Petra Gipp Arkitektur: Dvě lesní chaty — Varberg a Kivik, Švédsko

Švédské stavby v přírodních rezervacích

Varberg

 

Přírodní rezervace v Grimetonu je součástí pobřežního lesního komplexu Åkulla, vzdáleného několik mil od Varbergu a blízko světového dědictví Grimeton ve Švédsku. Je to krajina s dramatickým charakterem, která se zdvihá nad rovinou zemědělské krajiny na mořském pobřeží.

 

 

Architekt: Petra Gipp Arkitektur
Místo: Varberg, Sweden
Projekt: Peter Bojrup, Structor AB
Stavitel: Mattias Andersson, Designwork
Zastavěná plocha: 108 m2
Realizace: 2007
Foto: Björn Lofterud

 

 

Vysoko na náhorní rovině u malého jezera Rörsjön se nalézá samota s chatou a stodolou. Postavit je v přírodní rezervaci znamenalo brát ohled na lesní život. Nutné zásahy musí být co nejskromnější vůči lesu. Základy nad zemí ukazují na přání ponechat zemi netknutou. Pouze krb se vztyčuje ze země a činí místo obyvatelným pro lidi. Architektonické ambice se omezují na to umožnit bydlení a práci s ohledem na správu lesa i v dalších generacích.

 

 

Kivik
Světlá betonová struktura je vetknuta do zeleně svahu. Skrytá před přímým pohledem, nevyjevuje se návštěvníkovi okamžitě.

 

 

Architekt: Petra Gipp Arkitektur AB
Místo: Kivik, Sweden
Spolupracovníci: Petra Gipp, Maria Videgård and Kalle Hjalmarsson
Klient: Kivik Art Center, Sune Nordgren
Projektant a dodavatel: Bengt Nilsson, BN Konsult Lift % Transport AB
Realizace: 2010
Foto: Gerry Johansson

řez řez řez plán


Vlastní forma obstupuje střední jádro z masivního dřeva; mezi dřevěnou a betonovou konstrukcí jsou chodba a vnitřní prostor. Krátké schodiště prořezává částečně vnitřní objem, svazuje ještě těsněji obě odlišné konstrukce a spojuje je se zemí. Chodba se otevírá do interiéru, přičemž v dřevěném jádru tvoří niku pro sedátko. Strop mírně ustupuje od obvodové zdi, takže se ukazuje úzký proužek nebe; tímto výřezem se dostává dovnitř světlo. Déšť a podzimní listí jsou součástí prostoru. Hranice mezi tím, co je vně a co uvnitř, je neostrá. Myšlenkou tohoto projektu bylo zasáhnout místo co nejméně, jak koncepčně, tak vizuálně. Základy jsou pouze pod zadní částí domku, podstatná část konstrukce se zdvihá nad terén a nedotýká se ho. Oba materiály jsou ponechány přirozenému stárnutí, aby se s přírodním místem časem spojily ještě intenzivněji.

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*