Vernisáž výstavy: ve středu
9. 9. 2020 v 18:00 hod.
Galerie současného umění a architektury – Dům umění města České
Budějovice
Výstava trvá: 10. 9. – 11. 10. 2020
Kurátor výstavy : Michal Škoda
Architekt
Petr Hájek, představující se na přelomu léta a podzimu v českobudějovickém
Domě umění patří mezi špičku domácí architektonické scény. Je znám jako jeden
z mála neúnavných „experimentátorů“, který na jedné straně neustále
zkoumá, kam je dnes možné architekturu posouvat, ale stejně tak se u něho setkáváme
s citem pro kontext k danému místu.
Hájek
je absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze a Školy architektury Akademie
výtvarných umění v Praze. V roce 1998 založil společně s Tomášem Hradečným a
Janem Šépkou architektonickou kancelář HŠH architekti a v roce 2009 vlastní
architektonickou kancelář Petr Hájek ARCHITEKTI. Od roku 2004 působí jako
pedagog na FA ČVUT, kde byl jmenován docentem (2010) a profesorem (2017). Zároveň
vede Virtuální studio na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, kde
je vedoucím Katedry architektonické tvorby. Je zakladatelem a předsedou
představenstva nadačního fondu na podporu umění a talentu Art-Now a
zakladatelem Laboratoře Experimentální Architektury (LEA). Spisovatele Miloše
Urbana inspiroval k napsání románu Urbo Kune (2015), který se odehrává v
utopickém městě navrženém studenty jeho ateliéru na FA ČVUT a VŠVU v Bratislavě.
Ze stále se rozrůstajícího portfolia nutno připomenout například úpravu Horního
náměstí v Olomouci, Jiřské náměstí na Pražském hradě stejně jako Arcidiecézní
muzeum v Olomouci, a Úpravy objektů na Zámeckém návrší v Litomyšli
(Kočárovna, Stáj, Konírna, Jízdárna, Stan…). Z posledního období pak vodárenskou
věž s periskopem na Praze 7, rozšíření Centra současného umění DOX+, úpravu
teras paláce Lucerna či Vzdělávací centrum Krkonošského národního parku KCEV.
V současné
době pracuje na projektech rekonstrukce kina Oko na Letné, Muzea lanové dráhy
v Peci pod Sněžkou a návštěvnického centra pevnostního systému Stachelberg
(společně s Tomášem Hradečným a Benediktem Markelem), krematoria pro
zvířata „Věčné loviště“, novém sálu symfonického orchestru v budově
Císařských lázní v Karlových Varech, nové škole Umělecko – průmyslové
keramické a sklářské v Karlových Varech, rekonstrukce a dostavbě
historické budovy Invalidovny v Praze a řadě soukromých domů. Má za sebou
rovněž několik výstav – ať už to byla například expozice v národním
pavilónu České a Slovenské republiky na Bienále architektury v Benátkách
(2016), nebo pozoruhodný projekt Anastomosis, připravený se studenty pro
pražský DOX. Tento projekt byl rovněž oceněn – Cenou rektora ČVUT III.
stupně za aplikaci výzkumu v praxi. Za svou práci však získal řadu dalších cen
(Grand Prix Obce architektů, Evropská cena Freiraum no2, Bauwelt–Preis, Stavba
roku, Cena Klubu za starou Prahu, Cena R. Eitelbergera, Evropská cena Piranesi
prize (honorable mention), Sustainable architecture award Ferrara (honorable
mention), čtyřikrát obdržel českou nominaci na evropskou cenu Miese van der
Rohe). V roce 2018 se stal Architektem roku – za mimořádný přínos
architektuře v posledních pěti letech.
Pro
českobudějovickou výstavu Principy připravil Petr Hájek se svými kolegy
projekt, kterým odkrývá svůj velice vřelý vztah k již zmiňovanému
experimentování.
PRINCIPY
(tedy základní a obecně uznávané myšlenkové východisko, zásada, pravidlo, které
se nedokazuje, ale z něhož lze chápat nebo odvozovat další důsledky pro
jednání nebo poznání) se stávají nejen názvem, ale i stěžejním tématem výstavy.
Architektura
inspirovaná principy optiky a akustiky je přístupná 24 hodin denně skrze pohled
do tří výstavních prostorů zprostředkovaných trojicí 7metrů vysokých periskopů
umístěných v prostoru náměstí. Prostory galerie pak okupují rozměrné modely představující
Sál Karlovarského symfonického orchestru, Dům periskop a Muzeum filmu.
Sám
autor uvádí:
„
Sál Karlovarského symfonického orchestru
Do
historické budovy Císařských lázní je vložen objekt sálu „transformer“. Sál je
ve své podstatě přístrojem, který v sobě integruje řadu funkcí. Pomocí
hydraulicky ovládaných komponentů umí transformovat svůj tvar a měnit tím
prostorové konfigurace sálu a parametry prostorové akustiky.
Dům
periskop
Dům
umožňuje nerušené pohledy na horizont krajiny, přestože je před ním bariéra
stromořadí a parkoviště osobních automobilů. Pro potřebný nadhled přes bariéru
využívá principu periskopu. Do tubusu periskopu velikosti domu jsou vestavěny
prostory pro čtyřčlennou rodinu. Primární zrcadlo je pevné. Spodní zrcadlo je
ručním mechanismem přesouváno do všech podlaží.
Muzeum
filmu
Návrh
je přepisem dvojrozměrného obrazu ze zvukové kamery do objemu domu. Zvuková
stopa je vyslovené přání. Tento vzkaz je možné zpětně přehrát z půdorysu domu.
Vzkaz je tak trvale zapsán do architektury domu.“
www.dumumenicb.cz
tisková zpráva
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...