Před 185 lety byl ve Strážnici otevřen unikátní most

V zámeckém parku ve Strážnici byl 8. června 1824 otevřen první železný řetězový most na evropské pevnině.
Autorem jeho konstrukce byl vynikající český inženýr Bedřich Schnirch.


Překlenul jedno ze dvou ramen řeky Moravy, která obklopují zdejší zámek, a měl rozpětí 28,5 metru a šířku 4,42 metru. Stál přibližně v místě dnešní poklonky sv. Jana Nepomuckého za mostem přes Baťův kanál, později však přestal vyhovovat a před rokem 1930 byl rozebrán.


Autorem jeho konstrukce byl vynikající český inženýr Bedřich Schnirch, podle jehož projektů byly později realizovány i další řetězové mosty. Byl to například most v Lokti nad Ohří (1836), most císaře Františka I. v Praze (1841), který stával na místě dnešního kamenného mostu Legií (a po dokončení se stal třetím mostem, který v Praze spojoval břehy Vltavy – před ním to byly mosty Juditin a Karlův – doplněno Stavabweb), nebo most v Podolsku (1847), který byl v 60. letech minulého století přenesen jako technický unikát ke Stádlci, kde stojí dodnes.

Zdroj: Zpráva ČTK 7.6.2009

Doplněno Stavabweb:

Ing. Bedřich Schnirch
Inženýr Bedřich Schnirch se narodil 9.6. 1791 v Pátku nad Ohří, studoval v Kremži a ve Vídni a celý svůj život věnoval konstrukci a stavbě řetězových mostů. Zemřel ve Vídni 25.11.1868.
Bedřich Schnirch patřil k evropsky uznávaným stavitelům mostů. První řetězový most postavil už v roce 1824 ve Strážnici na Moravě. Během příštích let projektoval další v řadě měst Evropy. S podnikatelem Vojtěchem Lannou v letech 1839 až 41 postavil i řetězový most císaře Františka I. v Praze.
V letech 1847-48 byl stavěn další most podle plánů B. Schnirche. Byl to most v Podolsku, ten byl, jako technický unikát, přenesen do Stádlece, kde stojí dodnes.
B. Schnirchovi jsou připisovány i stavby dalších mostů. Jedná se například o mosty v Žatci, Poděbradech a Lokti. U některých z těchto projektů lze nalézt přímé souvislosti s jeho osobou, u dalších byl pravděpodobně pouze inspektorem a nebo iniciátorem projektů.
Zdroj: iPeruc.cz

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*