Budovu navrhl britský architekt Norman Foster.
Peking otevřel nový letištní terminál. Stavba v hodnotě 3,6 miliardy dolarů (téměř 60 miliard Kč) je součástí mnohamiliardových investic do infrastruktury v hlavním městě Číny v souvislosti s nadcházejícími letními olympijskými hrami.
Terminál je téměř tři kilometry dlouhý a postaven byl za necelé čtyři roky. Kapacita letiště se díky němu zvýší na 76 milionů cestujících ročně. Loni pekingské letiště odbavilo 52 milionů pasažérů.
Jako první na novém terminálu vyzdobeném množství květin přistál domácí spoj z provincie Šan-tung na východě Číny. O několik hodin později přistál let British Airways z Londýna.
Nový letištní terminál s rudými pilíři a matnou zlatou střechou, jakou mívají staré čínské chrámy a královské paláce, představuje draka. Budovu navrhl britský architekt Norman Foster, který také projektoval hongkongské letiště Chep Lap Kok. Terminál byl postaven tak, aby co nejvíce využil přírodního světla. Stěny jsou ze skla.
Vlak z letiště dopraví cestujících do centra města za 15 minut. Vyspělý systém odbavení zavazadel má kapacitu 19.800 zavazadel za hodinu. Počet odbavovacích bran, které tvoří příchod k letadlům, se díky novému terminálu téměř zdvojnásobí. Počet přepážek k odbavení stoupne na téměř 300. V terminálu je také 64 restaurací a 90 obchodů. Zda však dokáže zlepšit nízký standard služeb, kterým je země nechvalně známá, zatím není jisté.
Čínský úřad pro civilní letectví kritizuje nízkou úroveň služeb letišť a domácích leteckých společností, zvláště jejich přístup k cestujícím. Všemožně se snaží zlepšit situaci před olympijskými hrami, kdy město čeká příliv návštěvníků. Pekingské letiště se v anketě spokojenosti pasažérů se službami, kterou uskutečnila Mezinárodní asociace letišť (ACI), umístilo v roce 2006 na 62. pozici. Přitom podle počtu odbavených cestujících bylo devátým nejvytíženějším na světě.
Nový terminál zatím může využívat šest leteckých společností. Patří mezi ně Sichuan Airlines, Shandong Airlines, Qatar Airways, Qantas Airways, British Airways a El Al Israel Airlines. Další aerolinky zde začnou přistávat 26. března. Bude mezi ně patřit Air China, Lufthansa, Singapore Airlines, Air Canada a další letecké společnosti, které jsou členy aliance Star Alliance. Terminál může přijmout i největší komerční letadlo na světě, Airbus A380, napsaly agentury AP a Reuters.
Zdroj: Zpráva ČTK 2.3.2008
Reportáž z otevření terminálu
Související články:
Čína předvedla dostavovaný letištní terminál v Pekingu
Doplněno Stavbaweb (zdroj - internet):
Náklad na vybudování terminálu: 3,5 miliardy dolarů.
Použitý materiál: 1,8 milionu metrů krychlových betonu a půl milionu tun oceli.
Počet odbavených cestujících ročně: až 90 milionů.
Délka přepravních pásů na zavazadla: 64 kilometrů.
Zařízení za hodinu převeze až 20 tisíc kufrů.
Počet výtahů: 445. Počet restaurací: 64.
Počet míst pro vozy na parkovišti: 7 tisíc.
Terminál, včetně pozemního dopravního centra, zaujímá plochu více než 1 milionu m2.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…