Projekt navazoval na výhru ve vyzvané soutěži. Záměrem bylo otevřít prostory předsálí i mimo konání koncertů jako určitou extenzi veřejného prostoru s nabídkou nových funkcí. Zadání od České filharmonie požadovalo předělat obchod se suvenýry, doplnit možnost poslechu hudby a výstavu o historii budovy. Inspirací k návrhu nám byl pokorný přístup jinak avantgardního architekta Karla Pragera při generální rekonstrukci budovy v devadesátých letech 20. století.
Interiér tvoří dva krajní salónky a střední foyer s výstavou. Její instalaci tvoří dva vertikální objekty, zdánlivě monolitické mosazné obelisky. Při průchodu k šatnám zrcadlí svou kratší stranou prostor a lákají návštěvníky k sobě i k salónkům. Podsvícené panely jsou kryté zlatavým reflexním sklem – historické fotografie a texty vystupují jakoby z hloubky panelu v několika vrstvách. Díky stmívatelnému podsvícení se panely mohou rozzářit a tím výstavu zdůraznit. Naším záměrem bylo vytvořit svébytné objekty se vztahem k prostoru, ne pouhé nosiče informací. Na koncepci expozice spolupracovala designérka Miroko Maroko, která zpracovala grafické řešení výstavy. Foyer doplňují dřevěné lavičky s mosazným soklem.
Salónku s obchodem dominuje oktogonální stůl zrcadlící ornament dlažby v mosazném povrchu, který stejně jako dřevěné výstavní stěny v okolních nikách umožňuje různé variace prodejní expozice. Pult s pokladnou je přisazený k výstavní stěně v nice mezi dveřmi pro dobrý kontakt prodejce se zákazníky i celkový přehled. Tmavá dřevěná dýha a plná záda výstavních stěn prostor sjednocují, rastr konstrukce je naopak člení na různě velká pole, aby se produkty vzájemně nerušily.
Podobné radiální řešení má i poslechový salónek na opačném konci foyer, který nabízí na chvíli se posadit, začíst se do publikací nebo si užít hudby z repertoáru filharmonie. To umožňují sluchátka a tablet s aplikací na výběr skladeb integrované v područkách tří sametových sedaček, záměrně lehce předimenzovaných. Jedna dřevěná lavice mezi dveřmi nese na zvýšených zádech poličku s knihovnou a nástěnné lampičky. Vestavný nábytek se skrz své materiály a tvarování snaží do historického prostoru zapadnout a působit nerušivě.
Autorská zpráva
Foto: Tomáš Souček
Klient: Česká filharmonie
Autoři a projekt: Lenka Míková; spoluautor Martin Surovec
Soutěž: Lenka Míková, Martin Surovec, Matyáš Cigler, Dominika Galandová
Grafický design a koncepce výstavy: Miroko Maroko
LED design a audio-systém: Michal Pustějovský
Materiály: leštěná mosaz – opláštění výstavních panelů ve foyer a centrálního stolu v obchodě se suvenýry, sokly laviček, sedaček i prodejních stěn; tmavě mořená dubová dýha – lavičky a lavice na čtení, prodejní stěny a pult a vnitřek stolu v obchodě se suvenýry; sametové polstrování – sedačky na míru s integrovaným poslechovým systémem
Autoři a projekt: Lenka Míková; spoluautor Martin Surovec
Soutěž: Lenka Míková, Martin Surovec, Matyáš Cigler, Dominika Galandová
Grafický design a koncepce výstavy: Miroko Maroko
LED design a audio-systém: Michal Pustějovský
Materiály: leštěná mosaz – opláštění výstavních panelů ve foyer a centrálního stolu v obchodě se suvenýry, sokly laviček, sedaček i prodejních stěn; tmavě mořená dubová dýha – lavičky a lavice na čtení, prodejní stěny a pult a vnitřek stolu v obchodě se suvenýry; sametové polstrování – sedačky na míru s integrovaným poslechovým systémem
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.