Projekt navazoval na výhru ve vyzvané soutěži. Záměrem bylo otevřít prostory předsálí i mimo konání koncertů jako určitou extenzi veřejného prostoru s nabídkou nových funkcí. Zadání od České filharmonie požadovalo předělat obchod se suvenýry, doplnit možnost poslechu hudby a výstavu o historii budovy. Inspirací k návrhu nám byl pokorný přístup jinak avantgardního architekta Karla Pragera při generální rekonstrukci budovy v devadesátých letech 20. století.
Interiér tvoří dva krajní salónky a střední foyer s výstavou. Její instalaci tvoří dva vertikální objekty, zdánlivě monolitické mosazné obelisky. Při průchodu k šatnám zrcadlí svou kratší stranou prostor a lákají návštěvníky k sobě i k salónkům. Podsvícené panely jsou kryté zlatavým reflexním sklem – historické fotografie a texty vystupují jakoby z hloubky panelu v několika vrstvách. Díky stmívatelnému podsvícení se panely mohou rozzářit a tím výstavu zdůraznit. Naším záměrem bylo vytvořit svébytné objekty se vztahem k prostoru, ne pouhé nosiče informací. Na koncepci expozice spolupracovala designérka Miroko Maroko, která zpracovala grafické řešení výstavy. Foyer doplňují dřevěné lavičky s mosazným soklem.
Salónku s obchodem dominuje oktogonální stůl zrcadlící ornament dlažby v mosazném povrchu, který stejně jako dřevěné výstavní stěny v okolních nikách umožňuje různé variace prodejní expozice. Pult s pokladnou je přisazený k výstavní stěně v nice mezi dveřmi pro dobrý kontakt prodejce se zákazníky i celkový přehled. Tmavá dřevěná dýha a plná záda výstavních stěn prostor sjednocují, rastr konstrukce je naopak člení na různě velká pole, aby se produkty vzájemně nerušily.
Podobné radiální řešení má i poslechový salónek na opačném konci foyer, který nabízí na chvíli se posadit, začíst se do publikací nebo si užít hudby z repertoáru filharmonie. To umožňují sluchátka a tablet s aplikací na výběr skladeb integrované v područkách tří sametových sedaček, záměrně lehce předimenzovaných. Jedna dřevěná lavice mezi dveřmi nese na zvýšených zádech poličku s knihovnou a nástěnné lampičky. Vestavný nábytek se skrz své materiály a tvarování snaží do historického prostoru zapadnout a působit nerušivě.
Autorská zpráva
Foto: Tomáš Souček
Klient: Česká filharmonie
Autoři a projekt: Lenka Míková; spoluautor Martin Surovec
Soutěž: Lenka Míková, Martin Surovec, Matyáš Cigler, Dominika Galandová
Grafický design a koncepce výstavy: Miroko Maroko
LED design a audio-systém: Michal Pustějovský
Materiály: leštěná mosaz – opláštění výstavních panelů ve foyer a centrálního stolu v obchodě se suvenýry, sokly laviček, sedaček i prodejních stěn; tmavě mořená dubová dýha – lavičky a lavice na čtení, prodejní stěny a pult a vnitřek stolu v obchodě se suvenýry; sametové polstrování – sedačky na míru s integrovaným poslechovým systémem
Autoři a projekt: Lenka Míková; spoluautor Martin Surovec
Soutěž: Lenka Míková, Martin Surovec, Matyáš Cigler, Dominika Galandová
Grafický design a koncepce výstavy: Miroko Maroko
LED design a audio-systém: Michal Pustějovský
Materiály: leštěná mosaz – opláštění výstavních panelů ve foyer a centrálního stolu v obchodě se suvenýry, sokly laviček, sedaček i prodejních stěn; tmavě mořená dubová dýha – lavičky a lavice na čtení, prodejní stěny a pult a vnitřek stolu v obchodě se suvenýry; sametové polstrování – sedačky na míru s integrovaným poslechovým systémem
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…