Kdyby si děti mohly samy
postavit školku, určitě by vypadala stejně, jako ta se jménem Sörgården
v Tullinge jižně od Stockholmu.
Hravá a s veselými detaily, plná světla,
dobře koncipovaná a přátelská, ale také robustní a odolná. Už samotné
projektování bylo vlastně návratem do dětství.
Pro Carolin Flemingovou a Johana Granqvista
z architektonické kanceláře Total Arkitektur neexistuje lepší obor než
architektura. Možnost být kreativní, pracovat s lidmi a pro lidi, vytvářet
nevšední prostory pro život i práci, to jsou důvody, pro které považují svou
práci za mimořádnou. Takový postoj lze vycítit u celého týmu. Architektonická
kancelář, která vedle obytných staveb projektuje speciálně také školy a zařízení
sociální péče, existuje už 70 let. Během celé té doby, po kterou byly
navrhovány a stavěny objekty pro různé generace a potřeby, byly
nashromážděny cenné zkušenosti, které jsou teď sdíleny s mladým týmem.
Paní Flemingová, Vy a
Johan Granqvist jste společně projektovali a realizovali výstavbu předškolního
zařízení „Sörgården“. Jak to všechno začalo?
Carolin Flemingová: Původní požadavek zněl
přistavět k existujícímu předškolnímu zařízení ze 70. let minulého století
další budovu. Protože však byla
stará stavba ztrouchnivělá a v dezolátním stavu, bylo třeba ji
strhnout. To nám pochopitelně umožnilo realizovat vlastní představy. Stará
budova byla tmavá krabice s mnoha chodbami, nepřehledná a působící
tísnivým dojmem. To jsme chtěli v každém případě změnit. Namísto hlavní
chodby jsme udělali jakousi galerii kolem zahrady ve vnitřním dvoře. Galerie
zajišťuje přehled o dění v celém areálu, ulehčuje práci a komunikaci mezi
zaměstnanci a dětmi.
Johan Granqvist: Bylo pro nás důležité vytvořit
budovu dobře zapadající do okolí. Kolem je plno předměstských domků a
vil z 60. a 70. let dvacátého století, nic příliš atraktivního. Proto jsme
zvolili velmi skromnou a lineární podobu budovy. Neměla být příliš
nápadná, výrazná.
Na této budově upoutá
motiv kosočtverce, který lze objevit na mnoha místech. Co se skrývá za tímto
nápadem?
CF: Opravdu, kosočtverec se
objevuje v půdorysu budovy, ale také ve „čtecích
výklencích“ a vikýřích, v nichž jsou tyto
čtenářské koutky umístěny a které vystupují různými směry z fasády. Kosočtverec
se táhne jako červená nit celým projektem.
Také v interiéru je
patrný prostý, jednotný styl, hodně kovu a dřevo světlých barev. Proč ne zářivá
pestrost?
JG: Investoři měli o interiéru
přesné představy, barvy měly být pokud možno neutrální a světlé. Pestrost zajišťují obrázky a výtvory dětí, právě díla malých
umělců mají být středem pozornosti. Dřevo působí teple, děti by se měly cítit
příjemně.
Fasáda školky rozhodně
není všední, opticky i technicky. Jaké mimořádné nároky na ni byly kladeny?
JG: Pokud jde o fasádu, byla obec
velmi náročná. Fasáda měla být robustní, také proto, aby odolala důsledkům
dětských her, třeba fotbalu. Nechtěli ji každý půlrok opravovat. Byli jsme
přesvědčeni, že produkty firmy PREFA Aluminiumprodukte by tyto nároky jistě
zvládly. Slib „Silná jako býk!“ a
čtyřicetiletá záruka pak představitele obce přesvědčily a náš návrh byl
schválen.
Použity byly hnědé PREFA
fasádní šablony a na velké kosočtvercové ornamenty pak šablony v barvě
mayského zlata, všechny o velikosti 20×20. Pro kontrast s hnědým kovem a
pro dosažení působivého přirozeného vzhledu jsme fasádu na některých místech
obložili dřevem.
Také na fasádě je tedy motiv kosočtverce
dominantní. Podařilo se tento záměr hned realizovat?
CF: Chtěli jsme i na fasádě
uplatnit náš kosočtvercový design, a s fasádními šablonami to bylo snadné.
Koneckonců je to budova pro děti, měla by být hravá a hezká na pohled. Zlaté
šablony vyvolávají dojem, jako by byla ozdobena medailemi nebo třpytivými
šperky. Bylo to poprvé, kdy jsme použili hliník a silně nás to zaujalo, protože
hliník nám otevřel nečekané kreativní možnosti. Mohli
jsme kombinovat barvy a vytvořit i
hmatový zážitek.
JG: Od firmy PREFA jsme dostali několik vzorků a s těmi jsme si
hráli a experimentovali. Ve větším měřítku jsme pak ornamenty pro fasádu
navrhli digitálně na našich počítačích. Člověk se vrací zpět do dětských let,
bylo to jako velké puzzle nebo počítačová hra, skoro jako Pac-Man nebo Tetris.
Jak jste se tady ve
Stockholmu dozvěděli o tomto materiálu?
JG: Konal se tu právě stavební
veletrh, prohlédli jsme si nejrůznější nabídky fasádních materiálů. Pak jsme objevili
firmu PREFA a její šablony, vypadaly velmi atraktivně a
slibovaly snadnou zpracovatelnost. Byli jsme opravdu napjatí, než jsme si mohli
hliníkové prvky v naší architektonické kanceláři sami vyzkoušet.
S výsledkem a
celkovým vzhledem jsme maximálně spokojeni. Také s barvou a barevnými
kombinacemi, s tím, jak se optický dojem zajímavě mění v závislosti
na počasí a světelných podmínkách.
Jak projekt celkově
hodnotíte? Doufáte v populační boom, aby mohly vznikat další podobné
stavby?
CF: Práce na tomto typu budovy nás
velmi těšila. Moci vytvářet prostory
pro malé děti – vždyť tu stráví první roky svého života! A samozřejmě jsme
chtěli udělat něco smysluplného a pěkného pro zaměstnance, abychom jim
usnadnili práci a její organizaci.
JG: Ano, velmi v to doufám. Protože
jsme právě v období hospodářského vzestupu, nenechá na sebe snad další
baby boom dlouho čekat. Naše kancelář existuje už 70
let a má za sebou realizaci řady škol, předškolních zařízení a podobných
objektů. A teď skutečně leží na našem pracovním stole další projekty tohoto
druhu. Projekt školky byl každopádně dobrou referencí pro další obce a
zákazníky, kteří potřebují denní zařízení pro děti.
Fasáda jako ta na školce
Sörgården je vzhledově něco zcela mimořádného, jistě i pro Vás jako klempíře.
MK: Ano, tuto budovu jsme obložili 1200 čtverečními metry fasádních šablon o velikosti 20×20
v hnědé barvě a v barvě mayského zlata. Před touto zakázkou jsme nic
podobného nedělali. Prostory a okna vystupující z fasády, zlatý ornament – to
vyžadovalo najít nejdříve ten správný pracovní postup. PREFA nás pozvala do
PREFA Academy ve Wasungenu v Německu, kde nám přesně ukázali, jak se
s materiálem pracuje. Můj tým i já jsme získali cenné poznatky. Předností
hliníkových produktů PREFA je nejen to, že jsou lehké, ale i že jsou snadno
zpracovatelné a tvárné. To umožnilo snadnou realizaci fasády se vzorem.
S prací a konečným vzhledem školky jsem velmi spokojený. Navrhli ji
šikovní architekti.
Byly na objektu použity
speciální prvky?
MK:
Na školku jsme namontovali
systém pro odvodnění střechy s PREFA
hranatými svody a žlaby. Ty působí opticky dobře a jsou skutečně
robustní. Odolají nejen velkým náporům vody, ale i živelné hravosti
dětí. Stabilita a dlouhá životnost hrály u tohoto objektu významnou roli. V PREFA
Academy i při vlastní montáži jsme se mnohé naučili, takže příště už můžeme
začít okamžitě. Rád bych s tímto materiálem pracoval na dalších zakázkách.
Osvědčil se nám.
Předškolní zařízení Sörgården, Stockholm
Země:
Švédsko
Objekt,
místo: veřejná budova,
Stockholm
Typ stavby: novostavba
Architekti: Carolin Fleming a Johan
Granqvist, Total Arkitektur och Urbanism TAU AB, Stockholm
Foto: Croce & WIR
Realizace: MK Byggnadsplåtslageri, Västerås
Odvodnění střechy: PREFA hranatý svod
Typ fasády: PREFA fasádní šablona 20×20
Barva fasády: P.10 hnědá a mayské zlato
Podle podkladů společnosti PREFA Aluminiumprodukte s. r. o.
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…
Za zbourání a přesunutí kulturní památky a zničení panoramatu s Vyšehradem chráněným Unescem, by SŽ měla být potrestána.