Naší primární snahou jako autorů projektu a architektonické
koncepce domu bylo navrhnout místo původní zchátralé horské chaty takovou
stavbu, která by byla nejen kvalitní architekturou, ale stala se také součástí
přírodního prostředí a pozitivním způsobem spoluvytvářela místního genia loci.
Přestože prvotním impulsem bylo zadání stavebníka realizovat vizuálně,
technologicky a typologicky soudobý objekt, nebylo možné nevnímat silný
tradicionalistický prvek shodný pro kvalitní stavby v okolí tvořící typický
charakter „krkonošské architektury“ jakousi cennou lokální značku. Tato hodnota
se vytvářela v průběhu celého stavebního vývoje Krkonoš – je to obdobný princip,
jaký se vyskytuje u horských staveb zakarpatských nebo alpských. Zároveň silně
vnímáme příklady současných realizací v oblasti, které mnohdy na tuto estetiku
zcela záměrně, v touze o čistě soudobý vzhled, rezignují. A přestože se v řadě
případů nejedná o vysloveně špatné stavby, mnohdy působí nepatřičným dojmem a
jsou jakoby vytržené z kontextu. Naší snahou tedy bylo se inspirovat v tradiční
architektuře, potažmo v původní podobě stávající chaty dle archivních plánů a
pokusit se pouze pomocí lehkého posunu významu a tvarosloví identifikovat novostavbu
se současností 21. století. Tedy jakousi
parafrázi na Miesovské „méně je více…“
Nedílnou součástí typologie a tvarosloví tradičních staveb je promítnutí funkce
jednotlivých částí domu do vnějšího vzhledu. Společenské místnosti (kuchyně,
obytné místnosti, jídelny) jsou v přízemí tematizovány četnými okenními otvory
s největším rozměrem. V horních patrech, povětšinou půdách a mansardách, jsou
umístěny ložnice prosvětlené menšími okny ve štítech nebo střešními vikýři.
Celkový vzhled doplňují malá technická okna v kamenné podezdívce. Uplatnili
jsme výše uvedený přístup (typologická změna tradičních principů) právě v
typologickém posunu, kde hlavní společenská místnost – navíc s otevřeným
mezonetem je situována v patře a otevřená do krovu. To se analogicky s
tradičními postupy projevilo zvětšenými okenními otvory právě v patře a menšími
okny v parteru. Interiér maximálně využívá konstrukčních výhod dřevěných
lepených nosníků použitých na konstrukci střešního mansardového pláště. Absence
podpor umožnila prostor mansardy v části otevřít na celou výšku, čímž se
získalo nečekaně nové měřítko stavby v porovnání s jejími vnějšími skromnými
rozměry. Takto koncipovaný otevřený obytný prostor navíc umožňuje nerušený
výhled do všech stran a i přes umístnění prostoru v patře zprostředkovává výjimečné
propojení s okolím.
Vnější vzhled stavby je, jak již bylo řešeno, inspirován
původní krkonošskou architekturou, ale tematizuje i prvky soliterní horské
architektury – horské boudy s dominantní převýšenou hmotou střechy nad dřevěnou
„podnoží“, kamennou podezdívkou a tradičním dřevěným obkladem ve štítu. Krkonošské štíty bývají často stupňovitě
předsazené nad vstupním podlažím. Návrh tento motiv využívá a proměňuje ve
stupňovité vychýlení štítové stěny směrem ven, takže hřeben střechy je delší
než délka stavby u základny. Toto řešení
má i praktický význam, neboť lépe ochraňuje dřevěný obklad štítů proti
povětrnostním vlivům a prodlužuje životnost dřevěného materiálu. Je to v našem
pojetí přímý odkaz k soudobé architektuře používající často prvky astatičnosti
a vychylování hmoty staveb nad jejich půdorys.
Na fasádách jsme využili přírodní materiály, které časem patinují, takže by
mělo dojít k procesu „pozitivního stárnutí“ obdobně jako u tradiční zástavby. Průčelní
stěna – štít horské boudy je široká, má tři okenní osy. Při malé výšce stropu a
pečlivém umístění v terénu působí stavba jako by byla vrostlá do terénu, hlavní
pozornost na sebe poutá mansardová
střecha původního tvaru. Ve štítu je v jeho horní části umístěno kosočtvercové
okno jako analogický odkaz na tradiční architekturu, která často podobným způsobem
řešila větrací otvory v horních partiích štítů. Charakteristickými barevnými
odstíny jsou odstíny hnědé a šedé. Návrh se důsledně vyvaroval nevhodné
barevnosti charakteristické pro některé nové stavby v lokalitě, zejména
pak kontrastní kombinaci bílé omítky a na tmavěhnědo mořenými dřevěnými
obklady. Pro tento dům je charakteristická kombinace dřeva s lomovým kamenem.
Obkladové dřevěné prvky jsou z cedru, nosné prvky jako trámy a sloupy z
lepeného smrku opatřeného měděnou lazurou. Dvoupodlažní sokl domu byl obložen
masivními 15 cm tlustými žulovými štípanými kvádry. Jako střešní krytina byl
navržen měděný plech v s vějířovitě rozmístěným falcem k posílení efektu směrem
vzhůru se rozšiřující hmoty. Okna jsou z masivních lepených dubových profilů
opatřených olejovou lazurou.
Ing. arch. Juraj
Matula
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?