Institut
plánování a rozvoje Prahy představil každoroční analýzu, která zkoumá aktuální
bytovou výstavbu v rámci developerských projektů na území Prahy. Analýza ukazuje vývoj
na trhu s rezidenčními nemovitostmi, ale i dopad stavebních projektů na
okolí či společné rysy bytových projektů.
V posledních dvou letech se
Praha potýká s prudkým růstem cen nemovitostí. „Ukazuje se, že bytů se ve
srovnání s minulostí nestaví kriticky málo, nabídka však nedokáže reagovat
na velmi vysokou poptávku. Pražský trh s nemovitostmi není pružný – ačkoli
poptávka stoupá již několik let, na počtu dokončených bytů se to zásadně
neprojevuje,“ vysvětluje ředitel IPR Praha Ondřej Boháč.
“Doplácíme nejen na
to, že ekonomická krize před osmi lety utlumila stavebnictví, ale i na to, že
naši předchůdci zcela přestali stavět obecní byty. Město musí být ve výstavbě
samo aktivní a garantovat tak dostupné nájemní bydlení, tak jako v západních
metropolích. Proto jsme příští rok uvolnili 300 mil na investice do bytového
fondu. Dalším úkolem města je zvýšit platy ve veřejném sektoru a regulovat
služby jako AIRBNB které dramaticky snižují počet bytů nabízených
k dlouhodobému pronájmu, ” říká
náměstkyně primátorky Petra Kolínská.
Nabídka volných nových bytů na
trhu tak stále klesá. Zato stoupají ceny: průměrná nabídková cena za byt
v developerském projektu se za poslední dva roky zvýšila o více než 30 %.
Ačkoli v Praze rostou i průměrné mzdy, ceny bytů však rostou rychleji a
zhoršuje se tak finanční dostupnost bydlení (nejen) v novostavbách. K
září 2017 stál volný byt v developerském projektu v průměru 7 007 675 Kč,
přičemž levnější menší byty mizí většinou jako první a v nabídkách zůstávají
zpravidla největší a nejluxusnější byty. V září 2017 byl volný byt nabízen
v průměru za 75 007 Kč/m2.
Analýza zkoumá všechny developerské projekty
novostaveb bytových domů s minimální velikostí 10 bytových jednotek, které
byly v daném roce zkolaudované, rozestavěné či nabízené na trhu. K září 2017 bylo
identifikováno 118 projektů o celkovém počtu 13 206 bytových jednotek
v některé z fází realizace – volných ke koupi jich je však mnohem
méně – 2,9 tisíce jednotek. Průměrná velikost projektu je 112 bytových
jednotek. Vnitřní užitná plocha volného bytu činí průměrně 82,7 m2,
když se však přičtou i balkony, lodžie a terasy, dosáhne průměrná plocha
nabízených bytů dokonce rovných 100 m2.
IPR Praha zkoumal i další
s výstavbou související otázky – například v jakých částech Prahy se
nejvíce staví, jaké je okolí nových rezidenčních staveb či jaká je dostupnost k
nejbližší zastávce veřejné hromadné dopravy, k nejbližšímu parku a
podobně. Ukázalo se, že 30 % nových bytů bylo v roce 2017 soustředěno na
území správních obvodů Praha 5 a Praha 9. Jen málokdy se staví v hustě
zabydlených lokalitách – jen 10% projektů vzniklo v období 2009-2016 v oblastech
s vyšší obytnou hustotou než je 100 obyvatel na hektar. Nejčastěji se tak
stavělo v v místech s nesourodým či nedokončeným okolím,
případně na sídlištích.
Průměrná
doba dojížďky do centra města činí 17 minut autem a 34 minut veřejnou hromadnou
dopravou. Pouze 11 % developerských projektů je umístěno od nejbližší stanice
metra v docházkové vzdálenosti do 500 metrů. Do jednoho kilometru od
stanice metra se nachází méně než třetina bytových projektů. Přibližně třetina
sledovaných projektů je v přímém dosahu tramvajové dopravy a zhruba polovina
projektů má možnost alespoň vzdálenější dostupnosti k nejbližší tramvajové
zastávce (tzn. do jednoho kilometru).
Analýza vzniká každoročně od roku 2009. Její
metodika se nemění, proto její výsledky podrobně dokumentují vývoj v oblasti
developerských projektů. Její výsledky však kvůli odlišné metodice nejsou
srovnatelné s analýzami, které zhotovují některé developerské společnosti.
Dokument je ke stažení na www.iprpraha.cz/bydleni.
tisková zpráva IPR
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.
Nádhera! jaká lehkost oproti tuposti lávky v Praze mezi Karlínem a Holešovicemi !!!!
Tohle by člověka jen naštvalo. Prý sociální bydlení, takže předpokládám i cenově dostupné, a při tom nejmenší byt má 58…