Parkovací věž pro kola v Přerově

(ČTK) – V Přerově u vlakového nádraží vzniká parkovací dům pro kola. Objekt, který je téměř před dokončením, vyjde na 9,5 milionu korun bez DPH. Cyklistům by se skleněná, 11 metrů vysoká věž měla otevřít na konci listopadu. Vejde se do ní až 120 kol, za jejich umístění zaplatí majitelé pět korun. Projekt se však stal terčem kritiky městské opozice. Napadá nejen částku za stavbu, ale i způsob projednání investice na zastupitelstvu. Vedení města kritiku odmítá.

Parkovací dům stojí v prostoru mezi vlakovým a autobusovým nádražím. „Stavba je před dokončením, slavnostně otevřena bude 30. listopadu, zkušební provoz začne v prosinci,“ řekl dnes ČTK náměstek primátora Petr Měřínský (ANO). Objekt se skleněnými stěnami pojme 116 jízdních kol. Součástí cyklistické věže bude automatický samoobslužný systém. Cyklista najede s kolem na plošinu, zaplatí pětikorunu na den a speciální výtah během dvaceti vteřin vyveze a uloží jeho kolo do příslušné přihrádky.

Podle Měřínského bude cyklověž stát 9,5 milionu korun bez DPH. Pět milionů korun činí dotace, kterou má město podle mluvčí radnice Lenky Chalupové již schválenu. Dva miliony korun zaplatí město a na tři miliony si vezme úvěr. Smlouva s bankou je podle náměstka schválena, podmínkou čerpání je zajištění placených reklam na cyklověži minimálně za 600.000 korun. „Větší část inzertní plochy už máme zajištěnou, věřím, že brzy budeme mít částku celou,“ uvedl Měřínský, který je zároveň jednatelem Přerovské rozvojové společnosti. Ta bude cyklověž provozovat.

Právě cena, ale i okolnosti stavby se staly předmětem kritiky opozice. Členové z řad ČSSD navrhovali místo toho například postavit levnější cykloboxy. Zastupitelé poukázali i na to, že před dvěma lety dostalo město nabídku od stejné společnosti o dva miliony korun nižší. Podle tehdejšího náměstka primátora Michala Záchy (ODS) to město tehdy odmítlo. „Vyřešilo by to sice parkování kol, ale při parkování po pěti korunách by se tato investice vracela 111 let,“ řekl ČTK Zácha. Poukázal i na to, že poté, co s projektem znovu přišlo nové vedení města, zastupitelé schválili pouze záměr. Teprve na minulém zastupitelstvu, kdy se už začala věž stavět, předložilo vedení města zastupitelům způsob financování.

Vedení města však kritiku odmítá. „Je nám vytýkáno, že před dvěma lety byla nabízena cyklověž zhruba o dva miliony levněji, jenže v ceně nebyly stavební úpravy, základová deska a podobně. Navíc se změnila, nebo lépe řečeno zdokonalila, technologie parkování. A to se pochopitelně promítlo i do ceny věže. Mimochodem, za obdobnou cenu cyklověž vysoutěžilo i město Hradec Králové,“ řekl náměstek Měřínský. Dodal, že na stavbu cyklověže město vypsalo řádnou soutěž, aby nebylo možné výběrové řízení zpochybnit.

Doplněno Stavbaweb:
Pozemek, na němž se cyklověž staví, patří Českým drahám a město za jeho pronájem ročně zaplatí 21 tisíc korun. Objekt se skleněnými stěnami je vysoký zhruba jedenáct metrů a má pojmout 116 jízdních kol. V pronajaté kóji může cyklista uschovat třeba i přilbu či zavazadlo. Parkovací dům postavil firma Systematica, která má za sebou stavbu cyklověže v Hradci Králové, kde se připravují stavby dalších dvou cyklověží – u vysoké školy a u nemocnice. Společnost Systematica je zatím jedinou firmou v republice, která se výrobou parkovacích domů zabývá.

Konstrukční řešení věže:
Automatická kolárna pro uschování kol a elektrokol je tvořena masivním kovovým nosným rámem ve tvaru pravidelného dvanáctistěnu s šesti úložnými úrovněmi. Konstrukce i s technologickým vybavením je uložena na betonovém prstenci základové desky, který současně tvoří ochranný podstavec. Boční stěny rámu jsou zaskleny bezpečnostním sklem.
Cyklistům je z chodníku přístupný zákaznický modul, který slouží pro uschování a následné vyzvednutí kola. Modul má po levé straně ovládací panel a platební terminál. Čelní stěna obsahuje dvířka ovládaná řídícím systémem automatické kolárny, kterými vjíždí kolo usazené do držáku zakladače. Bezpečnému provozu pomáhá na čelní stěně instalovaná informační obrazovka. Celý zákaznický modul je za snížené viditelnosti osvětlen a nepřetržitě monitorován kamerami.
Vstupní dveře do vnitřní části automatické kolárny jsou po pravé straně a slouží pro servis. 

www.cykloprerov.cz

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Chyba! Foto věže je z Hradce Králové

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*