Po téměř třech letech práce míří do finále Plán udržitelné mobility
Prahy a okolí známý jako projekt Polaď Prahu. Plán mobility Prahy a jejího
bezprostředního okolí je navržen do roku 2030 a je nezbytný mimo jiné i proto,
aby hlavní město mohlo dál využívat evropské dotace. Veřejnosti se představí na
interaktivní výstavě v pražském CAMP v Emauzích, která startuje
v úterý 29. května. Lidé si tam vyzkouší, jaké to je sestavit plán
mobility podle vlastních představ.
240 konkrétních opatření
Na základě analýzy problémových
míst a široké diskuse s odbornou veřejností vznikl návrh 240 opatření,
která přinesou celé metropolitní oblasti snadnější spojení s hlavním
městem, pomůžou zklidnit dopravu, ale zaměří se i na rozvoj elektromobility a
bezpečnost. Mezi zásadní projekty patří například dokončení Pražského
okruhu a výstavba linky metra D. Díky plánu mobility bude moci Praha dál čerpat
evropské dotace z Operačního programu Doprava, v případě
Středočeského kraje z Integrovaného regionálního operačního programu.
„Plán mobility vstupuje do závěrečné fáze projektu. Schválit bychom ho
chtěli ještě do komunálních voleb, budeme tak schopni dál čerpat peníze z
evropských fondů,“ říká náměstek primátorky radní pro dopravu Petr Dolínek
a dodává: „Budeme masivně investovat do
rozšíření kapacit parkovišť P+R, a to zhruba pětinásobně. Zároveň počítáme se zvýšením
podílu veřejné, pěší a cyklistické dopravy o 3 % na 73 %, vybudujeme téměř 100
km nových cyklotras a chybět nesmí ani klíčové dopravní stavby, které město
nutně potřebuje.“ Plán tak reaguje na potřeby moderní společnosti, která
vyžaduje dobrou dopravní obslužnost a snadnou dostupnost služeb a zboží.
Celosvětově je trendem rozvoj
elektromobility, lidé chtějí žít v čistých a klidných městech. Město se
tak bude soustředit na lepší dostupnost nabíjecích stanic, protože počítá
s rapidním navýšením elektrovozidel. Z dnešních 1 060 vozů
v Praze chce do roku 2030 dosáhnout navýšení až na 56 000 vozidel.
Návrhy opatření se týkají také rozvoje provozu elektrobusů.
Klíčová je rovněž bezpečnost a
bezbariérovost dopravy. „Navržená
opatření mají snížit počet usmrcených a těžce zraněných při dopravních
nehodách. V Praze při nich ročně zemře více než 20 lidí. Od zavedení
navržených opatření si slibujeme zásadní redukci těchto tragických událostí.
V plánu jsme nezapomněli na rodiny s dětmi, seniory ani
hendikepované. Náš cíl je mít do roku 2025 bezbariérovou městskou dopravu,“
dodává Dolínek.
112 miliard do roku 2030
Součástí Plánu udržitelné
mobility Prahy a okolí je tzv. zásobník opatření. Původně se v něm objevilo
více než 400 opatření za celkem 340 mld. Kč. Pracovní skupina projektu P+
nakonec vybrala ve spolupráci s širokou odbornou veřejností 240 návrhů za
výsledných 112 mld. Kč, které může město do roku 2030 proinvestovat. Jen pro
ilustraci, pro rozvoj parkovišť P+R plán doporučuje uvolnit cca 3 mld. Kč, do
pěší a cyklistické dopravy by mohlo jít zhruba 1,2 mld. Kč a 500 mil. Kč do
rozvoje elektromobility. Největšími položkami financovanými z městského rozpočtu
by měly být výstavba metra D za 40 mld. Kč a rekonstrukce ulic a mostů souhrnně
za 28 mld. Kč. Díky pomoci státu však pražskou dopravu zlepší také investice do
Pražského okruhu za 47 mld. Kč nebo do železničního napojení letiště a Kladna
za 32 mld. Kč.
Praha při přípravě plánu úzce
spolupracovala s Ministerstvem dopravy. Z jeho pohledu je na plánech
mobility zásadní pojetí dopravy jako celku. „Považujeme za důležité neupřednostňovat pouze jeden druh dopravy, ale
pracovat koncepčně na společném vyladění všech módů dopravy. Navíc oceňujeme dlouhodobé
plány, které berou v potaz názory veřejnosti a jsou šetrné
k přírodním a finančním zdrojům,“ zmiňuje Vít Sedmidubský, vedoucí
oddělení dopravní politiky a čisté mobility Ministerstva dopravy. V rámci
participace byly do přípravy plánu zapojeny také nejdůležitější instituce pod
záštitou magistrátu, odborníci, akademici, partneři z neziskových
organizací, městských částí, ale i samotní občané a zástupci různých zájmových
skupin.
„Plán udržitelné mobility je praktickým krokem k naplnění nového
Strategického plánu Prahy, který byl schválen městem v roce 2016. Pro
Prahu bude závazným dokumentem, pro Středočeský kraj bude mít sice jen doporučující
charakter, ale s tímto krajem chceme do budoucna v této věci úzce
spolupracovat. Každopádně jeho realizace bude mít zásadní vliv na kvalitu života
v celé metropolitní oblasti, tedy v Praze a jejím okolí,“ zmiňuje
Marek Zděradička, ředitel Sekce
infrastruktury Institutu plánování rozvoje hlavního města Prahy, a dodává: „Všichni společně chceme, aby plán mobility
nebyl jen podklad pro stavbu velkých projektů. Město je živý organismus, ve
kterém se musí lidé dobře cítit, a je třeba vytvářet vyvážené podmínky pro
všechny jeho uživatele. Proto jsou důležité projekty, jako je rekonstrukce
Zenklovy a Vinohradské nebo Malostranského a Václavského náměstí.“
Plán mobility a
Metropolitní plán
Plán mobility
je souběžně vznikajícím dokumentem ve vztahu k Metropolitnímu plánu. Ten
představuje nový územní plán Prahy. Reaguje na to, jak by se měla Praha
vyvíjet, a také na hlavní společenské, ekonomické a sociologické otázky
dotýkající se plánované výstavby. Územní plán určuje, kde se má ve městě
stavět, včetně dopravních staveb, nebo kde naopak zachovat krajinný a přírodní
ráz. Není však jeho úkolem organizovat či regulovat dopravu. Dobře naplánované
město má vliv na chování obyvatel (roztroušená výstavba na okraji přináší větší
dopady než bydlení v kompaktním městě, kde je metro nebo tramvaje). Oproti
tomu je plán mobility zaměřen na dopravu, tudíž na pohyb lidí a zboží
v celé metropolitní oblasti. Od konce května bude možné vidět oba plány
současně na jednom místě v Centru architektury a městského plánování
(CAMP).
Výstava Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí
Výstava Plánu udržitelné mobility
Prahy a okolí nabídne návštěvníkům pohled do budoucnosti dopravy
v metropolitní oblasti a koncepční dokument tak získá reálné obrysy. Lidé
se díky expozici na konkrétních případech dozvědí, jak se bude
v následujících letech vyvíjet doprava v metropoli a nejbližším
okolí. Výstava s doprovodným programem se koná od 29. května do 17.
června denně (kromě pondělí) od 9 do 21 hodin v budově CAMP, který sídlí v
areálu Emauzského kláštera v ulici Vyšehradská 51 v Praze 2.
„Hned na začátku výstavy se může návštěvník zahloubat do problémových
map zobrazujících nejkritičtější místa v Praze v automobilové,
hromadné a cyklistické dopravě. Následně zhlédne krátký film, který představí
vizuální formou budoucí směřování pražské dopravy. Studijním typům pak výstava
nabídne přehled všech 240 karet opatření, která se v metropolitní oblasti
připravují, tedy konkrétních plánovaných změn v dopravě,“ říká Daniel
Šesták, koordinátor
projektu Polaď Prahu.
Na dotykových obrazovkách si budou
návštěvníci moci návrhy prohlédnout, a pokud je některý z nich zaujme,
okamžitě si kartu přepošlou na e-mail, aby si mohli následně z pohodlí
domova studovat popsané detaily. Na závěr si návštěvníci pomocí unikátní hry
vyzkouší, jak se takový plán udržitelné mobility tvoří.
Díky této hře si lépe představí,
kolik menších dopravních staveb je možné postavit za stejnou cenu, za jakou se
staví nové metro nebo velké silniční stavby.
Speciální program pro
veřejnost k výstavě plánu mobility
Odborníci, kteří připravují Plán mobility pro Prahu a okolí,
se třikrát osobně setkají s návštěvníky, aby jim představili plán a jeho
konkrétní opatření. Některý z členů také okomentuje výstavu samotnou.
29. 5. 2018 od 18.00 –
Představení Návrhu P+ a komentovaná prohlídka výstavy pro veřejnost
Dvouhodinový program, ve kterém se bude v první části konat panelová
diskuse po krátkém představení plánu mobility a v další hodině je
plánována komentovaná prohlídka výstavy.
7. 6. 2018 od 17.00 –
Komentovaná prohlídka výstavy P+ pro veřejnost
Během jedné hodiny provede zástupce pracovní skupiny návštěvníky expozicí a
podrobně představí veškeré části, ze kterých se výstava skládá.
12. 6. 2018 od 18.00 –
Představení konkrétních opatření Návrhu P+ a komentovaná prohlídka výstavy pro
veřejnost
Návštěvníci mohou očekávat představení Návrhu P+ formou prezentace a
následnou prezentaci částí Návrhu formou PechaKucha zakončenou komentovanou
prohlídkou výstavy.
tisková zpráva
Líbí se mi koncept venkovní kavárny v zahradě, Taky se mi líbí tvar vstupního schodiště a že má barvu stejnou…
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
To tě vůbec obdivuju že jsi do toho šel i takhle "ručně-stručně" :D Já ten kalkulátor využil hned na prvou,…
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…