Polský pavilon na Biennale Benátky 2012

Polský pavilon obsahuje konstrukční průzkum vztahu mezi zvukem a architekturou při tvorbě našeho prostředí.Autorka projektu získala za výstavní projekt čestné uznání od poroty 13. Biennale Benátky 2012.

Foto © Li Di, Architectural Record

Projekt Katarzyny Krakowiak je vlastně zvuková socha, která ukazuje architekturu jako primární systém poslouchání. Socha spolupracuje se sousedními pavilony a echem zvuků, které dorazí do polského pavilonu, a zdůrazňuje tak svou akustickou kvalitu.

Simulace vln, 2012, část akustického modelu Andrzeje Kłosaka © Katarzyna Krakowiak

Veškerá architektura je v podstatě fenomén zvuku – konstituuje prostředí, ve kterém se zvuk šíří, zvyšuje některé jeho vlastnosti na úkor ostatních. Ale také zvuk absorbuje, filtruje a přenáší. Diskrétním, neviditelným způsobem organizuje naše sociální bytí. Z hlediska zvuku však můžeme vidět tento proces jinak než jako kategorie vymezování a oddělování sociálního prostoru. Zdi, podlahy, větrání, topení nebo kanalizace jsou všechno struktury, které mezilidské vztahy spíše propojují a transformují, než izolují. Neustále se přičiňujeme, abychom slyšeli ostatní a byli jimi slyšeni – často navzdory, nebo dokonce proti své vůli. Z pohledu architektonické teorie je příslib zajištění intimního prostoru realizován jako ambivalentní participace na soukromí, což lze vysledovat v činnostech jako naslouchání, tajné odposlouchávání nebo další způsoby poslechu skrze architekturu.“

Simulace vln (horizontální plán), 2012, část akustického modelu by Andrzeje Kłosaka © Katarzyna Krakowiak

Projekt, navržený prostřednictvím detailních výpočtů, zkoumá akustické kvality svých vlastních konstrukcí, jak tvoří, přenášejí, zesilují a zkreslují zvuk. Bylo zjištěno, že akustická mapa budovy zesílí u návštěvníků cit pro zvuk. Práce zkoumá zájem o „prchavý, neviditelný a téměř nepostihnutelný charakter zvuku, který je ale současně zřejmý a fyzický; práce je výstižná metafora naší současnosti“. V neposlední řadě zkoumá vliv architektury skrze zvuk a odpovídá tématu letošního bienále Common Ground.
 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*