regionální rozvoj, státním rozpočtem ČR, rozpočtem hlavního města Prahy a městskou částí Praha 1.
Autor fotografií: Zdeněk Sendler
Předkládané řešení navazuje koncepčně na studii z roku 2003 a bylo v něm zapracováno vy-hodnocení anket a připomínek z projednávání v průběhu příprav projektu. Dále vychází ze stá-vajících urbanistických a prostorových vazeb — vyústění cest je napojené na přechody; nežá-doucí vstupy a tím vznikající „prošlapy“ v trávníku jsou minimalizovány tvarovanými habrovými stěnami s vnitřním oplocením. V návrhu byly zachovány a zakomponovány kvalitnější vegetační prvky, které byly doplněny o 41 vzrostlých listnatých stromů.
Park je rozdělen na vnější, nárazníkovou část a vnitřní, klidovou plochu s programem.
Vnitřní plocha je rozdělená na tři vzájemně opticky sice navazující, ale provozně oddělené části. Je zde navržena soustava dětských hřišť a polyfunkční sportovní hřiště, dále objekt pro správce a veřejné WC. Vybrané mlatové plochy jsou určeny pro petanque. Altány a středový prostor ob-jektu správce jsou doplněny plachtami proti dešti a slunci. Dětské hřiště pro menší děti je dopl-něno slunečníky. Travnaté plochy jsou volně přístupné a jsou automaticky zavlažovány.
Vodní atrakce pro menší děti jsou v podobě zapuštěných mlžidel a kamenných pítek umístěny na hlavních přístupových plochách.
Vnější část může sloužit i pro venčení psů, zpevněné plochy chodníků mohou být využívány i k jízdě na trojkolkách, bruslích apod. — samozřejmě v měřítku únosnosti prostoru. Jižní obvodo-vá parková komunikace je navržena jako cyklistická stezka.
Velký důraz byl kladen na polyfunkční nabídku jednotlivých aktivit, na uživatelskou odolnost, přehlednost prostoru a logickou provozní údržbu. Výsledkem je moderní městský prostor, ve kterém jsou i přes mnohé negativní a neovlivnitelné vstupy vytvořeny příjemné podmínky pro krátkodobou rekreaci.
Projekt byl publikován ve Stavbě č. 4/2008
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…