Štefanikův most byl postaven byl v letech 1949 až 1951. Má železobetonovou konstrukci o třech polích, rozpětí oblouků činí 58,8 m, 64,4 m a 65,1 m. Dlouhý je 182 m, s nájezdovými rampami pak 263 m. Projektanty stavby byli Vlastislav Hofman a Otakar Širc. Při stavbě bylo poprvé použito skruží z ocelových trubek. (doplněno Stavbaweb)
Praha 28. září (ČTK) –
V Praze byl dlouhá staletí pouze jeden most přes Vltavu – Karlův most. Další přemostění nastalo až v roce 1841, kdy byl otevřen předchůdce nynějšího mostu Legií, o devět let později byl do provozu uveden železniční Negrelliho viadukt a v květnu 1868 předchůdce nynějšího Štefánikova mostu, most císaře Františka Josefa I. V současnosti je v Praze 19 mostů přes Vltavu, z toho 12 silničních, čtyři železniční, dva pro pěší a jeden tramvajový. Silniční a tramvajový Štefánikův most, 12. most přes Vltavu od jihu, který se půl století nazýval Švermův most, byl do provozu v ose Revoluční třídy uveden před 60 lety, 29. října 1951.
Zatím poslední, devatenáctý pražský most přes Vltavu, Lochkovský most na pražském okruhu R1, byl zprovozněn loni 20. září, před ním byla dlouho (od července 1984) posledním přesvltavským mostem Trojská lávka pro pěší.
Visutý řetězový most císaře Františka Josefa I., který byl lidově nazýván Eliščin most podle císařovy manželky Alžběty (Elišky), se stavěl od roku 1865 a otevřen byl 13. května 1868. Most, jenž se v letech 1919-1940 nazýval Štefánikův most, pak pět let most Leoše Janáčka a v letech 1945-1947 opět Štefánikův most, byl v roce 1941 z havarijních důvodů vyřazen z provozu a paralelně bylo postaveno dřevené provizórium i pro provoz tramvají. Most byl demontován v roce 1947, nejcennější části mostu (pohyblivá ložiska s částmi lan a litinového cimbuří) byly uloženy v depozitáři technického muzea na Invalidovně.
Výstavba nového železobetonového mostu, pojmenovaného po zakládajícím členu KSČ Janu Švermovi, začala na začátku roku 1949. Most je dlouhý 243 metrů a tvoří ho tři segmentové oblouky o rozpětí 59-65 metrů. Šířka mostovky je 24,4 metru. Autory projektu byli Oldřich Širc, Vlastislav Hofman a Václav Dašek.
Při výstavbě byly vůbec poprvé použity skruže z ocelových trubek, tvořící vylehčené vzdušné konstrukce. Místo neosvědčené asfaltové dlažby, použité na Jiráskově mostě, bylo zde použito malých žulových kostek 12×12 cm. Zatěžkávací zkouška proběhla 26. září 1951 a pravidelný provoz byl zde zahájen 29. září 1951.
Komunikačně je most napojen na Letenský tunel, vybudovaný v letech 1949-1953. Nedaleko mostu byla v letech 1969-1999 umístěna socha Jana Švermy, v roce 1997 byl ale most přejmenován na Štefánikův. Zatím poslední velká rekonstrukce mostu se uskutečnila v roce 2007.
Dobry den, bolo by mozne zakupit konkretne cislo Stavba 3/2024? Dakujem! SC
Existuje zde určitá špička české architektury, ale mně trápí ty desítky podprůměrných architektonických ateliérů , lokalizovaných hlavně v Praze. Pomocí…
Filozofů není nikdy dost. ;-) A ostatní školy (zejména ty technické) se o své studenty budou muset asi víc poprat...…
Není to moc pozitivní čtení, jakkoliv stavebně to jistě hodnotu má. Ale ptám se, jak moc potřebujeme další filozofy, když…
Nadační fond prostě odmítá připustit, že starý nýtovaný most nemůže přes veškerou snahu vyhovět potřebám současné (a tím spíš budoucí)…